CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

Noul super-guvern al Romaniei si razboiul Isarescu-Negritoiu

11 comentarii / 7782 vizualizări / 30 iulie 2015

De cîteva zile, mediile economice, dar și politice, fierb la foc mărunt: în ședința de guvern din 22 iulie a fost adoptat proiectul unui organism extrem de controversat, despre care mulți specialiști afirmă că va fi super-guvernul României. Unul realizat la sugestia UE și care nu va da socoteală nimănui pentru deciziile sale. Și care tinde să facă, deja, prima victimă, în persoana președintelui ASF, Mișu Negrițoiu.

Guvernul a aprobat constituirea Comitetul Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială al cărui preşedinte va fi guvernatorul BNR, Mugur Isărescu și care va funcţiona ca structură de cooperare inter-instituţională, fără personalitate juridică, cu rolul de a asigura coordonarea supravegherii macroprudenţiale la nivel naţional.
CNSM e o emanație directă a recomandării Comitetului European pentru Risc Sistemic din 22 decembrie 2011 privind mandatul macroprudenţial al autorităţilor naţionale (CERS/2011/3), potrivit căreia statele membre trebuie să desemneze, să stabilească prerogativele şi să asigure cadrul legal necesar pentru organizarea și funcţionarea unei autorităţi naţionale căreia îi sunt încredinţate atribuţii în domeniul politicii macroprudenţiale.

Noul organism s-a născut cu dificultate, după mai multe variante de proiect, în ultimii ani; cel mai important lucru e, însă, faptul că el nu e văzut deloc cu ochi buni nici de mediul economic, nici de analiști, nici de mare parte dintre politicieni. Ideea de bază e că un asemenea organism, cu aer de sfat al înțelepților, dar cu ”recomandări” obligatorii, ar încăleca, efectiv, orice guvern, fără a da socoteală Parlamentului, Executivului, Președintelui ori CCR.

În componența CNSM vor intra nouă membri: guvernatorul, prim-viceguvernatorul, cei doi vice-guvernatori şi economistul-şef ai BNR, preşedintele şi prim-vicepreşedintele ASF, doi reprezentanţi ai Guvernului, desemnaţi de către primul-ministru.

Foarte probabil, asistăm, deja, la prima mare bătălie în jurul acestui super-organism.

Mai precis, între guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, și președintele ASF, Mișu Negrițoiu, două dintre cele mai autoritare voci din CNSM.

Două figuri care, însă, nu prea s-au înghițit niciodată.

În paralel cu pregătirile de ultimă sută de metri pe marginea aprobării proiectului, în mass-media s-au declanșat, în ultimele zile, ca din întîmplare, o serie de atacuri la adresa lui Negrițoiu.

A fost repus pe tapet, bunăoară, un scandal vechi de peste un deceniu, în care ING Bank era acuzată că a încălcat embargoul impus Iranului, pe vremea cînd Negrițoiu era președinte al băncii.
O relansare cu atît mai ciudată cu cît, recent, s-a semnat acordul istoric privind armele nucleare între Iran și marile puteri, astfel că vechile conflicte au devenit caduce.
Oricum, însă, nu e nimic nou sub soare în scandalul respectiv, el era viu comentat și acum un an de zile, pe cînd guvernatorul BNR recunoștea că știuse de problemă încă dinainte ca Negrițoiu să fie numit la cîrma ASF: ”Să nu fim mai catolici decît Papa” declara, sec, Isărescu.
La acea vreme, presa economică specula că Isărescu încerca, de fapt, să scape de amenințarea unei candidaturi a lui Negrițoiu la șefia BNR, pentru a obține un nou mandat, al cincilea, în toamna trecută (ceea ce s-a și întîmplat).

Acum, scandalul ING e relansat în presă, pornind de la un articol dintr-un ziar olandez, care amintește povestea.

Dar, nu singur.

Ci însoțit de reamintirea faptului că Negrițoiu a omorît, cu ani în urmă, un pensionar, cu mașina, și a scăpat nepedepsit.

Ori că, în 1995, un fost securist din DIE a spus despre Negrițoiu că i-a fost coleg.

Personaj mai degrabă low-profile, fostul ministru pesedist și consilier prezidențial al lui Iliescu, l-am numit pe Negrițoiu, devine, brusc, un client al presei exact cînd, așa cum spuneam, intră în linie dreaptă pregătirile pentru intrarea în pîine a CNSM. Un mecanism care l-ar putea transforma pe ”highlanderul” Isărescu într-un soi de monarh absolut al economiei și finanțelor.

Simplă coincidență? (Bogdan Tiberiu Iacob)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

11 Comentarii

  1. […] sursa: inpolitics.ro […]

  2. […] sursa: inpolitics.ro […]

  3. Foarte interesant !Desi directiva e din 2011 nu s-a auzit nimic de acest organism,a carei constotutionalitate merita a fi discutata.Deocamdata sa o vedem in Parlament si in toate etapele preliiminare,pe urma batalia pentru functii si rivalitati.Nu vad insa de unde pana unde,viticultorul sef din Dragasani ar fi un highlander,om de la munte,scotian de bastina,darz si neinfricat.Ce e drept apartenenta sa la anumite cercuri internationale e de notorietate.Dar oricum ar fi daca si o asemenea structura incepe sa dicteze in tara asta,a sosit timpul sa aruncam peste bord orice idee de democratie.Ceeaca m-ar interesa in mod deosebit ar fi atitudinea celorlalte tari din UE -cum ar fi Anglia,Franta,Germania – la astfel de „inovatii”,daca ele nu vor fi destinate doar anumitor tari din Liga II-a,stiti dvs.care.

  4. mai bine impartialul isarescu decat pesedistul negritoiu

    • Ba, tu esti diliu sau esti diliu?

  5. Dar pe la gradinita, nu a facut nimic Misu Negritoiu? Mai ce stil mai au astia! Cum mai dezgroapa ei mortii!

  6. Bogdan, de fapt miza acestui CNSM este/a fost cu totul alta. CNSM-ul nu le permite sa faca nimic in plus/in minus fata de ceea ce fac pana acum si categoric nu poate fi un supraguvern (nu poate emite ordonante, nu poate avea initiativa legislativa etc). Cel mult rolul lui ar fi de Consiliu al inteleptilor care, prin opiniile unor eventuali membrii credibili – nu e cazul – sa poata influenta politicile dar mai ales opinia publica. Negritoiu nu poate fi niciodata Presedinte CNSM (prin lege, presedintele e Guvernatorul BNR). Nu poate si nici nu are calitatile/cazierul/istoricul. Miza ordonantei (in mintea celor care au gandit-o si a varat-o prin Ponta) este ca sa ii scape de puscarie pe o buna parte dintre membrii. Din cate tin eu minte in varianta initiala se stipula ca membrii CNSM sunt absolviti de raspundere pentru decizii economice luate in exercitiul functiei. Isarescu si Negritoiu and Co vad si ei activitatea procurorilor si isi dau seama ca in ritmul asta, intr-o perioada relativ scurta de timp, vor ajunge sa ii chestiune si referitor la deciziile luate de ei (in exercitiul functiei), la motivatia reala a deciziilor (lobby, grupuri de influenta, spagi, etc) si la efectele in piata, in detrimentul consumatorilor (spre exemplu creditul in franci elvetieni, protejarea bancilor, harababura produsa de Negritoiu in piata asigurarilor care a condus la majorarea preturilor si la o degringolada totala). In momentul in care procurorii ii vor lua la intrebari, respectivi vor motiva (copilareste) ca nu au luat deciziile in urma influentei unor grupuri de interese/infractionale ci in exercitiul functiunii, pentru ca asa au crezut ei ca e mai bine. Nu va tine. CNSM nu ar trebui sa ii apere retroactiv de DNA., mai ales ca o buna parte din componenta este deja comisa si cred eu, documentata de procurori. Cam asa vad eu miza CNSM.

  7. Eu as propune să conducă ei și să desființam Guvernul!

  8. Plin de intelepciune mesajul Mm.Sa desfiintam Guvernul.De ce nu si Parlamentul ?

  9. Facatura asta are baza constitutionala? sau, in buna traditie romaneasca, merge si asa! Ce spune Constitutia? pina la urma se doreste un organism extrastatal care sa excute ordinele Germaniei. Observ ca usor ,usor toate organismele democratice sint sufocate de diverse comisii si comitete care nu sint alese de popor. Cit de curind,daca nu trezim, ca asa e la romani, vom striga: traiasca Dictatura!

  10. Din examinarea legislatiei europene nu rezulta obligativitatea recomandarilor acestui organism,care trebuia infiintat acum 3 ani.In preambulul Regulamentului 1092/2010 aprobat de PEcu privire la supravegherea macroprudentiala a sistemelor financiare este citata o decizie a Curtii de la Luxemburg,conform careia Uniunea poate infiinta diverse institutii,in masura sa emita recomandari,care nu pot avea caracter obligatoriu si -mai mult – autoritatile nationale macroprudentiale sunt responsabile in fata parlamentelor nationale(vezi Recomandarea Comitetului European de risc sistemic din 22 dec.2o11,avand indicativul D,transparenta si responsabilitate,par.3,documentul fiind publicat in Jurnalul Oficial al UE).Deci,cum aratam intr-o postare anterioara sa vedem proiectul de lege prezentat in Parlament si dupa aceea,cum e cu rolul acestui mecanism si avertizarile ori parerile lui.

Scrie un răspuns la Tudor Renunță

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

STRTIME=1662721998