CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

Bizarerie de proporții: Decizia BEC în cazul Iohannis, luată la ore bune după ce a apărut în presă

1 comentariu / 2578 vizualizări / 27 septembrie 2024

În jurul orelor 20,30, membrii Biroului Electoral Central au decis în această seară interpretarea legii în cazul candidaturii lui Klaus Iohannis. În mod bizar, decizia ajunsese în unele redacții încă de pe la orele 15-16,00, BEC postînd la orele 17,00 un comunicat oficial menit să dezmintă informațiile de pe piață și în care se anunța că ședința încă este în dezbatere.

Ședința s-a terminat mult mai tîrziu, cu dezbateri furtunoase. În final, decizia BEC coincide cu ce anunțase presa, iar de aici apar întrebări majore:

Dacă presa aflase verdictul mult înaintea luării deciziei, înseamnă că ședința a avut rezultat dinainte știut și restul a fost doar o mascaradă de acoperire?
Dacă nu a existat un rezultat dinainte stabilit, putem considera că lansarea falsei decizii în presă a fost, de fapt, o metodă de a pune presiune pe membrii BEC?
Întrebări la care va fi interesant de aflat răspunsuri.

Prezentăm textul integral al deciziei oficiale a BEC din această seară:

HOTĂRÂRE
privind interpretarea prevederilor art. 52 alin. (5) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare

Având în vedere adresele Partidului Național Liberal nr. 129/23.09.2024, nr.132/24.09.2024 și nr. 133/24.09.2024, înregistrate la Biroul Electoral Central (BEC) cu nr. 118C/BEC/SCD2024 din datele de 23.09.2024 și 24.09.2024, prin care se solicită clarificarea dispozițiilor art. 52 alin. (5) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare,
Văzând dispoziţiile art. 52 alin. (5) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, conform cărora ,,Nu se admit candidaturi independente pe listele de candidaţi depuse de partidele politice, alianţele politice sau alianţele electorale. Nu se admit nici liste de candidaţi independenţi”,
Dat fiind că din economia dispozițiilor Legii nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nu rezultă o definiție legală a sintagmei de ,,candidat independent”, astfel încât sensul acesteia nu a fost stabilit de legiuitor, necesitând lămurirea prin interpretare,
Reţinând că potrivit dispoziţiilor art. 52 alin. (1) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în procedura electorală pot fi depuse liste de candidați și candidaturi independente, astfel încât acestea sunt cele două modalități esențiale de participare în competiția electorală pentru alegerea Senatului şi a Camerei Deputaților,
Întrucât art. 37 din Constituţia României, republicată, consacră dreptul de a fi ales ca un drept fundamental al omului, instituind limitativ excepţiile de la acesta,
Ţinând cont că, potrivit art. 10 din Codul Civil, ”Legile care derogă de la o dispoziţie generală, care restrâng exercițiul unor drepturi civile sau care prevăd sancţiuni civile se aplică numai în cazurile expres şi limitativ prevăzute de lege”, astfel că excepţiile sunt de strictă interpretare,
Observând că, referitor la calitatea de candidat pe lista partidului politic, nu există nicio prevedere constituțională sau legală care să impună condiţia deţinerii de către un cetățean a calităţii de membru de partid pentru includerea sa pe lista de candidaturi a respectivului partid,
Deoarece înţelesul sintagmei de ”candidat independent” trebuie să permită aplicarea acesteia în raport de toate reglementările care o vizează, astfel cum sunt spre exemplificare art. 54 alin. (3) sau art. 55 din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare,
Faţă de cele deja arătate, un ,,candidat independent” este persoana care nu se regăseşte pe lista unui partid politic/alianță politică, ceea ce implică autopropunerea sa în vederea propriei candidaturi și parcurgerea procedurilor care i se aplică,
Per a contrario, persoana care este propusă pe lista unui partid politic/alianță politică și acceptă candidatura, indiferent dacă aceasta deţine sau nu calitatea de membru al partidului/alianței politice respective, nu poate fi considerată ,,candidat independent” şi nu are o candidatură independentă,
În temeiul art. 12 alin. (1) lit. a) şi alin. (5) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare,

BIROUL ELECTORAL CENTRAL HOTĂRĂŞTE:

Art. 1. Candidatul independent este orice persoană care se autopropune și nu candidează pe lista unui partid politic/alianță politică, având o candidatură independentă. O persoană care este propusă pe lista unui partid politic/alianță politică și acceptă candidatura, indiferent că deține sau nu calitatea de membru al partidului politic/alianței politice respective, nu este candidat independent și nu are o candidatură independentă.
Art. 2. Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. (B.T.I.)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Un comentariu

  1. […] Sursa: inpolitics.ro […]

Nu sunt permise comentariile.

STRTIME=1662721998