CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

Marga, propunere istorică: cele 4 legi care ar putea salva România

20 comentarii / 6191 vizualizări / 25 martie 2023

Cărturarul Andrei Marga lansează o propunere istorică, fără precedent, de salvare a României de la declin și de relansare a sa pe orbită, prin intermediul unui pachet de patru legi-cadru, care să ducă la reforme legislative profunde, în acord cu acestea. De la legea abordării bunurilor naționale pînă la cea a interesului public, legile lui Marga, prezentate într-un material intitulat ”Alternativa la „eșuare””, își propun să pună capăt jafului, să restaureze controlul statului asupra resurselor proprii și să repoziționeze România în interiorul structurilor euro-atlantice. (B.T.I.)

Prezentăm materialul integral:

”Istorici reprezentativi au arătat că niciodată în istorie nu s-a produs un declin al țării, în timp scurt, precum în ultimele decenii. Economiștii au documentat devalizarea fără egal a industriei. Români de peste ocean au acuzat „jaful” ultimilor ani, ce întrece fanarioții și orice ocupație ulterioară. Numeroși cunoscători au arătat că deciziile ce se iau sunt în paguba țării.

Indicatorii declinului sunt neobișnuiți. Numai cine nu vrea nu observă că România trăiește azi cotidian pe împrumuturi, înregistrând deja cea mai mare îndatorare din istoria ei. Ea contează ca țară cu productivitate redusă, cu cea mai mare emigrație din lume în timp de pace, cu scăderea profesionalismului, iar în Europa cu cel mai mare abandon școlar, cea mai puțină lectură pe cap de locuitor, cea mai extinsă corupție din instituțiile publice și cu largă dorință de plecare a tinerilor.

Alături de asemenea indicatori a urcat neputința. De pildă, nu s-au putut cheltui banii din PNRR. Autoritățile n-au fost capabile să aplice reglementări europene de taxare a marilor firme, cu toate că săracii au pondere mai mare în România de azi decât oriunde în Europa. Delta Dunării, situația cerealelor, a valorificării resurselor sunt doar câteva dintre chestiunile rămase fără rezolvare. S-a trecut pe față la politica externă de excursii. Ceea ce ironizau Vlahuță, Caragiale, dar și Urmuz, este acum normalitate. „Statul este eșuat” – afirma un contributor la eșuare.

Cetățeanul lucid și responsabil nu poate fi indiferent. El nu este nicidecum un „nostalgic”, cum portretizează voci vulgare ce-și închipuie că ignorarea faptelor este virtute. Necunoscând libertatea, aceleași voci anacronice își imaginează că a gândi cu mintea proprie este aservire și-i atacă rizibil pe cei care se opun intrării în război! În pofida inepțiilor propagandistice, pentru cetățeanul matur, dincolo de opțiunea sa politică, este tot mai evident că datele de azi – „democrație desfigurată”, „stat avariat”, „regim prostocratic”, „președinție africană” – nu duc la ceva bun. Mai ales că realitatea a depășit aceste diagnoze.

Faptele sunt de privit sub aspectul posibilităților, pentru a configura ce este de făcut. În concepția mea, urgența României este democratizarea societății – o democratizare dusă până acolo încât și sărmanul care azi trăiește din câțiva lei într-o cameră neîncălzită și-și crește copiii la lumânare, să iasă din damnare. Încât și cel ale cărui drepturi au fost călcate în picioare de „autorități” abuzive să poată obține dreptatea. Este nevoie de restabilirea Constituției și de revenirea la exigența „democrației curate” din Proclamația de la Alba Iulia (1918).

În zilele noastre se modifică legi ale justiției, ale informatizării, ale educației, legi demult compromise prin consecințe. Dar ele se modifică pentru grupuri care abuzează din nou de poziția lor în stat. Se pregătesc în fiecare caz, literalmente, legi ale împilării cetățeanului. Din ele nu vor ieși cetățeni mai liberi, mai motivați, mai creativi, ci cetățeni săraci, nemulțumiți și în căutare de alte zări.

România are nevoie de cu totul alte legi – de legi ale unui stat cu cetățeni liberi și responsabili, elaborate cu concursul juriștilor care știu nu doar tehnicalități, ci și cum se face democratizarea. Se vrea din nou un „stat puternic”, în înțelesul că acesta poate lovi. Aberație! Statul puternic este statul democratic, cu legi bune, legitimate prin voința cetățenilor, care se aplică fiecăruia (pe larg în Andrei Marga, Statul actual, 2021). Juridic vorbind, abia legitimarea va emancipa societatea de fraudă, minciună, corupție. Abia ea va putea pune capăt propagandelor ce au ocupat scena în ultimele decenii și au convertit proiectul democrației, al salutarei cotituri din decembrie 1989, în extinderea de abuzuri, cleptorelații și degradare.

Trăim perceptibil în societăți intrate în crize – economică, de motivație, de creativitate – la care se adaugă criza energetică, criza mediului și criza internațională. Fiecare dintre acestea presupune aspecte de drept, crizele din societatea modernă fiind și ale dreptului. Opinia mea este că nu se va ieși din crize fără a chestiona legitimarea normelor și deciziilor.

În Romania sunt însă, azi, mai mult ca altădată, presiuni din partea unor ideologii precum decizionismul, ce interpretează legislația ca „decizie” a cuiva, și instrumentalismul, ce consideră legea ca instrument al „luptei”. La acestea se adaugă presiunea neoliberalismului, care reduce legile la voința unor grupuri. Ca urmare, legătura dreptului cu interesul public s-a rupt. Dreptul a fost transformat din nou în mijloc de disciplinare a cetățenilor.

Se știe, din experiențe, că abia legitimarea scoate normele de sub arbitrarul justificărilor și că abia prin legitimare legile devin expresia conștiinței și voinței cetățenilor. Cum scria un președinte american, nu birocrația politică și juridică trebuie să facă legile, ci parlamentul. În România, fapt unic în epocă, s-au și încheiat protocoale de „colaborare” între serviciile secrete, procuratură, judecători, iar un șef DNA a căutat să imprime direcția țării, inclusiv prin asaltul asupra legilor. Legitimarea a fost sacrificată sub deviza luată în deșert a independenței justiției.

Legalitatea rămâne însă fără aderență la realitate în absența legitimării, după cum legitimarea fără legi și respectarea lor rămâne un deziderat pios. Nu poate fi stat de drept democratic acolo unde drepturile și libertățile sunt asimetrice, încât unii pretind celorlalți altceva decât își pretind lor. Independența justiției nu se asigură prin persoane, oricare ar fi ele, ci prin instituții sub control public, care o apără clipă de clipă. Altfel, cum se poate vedea ușor, însăși „independența” justiției se corupe.

Să mai observăm faptul că globalizarea în care se trăiește nu a pus în discuție statul de drept, dar l-a modificat. S-a părăsit ancorarea libertăților în principii, în favoarea stabilirii lor doar prin decizii. Ca exemplu, observăm și în Constituția României că „respectarea demnității umane” nu este socotită principiu care stă la baza libertăților și drepturilor omului, precum în constituțiile moderne, ci doar valoare juridică. Globalizarea a lărgit libertăți, dar a șubrezit statul de drept. În această șubrezire trăim, iar din ea nu se iese fără a chestiona legitimarea.

Azi se recurge frecvent la „legitimare prin încredințare”, „legitimare prin pericol național”, „legitimare prin comanda instituțiilor de forță” și alte expediente fără legătură cu democrația. În România se mai practică și „legitimarea prin ceea ce ne cer partenerii”. Însă toate acestea duc legitimarea la eșec. Fiecare aservește dreptul unei forțe, internă sau externă, în loc să-l facă expresia voinței generale.

Alternativa este „legitimarea democratică”, într-o democrație care eliberează cetățenii din dependența de decizii care se iau peste conștiința și voința lor, de către o „autoritate” ce abuzează. Uneori „aleasă” de sub jumătate dintre ei! De cam o treime din alegători, cum este cazul „autorității” din România de azi! Urmările nefaste se văd – țară inundată de crize, ca rezultat al deciziilor eronate, fără control public.

Legitimarea presupune distincția interesului public de interesul de grup ce se dă drept public. Democrația nu se reduce la alegeri, ci cultivă dreptul oricărui cetățean de a pune întrebări și obligația oricărui decident de a da seama. Elevarea democraţiei de la o tehnică de alegere, la o „formă de viaţă” și trecerea de la proceduri, la realități, rămâne orizontul care deschide perspective.

Iar dacă democratizarea și legitimarea legilor și deciziilor se ating, atunci restul obiectivelor dintr-o societate – economice, sociale, politice, culturale, de securitate – se pot îndeplini mult mai ușor. Acest pariu este momentul să fie făcut și de către țara noastră.

Crizele României actuale sunt diverse, încât agenda reconstruirii, de care am vorbit în repetate rânduri, este încărcată și, inevitabil, dificilă. În orice caz, este decisiv pentru soarta țării ca cetățenii să conștientizeze faptul că așa cum se abordează situația astăzi, nu se merge decât în jos, că ceea ce este propus acum în viața publică nu scoate la liman și că este ora schimbării și a unui efort larg împărtășit de reconstruire.

Situația în care România a ajuns are explicații. Se pot invoca diferite cauze, dar nu se poate trece cu vederea, fiind izbitor, nivelul slab de înțelegere și de calificare al decidenților. Ca efect direct, privatizarea a fost practicată ca devalizare, liberalitatea a fost ruptă de răspundere, democrația penetrată de măsluiri, iar globalizarea este confundată cu intrarea cu pieptul gol în competiții.

Un fapt se impune. Candidații vehiculați până acum la președinția țării, de forțe politice consacrate, nu au cum să scoată România din crize. În plus, avem de a face, a câta oară ?, nu cu vârfuri ale generațiilor, ci cu activiști de conjunctură, mimetici și fără capacitate de analiză și de decizie în interes public. Ei nu au exprimat vreodată un alt orizont în afara celui care a dus România în crizele de astăzi.

Or, dacă vrem soluții, este urgent ca România să revină de la statul de drept, la statul de drept democratic. Pe locul democrației mute de acum, ea are de instituit o democrație deliberativă ce-l poate convinge pe fiecare cetățean că este cazul să uzeze de drepturile și obligațiile sale ca o condiție a funcționării instituțiilor.

Întrucât privatizarea, liberalitatea, democrația și înfruntarea globalizării au fost desfigurate, ieșirea din „eșuarea” de azi presupune intervenția unor legi specifice. Amintesc aici doar primele patru legi specifice de la care, în opinia mea, ar fi cazul să plece reconstruirea.

Este de început cu „legea abordării bunurilor naționale”, care să pună capăt jafului și să restaureze controlul statului asupra resurselor proprii. Aceasta nu este nici „etatizare”, nici „socializare a proprietății”, nici izolare de piața internațională, ci o acțiune firească, cu prevederi ce se practică în democrațiile avansate de azi

Este de continuat cu „legea interesului public”. Prea multe legi dintre cele existente favorizează încălcarea interesului public de către interesele private ale unora sau ale unor grupuri care se dau drept public. Or, nici România nu se poate pune în mișcare fără a lămuri interesul public, într-o lege ce poate fi cadrul normativ pentru alte legi și fără a curăța apoi legislația de confuzii, falsificări și amatorisme.

Este de înaintat cu „legea meritocrației și a concursurilor curate”, în care să conteze pregătirea și meritul. Să recunoaștem că cetățenia democratică, interesul public și meritocrația merg mână în mână. Nu se poate una fără celelalte. România s-a umplut de corupția ce o face proverbială în lume, iar această stare păguboasă nu se poate curma fără a impune cu forța legii recunoașterea valorilor reale.

Închei cu „legea valorificării în interesul țării și al cetățenilor ei a calităților României de parte a Uniunii Europene și a Alianței Nord-Atlantice, precum și a parteneriatelor”. În acest moment, cum spunea cineva, datorită nepriceperii autorităților ei, România este mereu pe bancheta din spate – ea nu-și valorifică alianțele și, mai ales, lucrează în pagubă. În contextul în care se conturează o nouă lume, pierd țările care nu o iau în seamă.

Plecând de la aceste legi de început, vor putea fi reactualizate altele și adoptate noi legi care să lărgească libertățile și drepturile fiecărui cetățean. Dezbaterile – ale specialiștilor, cetățenilor, organizațiilor lor – vor fi cadrul modernizării propriu-zise a statului român și al ieșirii din „eșuarea” în care a fost adus de către decidenții săi.
România nu se poate reconstrui decât cu toate forțele ei, în condiții de libertate, organizare chibzuită, concentrare pe performanțe și meritocrație. O mare coaliție a oamenilor dedicați reconstruirii în jurul unui program nou, înfipt în nevoile și ghidat de valorile modernității, este, politic vorbind, soluția. De capacitatea, pregătirea, inițiativa fiecărui cetățean, fără nici o restricție, este nevoie.

În fiecare domeniu al vieții actuale se cer rezolvări noi. Cum am mai scris, este de reconstruit economia aducând resursele sub control național, restabilind echilibrele – între public și privat, cultivarea pământului și prelucrare, participarea la comerțul internațional și propria dezvoltare internă, exploatarea de resurse și valorificarea lor, între bunăstarea familiei și funcționarea statului – și eradicând slaba productivitate. Nu va fi progres dacă oamenii nu pot munci potrivit capacităților, calificării și aspirațiilor lor și nu pot câștiga corespunzător. Este de reconstruit asistența socială prin asigurarea decenței fiecărei vieți, lichidarea nedreptăților și a aberantelor decalaje de azi. Sunt de asigurat condițiile exprimării libere a sindicatelor și a organizațiilor profesionale. Este de reconstruit viața politică asigurând controlul cetățenesc asupra deciziilor, readucerea serviciilor secrete în matca constituțională, oprirea abuzurilor de funcții și scoaterea statului din „eșuare”. Este de reconstruit administrația publică prin descentralizare, autonomie locală, asanarea concursurilor și digitalizare. A face loc meritocrației are importanță majoră. Este de reconstruit sistemul de sănătate, asigurând fiecărui cetățean accesul la îngrijire și diversificând oportunitățile de tratament. Este de reconstruit educația națională, curățând-o de denaturările de azi și restabilind încrederea că și în România se mai poate învăța la nivelul timpului. O reformă concepută de oameni preicepuți, care să includă normalizare curriculară, autonomie funcțională a unităților și echipare, începând cu unitățile neglijate, a devenit imperios necesară. Este de reconstruit accesul oamenilor diverselor locuri din țară la cultură, prin refacerea rețelei publicațiilor, dezvoltarea de biblioteci, cultivarea dezbaterii și stimularea creației. Este de reconstruit politica externă a României. Ea trebuie smulsă din amatorism și mituire pentru a o face expresia intereselor țării.

Sunt de făcut schimbări în fiecare dintre domeniile vieții din România. Cheia este prețuirea și valorificarea muncii, a randamentului și opiniei fiecăruia, cu organizări corespunzătoare. În locul actualului blocaj în fantome, propagande și ideologii defuncte, este nevoie de o abordare juridică matură, care face din libertățile și drepturile omului instrumentul fecund al schimbării în bine a țării și a vieții fiecăruia”.

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

20 Comentarii

  1. aha,aha:
    -4 legi cu numele alea,
    poa’ sa contina orice
    si e rezolvata treaba!

  2. legea a 5a:
    „marga e jupanul”

  3. Se baga si Marga in seama cu tot felul de truisme, doar-doar o miza pe el ceva partidulete pentru a-i sustine candidatura la presedintia Romaniei, dar mai mult de ce a fost nu va mai fi. Oare au uitat romanii ca acest oportunist, traseist, turnator, spion si sorosist, este unul dintre groparii invatamantului romanesc si un ministru de externe penibil?

    • Tot ce se poate întâmpla în România, este simplu..! Se poate schinba doar buzunarele în care curge banul public, în rest omenii politici sunt „programați” să continue lupta pentru distrugerea în totalitate a tot ceea ce a mai rămas din România..! Un proverb spune: ” Este aceeași Mărie..! Dar cu altă pălărie..

  4. Dar eu cu cine votez? C[rturarul Marga poate sa propuna si ca Romaniei sa-i revina Luna de pe cer. Problema este daca are cu cine s-o aduca de acolo pe Terra. Ideile profesorului Marga trebuie aprobate intr-un Parlament si trebuie puse in aplicare de un Guvern. Cu jmecherii nu poti face Reforma.

  5. «Tumultul mulțimii nestăpânite, e vecin cu nebunia» – zicea un învățat. Crezând că „în Comu-nism” a muncit îndeajuns, „poporul” și-a dorit „clipa lui de nebunie”. Și a avut-o : praful și pulbe-rea s-a ales de tot ce reușise să construiască sub „odiosul regim”.
    În numele „ruperii” cu „trecutul Comunist” (care pentru „prostime” era piedica în calea bunăstării lor), și al trecerii la „prosperul Capitalism”, s-a trecut la devastarea întregii economii, „la pachet” cu cedarea resurselor (atât de atent gestionate de „proștii ăia de Comuniști”). A urmat uriașa nemernicie „de dreapta”, numită „Restitutium in Integrum” – act criminal, de tip „revanșard”, în sfidarea întregului popor, când „legiștii” și-au lepădat „togile” (și bunul simț – de / cât va fi fost) și „au pus botul” la „marea ghiftuială”, „patentând”, cu o imensă nesimțire și șmecheria cu „dreptul litigios” (căci nimic nu trebuia să scape „nerestituit” – „cui trebuie”, firește).
    Când s-a ajuns la fundul scului cu furatul, am început să ne batem între noi, „ca choirii”. Fiecare la pândă, cu ochii pe „celălalt”, nu cumva să fure altul mai mult decât el – ba, mai chemând „în ajutor” și Străinii, să facă ei „dreptate”. Așa s-a născut „lupta anticorupție”, începută cu „moarte” și cu „pușcărie”, și terminată cu expresia supremei dezamăgiri („validată” însă de președinte, ca și de „iluștrii intelectuali” ai țării) : „m..e”! De la toți și pentru toată lumea !
    … Cei ce au înțeles „fenomenul” la timp, „și-au luat lumea-n cap”, țara rămânând „populată” ma-joritar cu hoți, cu șmecheri și cu neputincioși, peste care tronează „cozile de topor”, promovate în mod „democratic”. Iar teritoriul, rămas un simplu „contur pe o hartă”, nu ne mai aparține de mult. Trebuie să fii fie naiv, fie visător să crezi că din fundătuara asta vom ieși prin „legi noi, mai înțe-lepte”. Cine să le elaboreze, cine să le aplice, cine să le respecte…

    • Esti de un ridicolce frizeaza idiotenia!Articolul are substanta,idei,coerenta,viziune,identifica marile rele ce trebuiesc tratate. Nu e nici intr-un caz o succesiune anapoda de cuvinte si propoztii ,uneor cu sens

      • pâââârţţţţ

  6. […] „Istorici reprezentativi au arătat că niciodată în istorie nu s-a produs un declin al țării, în timp scurt, precum în ultimele decenii. Economiștii au documentat devalizarea fără egal a industriei. Români de peste ocean au acuzat „jaful” ultimilor ani, ce întrece fanarioții și orice ocupație ulterioară. Numeroși cunoscători au arătat că deciziile ce se iau sunt în paguba țării… Crizele României actuale sunt diverse, încât agenda reconstruirii, de care am vorbit în repetate rânduri, este încărcată și, inevitabil, dificilă. În orice caz, este decisiv pentru soarta țării ca cetățenii să conștientizeze faptul că așa cum se abordează situația astăzi, nu se merge decât în jos, că ceea ce este propus acum în viața publică nu scoate la liman și că este ora schimbării și a unui efort larg împărtășit de reconstruire”, arată Marga în articolul publicat de Inpolitics. […]

  7. Coruptia proverbiala nu este in Romania, ci la hegemonul care ne-a incalecat. Familiile Biden, Clinton, Bush au primit colosale sume de bani negri, iar la Nancy Pelosi se varsa donatiile pe care aceasta le distribuie mai departe democratilor fideli. Coruptia colosala nu este la BNR, ci la Deutsche Bank, conform lui Rainer Fuellmich, si in celelalte banci europene, mai ales elvetiene, cu celebra lor contabilitate dubla prin” carnetele de lapte”. Daca Andrei Marga vrea o lege a „valorificarii… pozitiei Romaniei in calitate de membru UE sau NATO” inseamna ca ori n-a inteles nimic, ori e las, ori e magar, ori e un grafoman inutil preocupat doar de propria imagine. In oricare din aceste situatii, nu are ce cauta la conducerea statului.

    • Coruptia din Romania s-a nascut odata cu venirea corupatorilor de afara, care au aceasta boala sistemica in modul lor de functionare, cel mai vizibila fiind in minciuna sistemului lor bancar de tip occidental, impus si la noi, care niciodata nu are disponibili decat o foarte mica parte din banii ce au fost depusi acolo.

  8. Cel care semneazîă fraudulos Nistorescu pare din partea unui ignorant care se lansează în minciuni sadea,Tot ce spune este infirmat de fapte. Nu are nici o legătură domnul Marga cu adjectivele de delator ale celui care semneaă fraudulos. Marga a înfăptuit reformă recunoscută internațional și național a educației, a creat instituții, a fost mereu un om integru care și-a servit țara, Putea face carieră formală a refuzat și a preferat să se retragă în studiu și edificarea unei opere. Azi opera filosofică este impunătoare. De aceea, apar astfel de trepăduși care cred că orice om este de niverlul lor jalnic.

  9. Tov. Marga seamănă bine cu tov. Iliescu. Amândoi sunt talentați la generalizări principiale și bine intenționate dar nu sunt capabili de nimic mai concret.
    România nu mai e un “stat ratat“ ci o regiune a UE. Sau un județ. Așa că oricât ne-am frământa noi aici în provincia noastră viitorul ni se decide de către evoluțiile economice și politice internaționale. Vremea suveranității a trecut de mult și nu se mai întoarce. (Și la urma urmelor când în istorie au fost românii cu adevărat stăpâni pe soarta lor?)

    • Nu ţi se mai întoarce ţie vremea când ţi se mai scula sula, boule, şi de aceea le doreşti asta şi altora, şobolane castrat şi umflat ! Stai in rahatul tau, porcule.

  10. Avem legi peste legi.Cum sa faci noile legi intitulate ::Legile lui Marga.? In general domnul Marga vorbeste frumos de Uniunea Europeana si de NATO in frunte cu SUA.Stimabilul profesor NU vede ca tocmai UE,NATO,si SUA sunt cei 3 factori care au incorsetat Romana ca un cancer generalizat ,de s-a ajuns sa nu se mai poata face nimic.spre binele tarii.? Azi,oameni care au contribuit la intrarea Romaniei in NATO si in UE,recunosc ca in prezent nu mai este NATO in care am intrat si ca nici UE ,nu mai este UE cea in care am intrat cu ani in urma.Si atunci ce este de facut ? are solutie domnul Marga?
    Nu cumva solutia este sa scapam DE CELE 3 ENTITATI cancerigene mentionate mai sus? Si cum putem scapa decat prin razboi asa cum afirma unii.Va trebui probabil sa trecem prin foc si sabie ca sa ne curatim de rautatile lumii si sa renastem apoi ca pasarea Feoenix! Vor muri oameni ,DA vor muri !! Faptul ca au parasit Romania ,milioane de oameni si exodul continua,nu este asta o moarte a Romaniei cu toate efectele distructive aleNatiei ? Stie cineva in istorie,cum se pot salva popoarele subjugate ,altfel decat prin FOC si Sabie ??

    • cu voia Domnului!

  11. Domnule profesor Marga,

    Va respect si va apreciez mult, dar…
    Romania nu mai are timp. Citez din fosti oameni de stat :
    „Stat privatizat” – Iliescu 1990-2004. „Stat mafiot” – Basescu 2004-2014. „Stat esuat” – Johannis 2014-2024.
    Romania este o „democratie coloniala” – Adrian Nastase. 2022
    „Lupta cu sistemul ticalosit a esuat” – Catalin Predoiu 2014

    Imi pare rau sa va spun, dar Romania nu mai are nici timpul, nici structura si nici oamenii (ma refer la prezenta fizica cat si la educatia lor) sa aplice ceea ce propuneti, populatia Romaniei nu se mai afla in Romania, iar romanii nu sunt majoritari „Marga”. N-aveti cu cine sa faceti ceea ce propuneti, romanii nu au dinti in gura, romanii inca urca piramida lui Maslow, dumneavoastra sunteti la varf, ce democratizare sa facem ? Institutiile statului sunt compromise, infiltrate si tradatoare, cancerul coruptiei este in faza terminala, nu poti construi niciun sistem, democratic sau autoritar, cu institutiile actuale, astea sunt povesti. Nu poti face nimic fara administratie decenta, nici democratie, nici comunism, nici stat politist, nici monarhie, nici dictatura, nimic.
    Domnule Marga, democratizare nu poti face cu saracie, foame, mizerie, sanatate si educatie praf, fara politie si pompieri, fara profesori, fara doctori, fara oamenii necesari la SMURD, la UPU. Nu poti !

