CURS VALUTAR
dragnea_foto_evz

Probleme noi pentru Dragnea. Si poate si pentru noul premier…

4 comentarii / 2206 vizualizări / 22 decembrie 2016

Dacă, pe de-o parte, peisajul politic post-electoral de la noi începe să se limpezească, pe de alta el putem spune că, dimpotrivă, se complică. Liviu Dragnea a ratat postul de premier din cauza condamnării penale, s-a scos cu altă funcție grea, dar de probleme tot nu a scăpat. Cît despre noul potențial premier, nici acolo lucrurile nu sunt simple.

Concret, Liviu Dragnea a fost ales președinte al Camerei Deputaților, devenind al treilea om în stat, dar activitatea sa ar putea fi dramatic îngreunată de un mărunt aspect: avînd o condamnare penală la activ, el nu are dreptul legal să primescă acces la informații secrete. Ceea ce pune România, membru NATO și partener strategic al SUA,  într-o situație ridicolă, fiind vorba de un potențial înlocuitor al șefului statului în caz de vacanță a funcției, al doilea după președintele Senatului.

Iată ce prevede legislația în domeniu:

”Constituie elemente de incompatibilitate pentru accesul solicitantului la informaţii secrete de stat oricare din următoarele situaţii:

a) dacă în mod deliberat a ascuns, a interpretat eronat sau a falsificat informaţii cu relevanţă în planul siguranţei naţionale ori a minţit în completarea formularelor tip sau în cursul interviului de securitate;
b) are antecedente penale sau a fost sancţionat contravenţional pentru fapte care indică tendinţe infracţionale (s.n.)
c) are dificultăţi financiare serioase sau există o discordanţă semnificativă între nivelul sau de trai şi veniturile declarate;
d) consumă în mod excesiv băuturi alcoolice ori este dependent de alcool, droguri sau de alte substanţe interzise prin lege care produc dependenţă;
e) are sau a avut comportamente imorale sau deviaţii de comportament care pot genera riscul ca persoana să fie vulnerabilă la şantaj sau presiuni;
f) a demonstrat lipsă de loialitate, necinste, incorectitudine sau indiscreţie (s.n.)
g) a încălcat reglementările privind protecţia informaţiilor clasificate;
h) suferă sau a suferit de boli fizice sau psihice care îi pot cauza deficienţe de discernământ confirmate prin investigaţie medicală efectuată cu acordul persoanei solicitante;
i) poate fi supus la presiuni din partea rudelor sau persoanelor apropiate care ar putea genera vulnerabilităţi exploatabile de către serviciile de informaţii ale căror interese sunt ostile României şi aliaţilor săi.

De remarcat că ultimul punct îi poate crea probleme și candidatului de premier, al cărui soț vine dintr-o țară ”dificilă”, Siria, și are cetățenie română abia de un an.
Chiar și fără acea prevedere, legislația ORNISS are un capitol, dedicat soților/concubinilor celor care solicită acces la secrete de stat și care prevede:

”Următoarele situaţii imputabile atât solicitantului cât şi soţului/soţiei sau concubinului/concubinei reprezintă elemente de incompatibilitate pentru acces la informaţii secrete de stat:

a) dacă a comis sau a intenţionat să comită, a fost complice, a complotat sau a instigat la comiterea de acte de spionaj, terorism, trădare ori alte infracţiuni contra siguranţei statului;
b) dacă a încercat, a susţinut, a participat, a cooperat sau a sprijinit acţiuni de spionaj, terorism ori persoane suspectate de a se încadra în această categorie sau de a fi membre ale unor organizaţii ori puteri străine inamice ordinii de drept din ţara noastră;
c) dacă este sau a fost membru al unei organizaţii care a încercat, încearcă sau susţine răsturnarea ordinii constituţionale prin mijloace violente, subversive sau alte forme ilegale;
d) dacă este sau a fost un susţinător al vreunei organizaţii prevăzute la lit. c), este sau a fost în relaţii apropiate cu membri ai unor astfel de organizaţii într-o formă de natură să ridice suspiciuni temeinice cu privire la încrederea şi loialitatea persoanei”.

Ceea ce înseamnă că serviciile secrete au serios de muncă în această perioadă pentru a se asigura că dl.Shhaideh și toate rubedeniile sale sunt pe deplin curați, în condițiile în care soția ar urma să dețină funcția de vicepreședinte al Consiliului Suprem de Apărare a Țării, a doua după șeful statului. (Bogdan Tiberiu Iacob)

foto: evz.ro

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

4 Comentarii

  1. Am senzatia ca incerci sa convingi cititorii de ce nu o sa fie validata doamna. N-asi zice ca e convingatore demonstratia pe care o faci. Inteleg ca doamna a mai fost in Guvern ca inalt demnitar (inclusiv dupa ce a fost casatorita). Daca aveau de muncit “serviciile” (activitate care e rara la ei) la dosarul doamnei ar fi trebuit sa se scoale ceva mai devreme si dvs. ca jurnalist ar fi trebuit deja sa stiti daca are vreo buba sau nu. Ceea ce faceti e un fel de “drob de sare”. Ati dat mai multe exemple de tari “democratice” unde nu s-a pus problema PM fara ochi albastri, ati uitat sa dati exemplu lui tanti Hilary care avea “copilul adoptat” cu acces la toate dosarele ei, cu istorie semnificativa legata de un stat nu tocmai “ortodox”. Si “serviciile” lor n-au mai facut galagie pe tema asta. Poate acolo n-o fi “democratie” prin prisma judecatii dvs.

  2. În baza acestui drept revendicat, repet, cu de la sine putere, Dragnea se consideră mai departe, îndreptățit să rețină la sine puterea executivă și să o exercite by proxy, prin intermediul altcuiva. Doamna Sevil Shhaideh va fi interfața lui Dragnea, brațul care va executa deciziile acestuia fără nici o posibilitate de autonomie, după cum însuși președintele Camerei a ținut să ne precizeze. Cu tot respectul pentru doamna în cauză, persoana domniei sale nu contează pentru că rolul ei este să fie un instrument inert în mâinile lui Liviu Dragnea. Or, acest mod instrumental de a exercita puterea reprezintă, de fapt, extinderea la nivel național a modelului președintelui de Consiliu Județean, funcție pe care Dragnea a ocupat-o atâta amar de vreme la Teleorman. Practic, Dragnea a extins modelul feudei locale dominate de persoana președintelui de Consiliu Județean – care este și autoritate legislativă și executivă locală – la nivel național și a realizat în numai câteva zile baronizarea de facto a României. În vederea atingerii acestui scop, alegerea doamnei Shhaideh era singura logică. Cristian Campeanu

  3. ” ..peisajul politic post-electoral de la noi începe să se limpezească, pe de alta el putem spune că, dimpotrivă, se complică..” Se complica, mai exact, ramane putin in stand-by, cum zice replica filmului Matrix “pentru a vedea cat de adanca e gaura iepurelui”.. Iepurele mare care aluneca pe gheata pare a fi Basescu. Just wait and see !

  4. Dincolo de faptul ca multe din “prevederi” incalca., vadit. drepturile omului si fac procese de intentie solicitantului de certificat, lucrurile astea trebuiau sa fie, deja, lamurite. Pe langa realitatea ca doamna nu e cu nimic mai putin romanca decat toate doamnele romance, sotul e cetatean roman, deci verificat de SRI, tocmai ca venea de unde venea. Acum, daca Dragnea e serios si nu-si retrage propunerea, sau doamna nu se lasa intimidata, nu prea e cale de intors: sau o desemneaza Iohanis prim-ministru, sau serviciile dorm pe ele si atunci, chiar nu mai are importanta de ce n-avem la sfarsitul anului guvern…

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *