CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

Bătălia pentru electoratul urban al preşedintelui Băsescu

0 comentarii / 1400 vizualizări / 25 septembrie 2009

Ultimele alegeri europarlamentare au arătat că la o prezenţă scăzută la vot, partidul cel mai avantajat este PSD. Dintr-un motiv foarte simplu: electoratul rural, care este unul preponderent pro-PSD, este mai disciplinat decât cel urban şi asigură, de regulă, o prezenţă mai mare la vot. Aşadar, prin extensie, candidatul PSD, Mircea Geoană, ar trebui să fie avantajat de o prezenţă scăzută la vot, iar Traian Băsescu, nu (fireşte, ne referim la calculele pentru turului doi). Din acest algoritm sociologic rezultă toate schemele de joc din ultima perioadă ale preşedintelui Băsescu. Scopul lui Traian Băsescu nu este doar să recupereze o parte a electoratului pierdut, dar şi să asigure o prezenţă cât mai mare a electoratului urban în raport cu electoratul de la sate. Numai aşa poate câştiga actualul preşedinte bătălia cu Mircea Geoană (dar şi cu Sorin Oprescu) într-un potenţial tur doi. De aici şi explicaţia ultimelor mişcări ale preşedintelui. Legalizarea prostituţiei şi dezincriminarea drogurilor a fost prima mişcare din, anticipăm noi, o serie de iniţiative ale lui Traian Băsescu care vor urma în perioada care urmează. Scopul lor este unul transparent şi a fost comentat de mai mulţi analişti politici. Şi anume, câştigarea bunăvoinţei, dacă nu chiar a susţinerii tinerilor în viitoarele alegeri prezidenţiale. La aceste raţionamente am mai adăuga încă unul. Bătălia lui Traian Băsescu, de data aceasta cu un alt contracandidat, şi anume cu Sorin Oprescu, pe votul celor de până în 25 de ani. Nu vom intra prea mult în detaliile acestei bătălii (aceasta va face obiectul unei analize separate). Ne vom rezuma să afirmăm doar atât: candidatul care va câştiga încrederea votanţilor tineri are şansele cele mai mari să câştige cel de-al doilea tur. De ce? Pentru că, de regulă, tinerii sunt cei care pot crea emulaţie electorală şi tot ei sunt „ingredientul” principal al schimbărilor politice (dacă acestea au loc, fireşte). A doua mişcare a preşedintelui – reformarea Parlamentului şi reducerea numărului de parlamentari – se adresează, de asemenea, în cea mai mare măsură electoratului urban. Scopul nedeclarat, dar evident, este de a asigura o prezenţă cât mai mare la vot a acestui electorat. Cel mai probabil, prin deja consacrata formulă „Daţi-mi un Consiliu General”. Doar că de data aceasta mesajul va fi ceva de genul: „Dacă doriţi ca referendumul privind reducerea numărului de parlamentari (funcţie care rezonează în mintea majorităţii românilor cu ideea de corupţie) să fie considerat valabil trebuie ca cel puţin 50% dintre români să se prezinte la vot”. În concluzie, bătălia strategică a acestor zile este pe asigurarea unei prezenţe cât mai ridicate la vot. Şi această bătălie este una exclusiv a lui Traian Băsescu. Cozmin Alexandru

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

STRTIME=1662721998