    In opinia mea, pentru Romania trebuie trasa frana de mana.
    Romania trebuie predata, cu totul, ultimelor doua institutii romanesti cu resursa umana, intelectuala, ideologica, diplomatica si ROMANEASCA care au mai ramas in picioare. Ele sunt atacate si vanate agresiv de catre straini si cozile de topor.
    Biserica Ortodoxa Romana si Academia Romana.
    Romania si teritoriul romanesc au fost unele dintre putinele state europene COLONIZATE mii de ani. Am fost colonizati de germani, unguri, turci, rusi, ucraineni, de alte etnii, de europeni, de americani. Noi suntem „africani” dinainte sa stie africanii ca sunt africani. Procesul de decolonizare nu a fost niciodata dus pana la capat. Polonia, Ungaria, statele africane, asiatice, arabe care au fost colonizate doar cateva zeci sau sute de ani au inceput si terminat de mult procesul de decolonizare. I-au dat afara pe straini la propriu si la figurat. Procesul de decolonizare este intrisec procesului de re-statalizare si suveranizare a statului roman care este astazi mort si inlocuit de „statul din Romania” numit popular „statul paralel”, o „democratie coloniala” militarizata condusa de slugi ale serviciilor secrete locale si straine. Au ajuns odraslele ofiterilor condamnati penal pentru tradare Ministri in Guvernul Romaniei, primul lor job in viata. Au ars zeci de spitale cu tot cu pacienti a caror mentenanta era asigurata de firme ale rezervistilor fara sa plateasca NIMENI pentru cei care au murit si ars in spitale. Au ajuns soldati straini sa violeze copii, iar DIICOT-ul sa nu inculpe pe cetatenii straini (militari), doar fraieri romani care aveau legaturi tangentiale.
    Nu avem posibilitatea practica de a face democratizare intr-un stat care nu mai este stat. Nu putem arde etapele.
    Romania trebuie sa urmeze un proces de decolonizare, de re-statalizare si de reformatare a serviciilor secrete militare in servicii europene civile la pachet cu un proces de Lustratie.
    Romania din 1989 s-a infiintat pe baza tradarii serviciilor secrete romanesti mana in mana cu KGB+CIA, pe baza unui asasinat comandat extern de Kremlin, pe baza minciunii „Revolutiei”. (EVZ Istoric „Virgil Măgureanu, despre evenimentele din decembrie 1989: „A fost o lovitură de stat militară organizată de KGB și CIA. Se știa că Ion Iliescu va fi succesorul lui Ceaușescu”.”)
    Romania este in pericol existential mortal de disparitie statala impreuna cu pericolul mortal de disparitie a etniei romanesti.
    Romania este la o decizie gresita distanta de disparitie pe modelul Ucrainei si Georgiei, iar etnia romana matematic in cateva decenii dispare prin emigrare, asimilare, amestecare si metisaj cu alogeni, mortalitate mare si natalitate mica.
    Este nevoie de un nou model care poate asigura existenta statului roman si a poporului roman, ca nepotii si stranepotii nostri vor exista in pace (e.g. nu vor ajunge carne de tun pentru razboaie ruso-americane precum ucrainenii) si vor vedea secolul 22, iar B.O.R. a mai indeplinit in trecut aceasta misiune.
    Partide politice nu mai avem, aristocratie nu mai avem, nationalism nu mai avem, monarhi nu mai avem, armata nu mai avem, servicii secrete nationaliste nu am avut niciodata (asa cum au egiptenii, israelienii, polonezii, chinezii si rusii), dar mai avem Biserica si o elita tacuta sau intimidata de intelectuali reali si bazati pe meserie. Doar Biserica si elita intelectuala mai sunt „romanesti” in aceasta tara si lor trebuie predata tara pentru a fi salvata de la disparitie, parerea mea.

    Statele model pentru Romania trebuie sa fie Israel, Polonia, Ungaria, China, Qatar, U.A.E.
    Acestea sunt state care lucreaza strict in interesul statului si popoarelor lor si pentru asigurarea continuitatii neamului lor, nu a altora. Acestea sunt state care favorizeaza in mod deschis propriile companii, proprii cetateni in defavoarea strainilor. Unii nici macar nu isi extradeaza cetatenii penali altor state, nu isi arunca cetatenia ieftin alogenilor, atat de demni si de uniti sunt.

    „România este mereu pe bancheta din spate – ea nu-și valorifică alianțele și, mai ales, lucrează în pagubă. ”
    In domeniul politicii externe, Romania este singura tara care plateste inzecit sa fie batuta, batjocorita, umilita si legata cu lanturi la gat, maini si picioare de „partenerii strategici”, de exemplu Austria, Ungaria, Olanda, Ucraina si SUA.
    Avem privilegiul de a plati pentru a fi jefuiti si demolati ca tara de niste paduchi care au trait doar din jaf, genocid si colonialism.

    • Dar neintarziat

      • Daca nu ai nimic de spus in legatura cu propunerile profesorului Marga si doar jignesti gratuit, de ce te exprimi asa toxic? Decat sa fii toxic si negativ cu alti oameni, mai bine taci, nu are nimeni nevoie de oameni afurisiti.

        • Daca ti-e stat model Israelul, cum spui, stai acolo, logoree bolnava, si bate-te cu palestinienii, sionistule!

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

STRTIME=1662721998