CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

Protocolul ruperii coalitiei: mai rezistă saptamini ori zile?

10 comentarii / 3621 vizualizări / 21 aprilie 2021

A ieșit ieri fum alb din coaliție, cu mare tam-tam: s-a semnat marele protocol care va feri de acum alianță de dureri de cap. În fapt, o apă de ploaie care mai lungește agonia guvernării cu ceva timp, nu foarte mult, în opinia noastră. Războiul de-a dreptul hibrid al ultimelor zile a lăsat răni de nevindecat, iar protocoalele de alianță au dovedit mereu că sunt orice, numai balsam nu. Chestie de săptămîni, de zile sau de ore pînă cînd reizbucnește scandalul dintre PNL și USRPLUS, în numele unui final de acum știut: ruperea alianței?

La ora asta mai toată lumea a observat ce frecție la picior de lemn e protocolul negociat două zile.
Un talmeș-balmeș de reguli politice și promisiuni guvernamentale, două chestii care ar fi trebuit mai degrabă separate.
Dar cînd oare, în România, un protocol a avut vreo valoare, măcar simbolică, desigur, cu excepția protocoalelor SRI?

”Vom descuraja nepotismul și clientelismul, vom acționa cu imparțialitate și vom respecta principiul competenței pentru ocuparea funcțiilor publice prin concurs” se afirma în protocolul original, din decembrie. Respectat la virgulă, am zice.

Să ne amuzăm nițel.

Cel mai amplu și mai intens negociat protocol post-decembrist a fost cel dintre CDR-USD-UDMR, înaintea alegerilor din 1996.

Semnat în noiembrie și postat în Monitorul Oficial în decembrie, stufosul protocol de colaborare guvernamentală și parlamentară stabilea normele și conduita în interiorul coaliției, iar din el au derivat imediat protocoale județene, corespunzător.

Doar cîteva zile mai tîrziu, pe 7 ianuarie 1997, primul mare scandal: PNȚCD Arad anunța public că protocolul județean semnat în urma unei directive de la centru e ilegal, pentru că împuternicește Consiliul Politic să ia decizii obligatorii pentru prefect.

Pe 24 ianuarie, filialele USD şi CDR din Vrancea rup protocolul la nivel local din lipsă de rezultate. Rezultate după o lună??
Scandaluri similare se petrec în toată țara.
În ianuarie 1998, PD cere un nou protocol, cu prevederi și mai punctuale.
Căderea guvernului Ciorbea, în martie, duce la noi negocieri privind protocolul alianței, apoi în mai 1999, la altele.
În iulie 1999, coaliția se angajează să semneze noul protocol pînă la finele anului. În februarie 2000, alte negocieri pentru schimbarea protocolului.
Cîteva luni mai tîrziu, PNL iese din CDR și candidează separat la locale, dar se negociază un protocol de colaborare post-electorală.

Ar mai fi negociat unul și după parlamentare, dar noua CDR 2000 nu a mai prins parlamentul.

Rezultatul a patru ani de negocieri de protocoale sterile a fost trei guverne diferite, instabilitate politico-economică maximă, un președinte care nu a mai îndrăznit să candideze și trimiterea la lada cu vechituri a celui mai important partid de guvernămînt, PNȚCD. Plus o finală prezidențială cu extremistul C.V.Tudor.

O observație importantă: în pofida marilor neînțelegeri dintre PNL, PNTCD și PD, nu s-a atins nici măcar de departe nivelul de duritate al scandalului recent dintre PNL și USRPLUS. Legendarul interviu dat în decembrie 1997 de Traian Băsescu nu a fost deloc o bombă, ar fi trecut chiar neobservat dacă nu intervenea o criză de isterie a premierului Ciorbea, care a reclamat scuze sau demisia. Băsescu nu făcea dezvăluiri incendiare și nici nu aducea acuzații grave premierului ori aliaților, ci doar atrăgea atenția că reforma nu merge suficient de repede și ar trebui accelerată.

Între PNL și USPLUS s-au spus acum vorbe prea grele și s-au lansat acuzații prea dure ca să mai poată fi îngropate printr-un protocol.

Ce s-a întîmplat în ultimele zile nu a fost ciondăneală internă în coaliție, ci război hibrid în toată regula. Anul trecut, Adéla Klečková, specialistă cehă în comunicare strategică și ”hybrid warfare” sintetiza foarte bine definiția acestuia: conflicte moderne în care participă actori statali, dar și nestatali, care au ca obiectiv erodarea infrastructurii sociale și a realităților curente pentru a crea neîncredere în rândul oamenilor.

Cele două grupări politice, dar și structuri media de anvergură poziționate în spatele fiecăruia, au aruncat pe piață, la vedere ori ba, informații multe și contradictorii, foarte grave, care exact asta au făcut: au erodat infrastructura socială și au amplificat neîncrederea cetățenilor.

Vîrf de lance a fost Vlad Voiculescu, care a lăsat impresia că dă foc întregii case doar ca să nu ajungă doar el pe drumuri. Dar a fost secondat cu brio de mulți alții.
Aliații mimează că s-au împăcat.
Dar marile întrebări rămîn și se vor amplifica.

Care e cifra reală a morților de Covid?
A avut legătură măsluirea datelor cu organizarea alegerilor din decembrie?
Cum rămîne cu jaful de la Unifarm?
Cum rămîne cu mafiile din Sănătate?
Cum stă România, cu adevărat, la numărul de vaccinări?
A fost sau nu eficientă campania de vaccinare, derulată ”suboptimal”, conform lui Voiculescu?
Cine își asumă răspunderea pentru înființarea centrelor secrete de vaccinare?
Este sau nu premierul un zombie politic?
Cum rămîne cu turnătorii protejați din ministere?
Cum rămîne cu interesele privind banii CNAS?
Ce se va întîmpla cu dosarul in rem de la Parchet din scandalul Voiculescu-Voinea?
După demiterea de la minister, mai e Andreea Moldovan nr.2 în grupul de suport al lui Arafat?
Ce se întîmplă cu rapoartele după tragediile de la Piatra Neamț și Balș?
Care e adevărul despre tăierea cu 65% a banilor pentru ATI ori despre neplata medicilor?
A cui e vina pentru Foișor și decesele din TIR-ul ATI?
A știut PNL de la început despre ce grupuri de interese s-ar putea afla în spatele lui Vlad Voiculescu?
Se pune la cale cu adevărat vînzarea Portului Constanța de către Cătălin Drulă?

Lista ar putea continua mult și bine.
Sunt toate întrebări ridicate de ceea ce numeam veritabilul război hibrid din coaliție și lăsate în aer.

Un război care urmărește eliminarea cu orice preț a USRPLUS de la guvernare și recuperarea de către PNL a sacilor cu bani numiți Sănătate, Economie, Fonduri Europene și Transporturi.
Ne-am mirat toți în decembrie cît de ușor le-a cedat PNL aliaților; dar poate că liberalii și Iohannis aveau de la început în plan să își radă aliații la un moment dat și să guverneze minoritar, cu sprijinul foarte discret al PSD. Care refuză stupefiant să bage moțiune de cenzură în cel mai greu moment pentru adversari și care ar vota un guvern PNL invocînd, desigur, interesul național în pandemie.

E probabil că ruptura nu era programată chiar atît de repede și că ciocnirile interne violente au devansat mult termenul.
Dar sfîrșitul coaliției e, de acum, inevitabil, mai repede decît s-ar fi așteptat oricine. Meritul e al USRPLUS, care se dovedește o grupare paralelă cu realitatea și cu norme elementare ale bunului simț.

Ieri, a ieșit fum alb din coaliție. Azi, a ieșit din nou fum negru dintr-un spital, fix cînd președintele Iohannis ne explica ce bine merg lucrurile.
Euro a atins 5 lei fix cînd premierul ne anunța creșterea ratingului de către Standard & Poor’s. Ei cu standardele, noi cu sărăcia.

În mod cert, vor izbucni rapid cîrcoteli ale liberalilor și pluseriștilor, care se vor amplifica la fel de rapid. Deja, senatorul PNL Daniel Fenechiu spune la RFI că ”Actul adiţional a trebuit semnat din cauza poziţiei extrem de radicale, talibane a USR PLUS”.
E doar prima zi de după.
Cît mai durează pînă explodează iar scandalul? (Bogdan Tiberiu IACOB)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

10 Comentarii

  1. Succesoarea indolentului VV este o evazionistă. Driblarea taxelor și impozitelor, optimizarea fiscală, este incompatibilă cu funcțiile politice. OK, înțeleg, trebuie să-și umple burdihanul, trebuie să râgâie doi mici în plus, dar nu merge să se mai joace de-a politica.

    Pesedeaua leșinată face de la excelent în sus. Guvernul SRI trebuie să-și pună-n operă programul de guvernare. :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    • Minti cu nerusinare, Parpanghele. Colprortezi si trolezi ca un coate goale ce esti, jigodie inrolata

      • Când vreodată ai spus tu adevărul, securist jegos?

        Asta și-a plătit taxele pe salariul minim. Unde ai văzut tu medic angajat pe salariul minim? La cabinetul ei, securist jegos!!!!

  2. Ioana Mihăilă, propunerea USR pentru Ministerul Sănătății, se plătea cu salariul minim pe economie la clinica privată pe care o deține alături de soțul său. Mihăilă a încasat 14.400 de lei în 2020, conform declarației sale de avere.

  3. Tzara asta nu mai are Constitutie, nici legi, e condusa pe protocoale de coalitia derbedeilor…Pana ne vand, din nou, „partenerii”, ca n-am fost niciodata altceva decat moneda de schimb, se straduiesc loazele rezervisilor „bazati” sa distruga ce mai are vreo valoare…E conspiratia imbecililor, pastorita de un profesoras ratat, dar la fel de lacom ca pupilii…Institutiile infiintate pe bani multti, sa apere democratia si statul de drept, sa descopere si sa combata coruptia au fost transformate in cuiburi de sinecuristi, numai de-ai lor, dupa ce au fost castrate sa nu cumva sa le vina idei..Unde doarme ANI, sa-i spuna cineva ca ministerele sunt conduse de indivizi care au afaceri in domeniul condus, ca banii casei de sanatate sunt directionati catre interesele private ale conducattorilor (inclusiv presul in functie)….Despre CNSAS si Curtea de conturi nici nu mai intreb, oricum au ramas pur decorative, iar DNA-ul e dedicat PSD-ului….Extrem de grav e ca serviciul roman de informatii pare privaizat de rezervistii tutori ai derbedeilor de la putere si nu vede ca toate taxele platite de romani au devenit taxe de protecttie catre o coalitie infractionala, orientata impotriva lor

  4. Ce proastă este Ioana Mihăilă, plătește taxe la stat pentru un salariu de 1200 lei/lună și postează filmulețe pe facebook în care și-o trage cu tiroliana.

    Securiștii hoți și criminali sunt cei mai proști ciobani de pe Planetă!!! :)))))))))))))))))))

  5. Dupa „Romania educata” aceasta alianta contra naturii (precum anusul), pe care a mosit-o schiorul sef, va avea aceeasi soarta cu proiectul mentionat anterior.

  6. Vanzarea Portului Constanta e o expresie de chibit diletant de provincie. Un fel de „au vandut tara pe nimic”.
    Un port nu se poate vinde, dupa cum nu se pot vinde aeroporturile, judetele, municiipiile, campionatele sportive nationale, raurile, pasunile, administratiile locale, politia rutiera (ce bine ar fi sa se vanda, macar nevestele lor si tot ar fi ceva) etc.

    Poate autorul a vrut sa spuna ca se pot externaliza anumite activitati, operatiuni si servicii portuare. Sau se poate externaliza managementul. Macar de-ar fi asa. Imi amintesc cum mai jelea pesedeaua lesinata privatizarea SIDEX. Si ce bine a iesit, cum au luat teapa toti hotii si mafiotii care roiau in jurul combinatului administrat de statul roman. Nu a fost mai bine cu alde Mital? Fireste ca a fost.

    • Vânzarea portului cam asta înseamnă, să lași pe unii care nu blochează Schengen-ul pe motiv că nu filtrează ei gros.

      Ce mai face securistul Drupulă? A terminat autostrăzile? Sau e ocupat cu magazinele de poșete de la metrou?

      Dar tu tot o panaramă de securist jegos și imbecil rămâi.

  7. & Dacă vaccinurile au fost verificate și despre conținutul lor și reacții adverse ce sunt de felul celor ce au fost descrise și de consumatorii de droguri, ?

Scrie un răspuns la Adevăratul Franklin e Securist Prost Renunță

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

STRTIME=1662721998