CURS VALUTAR
1 EUR = 0 RON DOWN | 1 USD = 0 RON DOWN | 1 GBP = 0 RON DOWN

Analiza GeoPOL – Guvernul Ponta: atuuri si slabiciuni

0 comentarii / 1247 vizualizări / 7 mai 2012

Institutul de prognoză ”Geopol”, creat recent de Cozmin Gușă, analizează, într-un material elaborat în ultimele zile și pe care vi-l prezentăm mai jos, punctele slabe și pe cele tari ale noului guvern Ponta.

Analizele primăverii 2012 indicau faptul că „soluția Ungureanu” serveşte intereselor forţelor principale angrenate în jocul politic al anului electoral; PDL opera cu ideea folosirii lui MRU ca paratrăsnet conjunctural, până la o clarificare a unor eventuale proiecte de repoziţionare politică şi imagistică; USL îşi conserva atuurile de forţă principală a opoziţiei, consolidându-şi implicit și axa sa constitutivă, de alianţă construită pe dimensiunea opoziţie-putere.
– Degringolada din PDL, potențată de frustrările baronilor partidului cărora li se închideau treptat culoarele administrației, a generat valul migrator ce a semnalizat în mod clar USL-ului posibilitatea accederii timpurii la guvernare; având presiunea accesului la resursele guvernării (determinante în an electoral), precum și interesul calmării agitației baronilor USL „sleiți” de perioada de opoziție, conducerea USL a ales formarea unui executiv propriu.
– Căderea guvernului MRU, precum si desemnarea facilă a lui Victor Ponta drept prim-ministru (din postura de soluție declarat total nedezirabilă de către președintele Traian Băsescu!), au fost două evenimente neprognozabile, care indică simultan atât precaritatea construcțiilor politice, dar și caracterul abscons al jocurilor actuale de putere din România;

Atuuri:
•Tinereţea liderului PSD, asociată cu ideea de reformă/corectitudine/
progres;
•Așezarea noului guvern pe fundamentul unei preferinţe majoritare a corpului electoral pentru USL, dar şi a celor două victorii spectaculoase: votarea moţiunii de cenzură iniţiate de USL, respectiv impunerea soluției Ponta președintelui Băsescu; acestea vor contribui la o creştere conjuncturală a scorului USL în sondaje;
•„Detaşarea” la guvern a prim-vice-guvernatorului BNR, Florin Georgescu, fapt ce produce cuplarea efectivă a guvernului la strategiile BNR; această mișcare politică are efectul de a credita guvernul nu doar cu know-how, dar şi cu o parte din propria legitimitate a BNR;
•Axa Florin Georgescu- Ioan Rus va ranforsa în mentalul colectiv rolul pozitiv al guvernului Ponta atât în jocul economic, cât şi în cel electoral (Rus la Interne, ca și garant al corectitudinii, acceptat ca atare inclusiv de către tabăra adversă, Băsescu-Blaga);
•Trendul public permisiv la adresa guvernării Ponta, pe fondul
„demonizării” binomului politic Băsescu-PDL;
•Suportul parlamentar consistent al Guvernului, obținut inclusiv prin cooptarea UNPR pentru susținere pe baza unui protocol;
•Momentul potenţialei învestiri, început de vară și de campanie electorală, ce va furniza favorabilitatea caracteristică genului de perioade menționate;
•În plan politic, după pierderea poziţiei de premier de către MRU,
nemaiexistând perspectiva unor centre de coagulare rapidă a unei opoziții consistente și credibile, guvernul Ponta are o marjă de libertate semnificativă, pe termen scurt;
•Degringolada PDL pe dreapta scenei politice, respectiv inconsistența organizațională a PPDD pe stânga, reprezintă oportunități pentru ,,lăbărțarea” USL în ambele sensuri ale eșichierului politic;
•Un Traian Băsescu decredibilizat și greu frecventabil (cel puțin pe termen scurt, acesta aflându-se în poziţie de ,,pat”, în termeni şahistici), avantajează poziţiile pro-active ale guvernării Ponta.

Slăbiciuni/amenințări:
•Criza economică europeană (prognozată ca intensificată de la mijlocul acestui an), respectiv starea reală precară a mediului economic românesc şi a resurselor statului, pot mina rapid eforturile guvernului de a genera îmbunătățiri, situația predictibilă în atari condiții fiind una de derapaj;
•Pe fondul unor aşteptări mari de la guvernul Ponta (potențate de mesajele din campanie ale adversarilor), precum și a inexistenţei unor resurse financiare pentru gesturi electorale cu efect, germenii dezamăgirii colective se pot instala timpuriu, chiar înaintea alegerilor parlamentare („angajarea de probă”, pe şase luni, a lui Victor Ponta, are șanse în acest caz să îi compromită cariera, dar și alonja politică a PSD);
•Nominalizările cu probleme, Victor Alistar (incompatibilitate), Mircea Diaconu (urmărit penal), respectiv nominalizările neglijente, Andrei Marga (greșit distribuit, într-un rol nespecific) sau Corina Dumitrescu (evidente probleme de competență și credibilitate), generează șubrezirea din start a fundamentului de cinste și precizie pe care Victor Ponta dorea să își așeze guvernarea, cu efecte certe de erodare accelerată;

•Frustrările PNL, „aterizat” în postura de vioara a 2-a a guvernării, respectiv interesele economice nelegitime ale PC-Voiculescu ce nu vor fi satisfăcute, deconstruiesc în mod accelerat coeziunea internă a USL, făcând plauzibilă scindarea alianței înaintea alegerilor parlamentare;
•„Turbioanele” din interiorul PSD, apărute ca urmare a nominalizărilor de miniștri, respectiv în contextul nemulţumirii evidente a unui Ion Iliescu cu un rol cvasi-nul în contextul actual şi al cuplării unor baroni PSD la nemulţumirea preşedintelui de onoare , vor îngreuna treptat (chiar până la blocare!) demersurile guvernului Ponta de a administra împotriva voinței cercurilor de interese și presiune, element definitoriu pentru realizarea ambițiilor electorale din toamnă.

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *