CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

Bani pentru partid: afacerea cauciucurilor de iarna

0 comentarii / 2085 vizualizări / 8 noiembrie 2010

Suspectă îndîrjirea bruscă a PDL privind obligativitatea cauciucurilor de iarnă, o măsură care va cocoșa dramatic, financiar vorbind, românii și așa greu încercați de criză. Dedesubturile acestei mega-afaceri sunt însă, mai mult ca sigur, parte a unei operațiuni celebre, declanșate după revoluție, și care poartă pînă azi numele generic ”Bani pentru partid”.

Cum se știe deja, noul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, e atît de înduioșat de soarta șoferilor încît va introduce, printr-o ordonanță de urgență, o măsură devastatoare pentru o țară ca România: obligativitatea dotării mașinii cu anvelope de iarnă, între 1 noiembrie-31 martie. O măsură care nu se aplică, în Europa, decît în țările nordice, unde frigul face legea majoritatea timpului, în rest ea fiind doar o recomandare. Nu o spunem noi, o spune Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), printr-un comunicat oficial de protest față de această măsură. Ce consecințe va avea, pe scurt, ordonanța lui Boagiu?

În primul rînd, dotarea tuturor mașinilor cu cauciucuri de iarnă va costa fiecare posesor de mașină, în medie, undeva, în jurul sumei de 15-16 milioane de lei, dublu în familiile unde există, să zicem, două mașini. O altă problemă uriașă va fi depozitarea, pe timp de iarnă, a cauciucurilor de vară, pentru că majoritatea famiilor nu au cum să îndese pe balcon 4-8 cauciucuri. Există, în acest moment, depozite speciale pentru aceste anvelope, dar ele nu vor face față sub nicio formă valului de marfă care ar urma să vină peste ele în cazul adoptării ordonanței. Evident, fericiții care prind, totuși, locuri în depozite trebuie să scoată, lunar, o sumă de bani drept chirie. O altă consecință va fi creșterea valorii polițelor de asigurare, întrucît firmele în cauză vor trebui să suporte costurile de degajare a drumurilor blocate de autoturisme.

Deocamdată, comercianții de cauciucuri de iarnă au crescut, peste noapte, prețurile cu pînă la 30% doar pentru că s-a vehiculat posibilitatea adoptării acestei legislații, fără a mai vorbi de faptul că anvelopele din clasă mică de prețuri nu prea există pe piață, în acest moment, ci doar din clasa medie și mare.
E de așteptat ca românii să prefere cumpărarea de cauciucuri second-hand, mai ieftine, dar a căror uzură nu va reprezenta o prea mare garanție pentru o siguranță sporită în trafic. Pe de altă parte, comercianții nici măcar nu sunt pregătiți în acest moment să facă față unei cereri bruște, uriașe, de anvelope de iarnă, ceea ce va crea, de asemenea, probleme mari și ar putea încuraja creșteri încă și mai consistente ale prețurilor. Nu e exclus nici un alt fenomen, acela al achiziționării de anvelope de iarnă care să fie utilizate, mai apoi, tot timpul anului, ceea ce va duce la uzura accelerată a acestora, din cauza cauciucului mai moale utilizat.

Cei care nu vor respecta prevederile noii legi vor plăti amenzi de pînă la 40 de milioane de lei vechi, o sumă uriașă de-a dreptul.

De fapt, cheia întregii legi o constituie exact aceste amenzi. Ca și în cazul rovignetei, spre exemplu, legiuitorii sunt conștienți că majoritatea românilor vor prefera să meargă, pe blat, cu vechile cauciucuri, cu riscul amenzii, din cauza lipsei de resurse materiale pentru a cumpăra anvelope de iarnă.

Or, un punct mititel din ordonanță clarifică misterul febrei care a cuprins-o pe Anca Boagiu și, totodată, lămurește și conexiunea cu operațiunea ”Bani pentru partid”. E vorba de prevederea potrivit căreia 90% din cuantumul noilor amenzi se va constitui într-un fond pentru repararea drumurilor, în prezent întreaga sumă fiind vărsată la bugetul de stat. Ce înseamnă asta? Înseamnă că banii din uriașele amenzi nu se vor mai contopi în bugetul de stat, de unde pot lua orice direcție, ci vor rămîne la discreția ministerului Transporturilor, care are în răspundere drumurile județene și naționale, adică cele de unde va proveni, mai mult ca sigur, grosul amenzilor. Iar de aici, vor îngroșa buzunarele regilor asfaltului, majoritatea clienți ai PDL de vreo 5-6 ani ani încoace, pentru că, nu-i așa?, anul electoral 2012 bate la ușă și e tot mai greu să aduni sponsorizări.

Mulți români ar fi tentați să considere că legea, în ansamblul ei e bună. Așa și este, dar introducerea unei prevederi trebuie să țină cont și de situația specifică a unei țări. În alte state civilizate e interzis, spre exemplu, să circuli cu mașina murdară, numai că, la noi, există, în medie, o spălătorie auto la 10.000 de români. Iar cei care introduc amenzi uriașe pentru absența cauciucurilor de iarnă ar avea la îndemînă și reversul medaliei: în statele civilizate, cetățenii sunt despăgubiți, bunăoară, dacă trenul întîrzie, o decizie care la noi ar băga CFR-ul în faliment rapid.

În realitate, numai naivii ar putea crede că pedeliștii mor de grija cetățeanului de rînd, așa cum susține Boagiu; e suficient să ne amintim că, acum cîțiva ani, primarul Adriean Videanu a importat pe bani grei autobuze Mercedes pentru transportul în comun fără ca acestea să aibă aer condiționat. Luat la bani mărunți, primarul a dat o explicație celebră: potrivit datelor ANMH, în România nu există caniculă decît maxim două săptămîni pe ani, deci nu se merita investiția în aer condiționat. Acum, colegii lui Videanu descoperă că în România iarna e ca în Finlanda, iar accidentele nu se petrec din cauza drumurilor proaste, ci din cauza cauciucurilor de vară. (Bogdan Tiberiu Iacob)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

STRTIME=1662721998