CURS VALUTAR
Naguib

Miliardarii egipteni ai lui Mazare, Euronewsul arabesc si preaslavirea lui Nefertiti

2 comentarii / 2285 vizualizări / 29 octombrie 2018

Acum șapte ani, Radu Mazăre făcea una dintre obișnuitele sale afirmații sale exaltate pentru presa de la noi, susținînd că un miliardar egiptean misterios ar fi decis nici mai mult, nici mai puțin decît să-i doneze o treime din avere, urmînd ca primarul Constanței să facă acte caritabile cu ei. Ironia sorții face ca în spatele flamboaiantei relatări să stea o anume doză de adevăr, ba chiar una cu bătaie lungă, am zice pînă în prezent. Lungă și explozivă.

Nu știm dacă Mazăre o fi făcut ceva caritabil din banii egipteanului, dar sigur e că acesta există și că a pus pe picioare afaceri frumoase în România. Mai precis, el a achiziționat 250 de hectare de teren în Constanța pe care ar fi urmat să se construiască 33.000 de locuințe, cu cca.700 milioane de euro investiție, un veritabil orășel pentru persoane fără mari posibilități materiale. În semn de omagiu, în 2014, Mazăre se costuma la un carnaval în faraon, ba chiar anunța că urma să aibă un job în Egipt, la firmele magnatului.

Ulterior, s-a așternut uitarea peste povestea cu egipteanul lui Mazăre, cel care între timp a devenit condamnat și fugar în Madagascar.
Interesant de remarcat, totuși, după fuga lui Mazăre, prestigiosul post Euronews avea să difuzeze un material despre cazul acestuia, am spune de-a dreptul blînd. Ba chiar am avut un interviu dat de Mazăre, anul acesta, prin Skype, aceluiași post, în care se prezenta drept o mare victimă a Justiției.

Cam mare deschiderea către un personaj cu bubele-n cap ale lui Mazăre din partea unui post TV care în ultimii ani i-a ridicat nenumărate osanale Laurei Kovesi, DNA, mișcării #rezist și anticorupției din România, în general.

Cum o fi reușit primarul penal al Constanței să găsească drumul spre televiziunea căzută în adorația lui Kovesi?

Nu știm cu precizie.
Dar o ipoteză tot ne-am hazarda să lansăm.

Samih Sawiris, miliardarul prieten cu Mazăre este fratele lui Naguib Sawiris (foto), un alt miliardar care deține de cîțiva ani postul Euronews.
O achiziție care a fost decisă brusc de magnat, după o vizită făcută în Egipt de către Vladimir Putin, și care a oripilat întreaga presă europeană, la vremea respectivă.
Cum a ajuns postul format în 1992, la Lyon, la inițiativa European Broadcasting Union, de un grup de 11 posturi publice europene, cărora li s-au adăugat ulterior altele, care s-a vrut o contrapondere la CNN și a fost finanțat de Comisia Europeană, în mîinile unei familii arabe extrem de controversate rămîne un mister.

În momentul preluării, valuri mari s-au produs în UE, popularii europeni cerînd chiar anchete în acest sens, pentru că, arăta publicația politico.eu, banii egipteni vor crea probleme de imparțialitate. Cît despre parlamentarii eurosceptici, aceștia au prins ocazia să critice din nou subvențiile din bani publici către Euronews, în timp ce Jean-Claude Juncker rupea hainele de pe el clamînd necesitatea menținerii obiectivității postului.
Naguib Sawiris a dat asigurări oficialilor de la Bruxelles că nu se va schimba nimic în politica editorială. Nu a fost așa, cum veți vedea mai jos.

Deci, ca să ne fie clar: Euronews, postul despre care mulți români au impresia că e al UE, de fapt e proprietatea privată a unui clan egiptean. O afacere perfectată exact în anul 2015, în care începea marea migrație musulmană în Europa.

Despre clanul Sawiris – trei frați de zeci de miliarde – se știe că a făcut bani în epoca tenebroasă a lui Mubarak și e implicat inclusiv în politică. Ori în fotbal, ca deținători ai clubului Aston Villa. Afacerile lor – care i-au făcut cei mai bogați egipteni – vizează turismul, comunicațiile, aurul, îngrășămintele chimice, mass-media etc.

Un clan cu multe semne de întrebare, dovadă că statul canadian i-a refuzat patronului Euronews acum cinci ani achiziția unei rețele de comunicații invocînd motive de siguranță națională, fără alte detalii.
Vor fi știut ceva serviciile secrete canadiene.
La fel l-au trimis la plimbare italienii și grecii cînd Naguib a vrut să cumpere de la ei o insulă pe care să cazeze imigranți egipteni.

Peste toate, frații Sawiris au o apetență pentru afaceri cu regimuri politice nedemocratice, precum cel din Coreea de Nord.
Revenind la Euronews, în decembrie 2016, la un an și jumătate de la preluarea de către Sawiris, angajații au declanșat o grevă susținînd că politica editorială a postului devine tot mai dezechilibrată, în favoarea unor personaje ori regimuri politice controversate. Picătura care umpluse paharul fusese vestea că o parte din acțiunile rămase necumpărate de arabi urmau să fie preluate de americani.

Ce reclamau jurnaliștii?
Că s-a ajuns ca state precum Arabia Saudită, Kazahstan ori Uzbekistan să plătească postul pentru a le face reportaje favorabile.
Au cam dispărut, de asemenea, criticile la adresa regimului Erdogan ori la adresa politicilor Rusiei

”Euronews, canalul de știri care a fost creat pentru a oferi o contrapondere europeană rețelei de știri americane CNN, a fost redus la statutul de serviciu de știri secundar care difuzează programe de propagandă “sponsorizate” pentru regimuri opresive, spun jurnaliștii și sindicatele sale” nota The Telegraph la vremea respectivă.

“Un radiodifuzor cu o misiune de serviciu public care se mândrește cu obiectivitatea sa nu poate, în același timp, produce conținut sponsorizat pentru regimuri dictatoriale și nedemocratice. Este o violare flagrantă a eticii jurnalistice”, declara The Telegraph un jurnalist Euronews, care lucrează la sediul central din Lyon.

Ei drăcie!
Angajații Euronews spun public că postul a ajuns să faca grav rabat de la normele deontologice și să lucreze pe bani pentru cine e interesat de o imagine bună?

De aici o întrebare legitimă: lustruirea acerbă a Laurei Kovesi și a anticorupției mioritice – făcută cu încălcarea dramatică a drepturilor omului – nu s-o încadra tot la acea ”violare flagrantă a eticii jurnalistice”?
Mai ales atunci cînd familia care deține postul are afaceri vechi în România, închegate cu sprijinul unor edili penali precum Radu Mazăre.
La fel de interesant e că publicații profund devotate anticorupției kovesiste, precum Rise Project, au relatat despre afacerile oculte ale lui Mazăre cu clanul Sawiris, de astă dată din Africa, fără să sufle o vorbă despre faptul că arabii patronează Euronews, unde se producea pe larg șefa DNA.
O simplă scăpare, probabil.
Ca o picanterie, să reamintim că anumite declarații neortodoxe făcute de Kovesi la Euronews s-au regăsit în raportul lui Tudorel Toader privind revocarea acesteia.

În acest context tulbure, deputatul Robert Turcescu lansează azi vestea că un afacerist român tocmai a cumpărat franciza Euronews România.
Nu știm cine o fi întreprinzătorul, dar am paria de pe acum că e un nume extrem de controversat și de cunoscut. (Bogdan Tiberiu IACOB)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

2 Comentarii

  1. interesant

  2. Foarte tare!Chiar nu stiam chestia asta!De urmarit…

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *