CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9467 RON DOWN | 1 USD = 4.2501 RON DOWN | 1 GBP = 5.8655 RON DOWN

CCR si un moment istoric: a doua prabusire a Securitatii

3 comentarii / 5942 vizualizări / 25 februarie 2016

Securitatea, ca serviciu secret, s-a prăbușit de două ori în ultimii 26 de ani: o dată în decembrie 1989 și a doua oară zilele trecute, cînd cu celebra, de acum, decizie a CCR privind interceptările. Mulți vor crede că e o exagerare; în ce ne privește, credem cu tărie că asistăm la un moment istoric, care va schimba radical mersul lucrurilor la noi. O schimbare impusă fără doar și poate de afară și care i-a năucit pe mai toți marii protagoniști ai conducerii țării, incapabili, deocamdată, să reacționeze coerent. Între cei care par să fi înțeles primii cum stau lucrurile, Traian Băsescu, cel care, nu doar că nu dă socoteală pentru situația în care s-a ajuns, dar chiar încearcă să o exploateze.

Alegerile din acest an ori de acum doi ani pălesc, ca evenimente majore, în fața a ceea ce s-a întîmplat recent, la Curtea Constituțională, cînd s-a decis ca interceptările SRI în dosarele care nu țin de siguranța națională sunt ilegale. O decizie care a venit pe neașteptate, cînd nimic nu părea să o anunțe.
Un site drag sufletului instituțiilor de forță scria cu maximă seriozitate, acum cîteva săptămîni, că schimbările de la conducerile parchetelor, ale ICCJ, ale CCR, CSM șamd sunt mai importante decît alegerile.

Gura păcătosului adevăr grăit-a: așa și era, pentru că în acest punct a fost adusă România.
Punctul în care nu aleșii poporului, nu clasa politică, ci serviciile și procurorii conduc țara.

Au venit, însă, cîteva lovituri năucitoare și tot scenariul s-a dus dracului.

Întîi, ca un avertisment, decizia CCR prin care procurorilor li se lua formidabila armă a clasării cu de la sine putere a unor dosare, chiar dacă existau vinovății clare, doar pentru că anchetatorii considerau că nu există un interes public în trimiterea lor în judecată.
Acest articol neconstituțional din Codul penal a constituit baza celebrelor negocieri între procurori și unii denunțători, pentru a-i face să spună și ce lapte au supt alții de la mame, și de aici deschiderea a zeci de mii de dosare. Dar și închiderea altor zeci de mii.

A doua lovitură e scoaterea SRI din ecuația interceptărilor, celălat pilon al anticorupției.
Din păcate, se știe, Justiția reală nu se face strict pe bază de denunțuri și de interceptări, iar la noi, cam asta a fost metoda de bază în timpul hei-rup-ului național din ultimii ani.

La fel cum presa adevărată nu se face cu articole livrate de-a gata jurnaliștilor de către anumite entități; pot părea geniali o perioadă de timp, dar vine momentul cînd se descoperă că, de fapt, sunt incapabili să însăileze pe cont propriu mai mult de cîteva rînduri.

Deocamdată, procurorii români nu prea ne-au uimit cu know-how-ul lor în materie de anchete și de obținere de probe irefutabile.

Ultima decizie a CCR este atît de teribilă prin consecințe încît toți marii actori implicați au amuțit.

Ministrul Justiției tace de zile în șir.
Președintele țării tace.
CSAT e mort în păpușoi.
DNA, DIICOT, ministerul public în ansamblu, tac.
SRI abia de schițează cîteva scîncete, sub forma unor materiale plasate altui site drag instituțiilor de forță. Prin care sugerează, rîsul curcilor, dregerea busuiocului de către judecătorii CCR la redactarea motivației, doar-doar or scrie că e neconstituțională doar formula ”și alte organe specializate”, ceea ce ar permite o OU de guvern care să treacă explicit SRI drept organ autorizat să intercepteze și gata, am rezolvat-o magistral.
Din păcate, nu doar că e greu de crezut că asta se va întîmpla, dar s-au transmis deja, într-o formă sau alta, și motivele: legea SRI nu permite efectuarea de acte de urmărire penală, iar interceptările asta sunt.
La bilanțul DNA de azi, asta ar trebui să fie tema principală de dezbatere, e interesant de urmărit dacă chiar așa va fi.

Toate astea pentru că, în acest moment, campania anti-corupție e în aer.
Soluțiile ar fi următoarele: fie se modifică legile serviciilor secrete, rămase intacte de 25 de ani, fie se transferă oamenii și aparatura de la SRI la ministerul public, fie se înființează rapid, prin lege, o autoritate independentă, așa cum există în restul țărilor normale la cap.
Dezavantajul e că toate aceste soluții reclamă timp îndelungat. Nu chiar atît cît exagerează acoperiții din presă, adică vreun deceniu – cum nici Antenelor nu le trebuie un an să se mute – dar, totuși, reclamă un anume timp.
Un timp în care instituțiile de forță sunt paralizate, pentru că orice mișcare ar mai face, și-ar risca pielea, în condițiile legii.

E bine, e rău că se întîmplă asta?

Bună întrebare.

Răspunsul e da, la ambele variante.

E rău că anticorupția va suferi, probabil, un recul sensibil.

E bine, însă, că se creează premisele așezării ei pe baze sănătoase, după ce, un deceniu întreg, a funcționat în afara legii, pe bază de decizii ale CSAT, de interpretări abuzive ori eronate ale legii sau chiar de vid legislativ.
În parlament au existat nenumărate tentative de modernizare a legislației în domeniul siguranței naționale și al justiției, dar s-a ales varianta menținerii vechiului status quo, pentru că era cel mai convenabil, din multe puncte de vedere.
Pachetele de legi ale serviciilor au rămas prăfuite prin sertare, iar noile coduri au fost concepute special pentru a permite abuzuri incalificabile. Nici nu e de mirare că CCR le cosește articolele mai rău decît țăranii fruntași lucerna.
În fine, ca președinte, Traian Băsescu nu doar a închis ochii, ci chiar a încurajat aceste atitudini. De ce nu ar fi făcut-o, atît timp cît victime erau, în primul rînd, dușmanii săi politici?

Dincolo de asta, însă, se întrevede în operațiune mîna CIA, insituția lăsată responsabilă de Washington, multă vreme, cu ”asanarea” clasei politice a marelui aliat din Est. Aceeași CIA care a coordonat și legendara Mani Pulite din Italia, sfîrșind prin a recunoaște eșecul, cîțiva ani mai tîrziu.
Este motivul pentru care, timp îndelungat, România nu a avut ambasadori plini, treburile ambasadei fiind lăsate pe mîinile unor locțiitori venind din posturi rezervate, prin tradiție, serviciului secret amintit.

De oleacă de vreme, SUA pare să fi înțeles că a zbîrcit-o în România. Puterea ilegală dată pe mîinile unor inși din structurile de forță a fost folosită abuziv, mergînd, poate, pînă la implicarea în alegerile prezidențiale. Una care era să modifice traiectoria euro-atlantică a țării pe alte coordonate.

În locul unei justiții dure, dar drepte, ne-am ales cu spectacole mediatice incendiare, implicînd descinderi cu mascați, arestări, cătușe, lacrimi, leșinuri etc. Plus amenințări printre dinți ”dacă trebuie să arestăm 10.000, vom aresta 10.000”. Ori avertismente că SRI veghează procesele pînă la final. Ori penetrarea oamenilor SRI la ANI, ANAF, Doi și un sfert și cine mai știe la cîte alte instituții grele. Ori cu creșteri amețitoare ale bugetelor serviciilor. Cît despre guvern, pare că nu mai ajungi ministru în România dacă nu ai cel puțin o diplomă de la academia SRI.

Spectacolele se cam fîsîie, însă, în sălile de tribunal: în loc de probe solide – înregistrări și delațiuni.
Pedepse mici pentru corupție mare. Recuperări de prejudicii zero. Din închisoare pare că ies mai mulți decît intră. Cît despre re-educare, e suficient să arunci o privire la comportarea lui Gigi Becali de după eliberare ca să te convingi.
Procese cu amînări interminabile, funcție de anumite interese, extrem de dubioase. Dosare foarte mari, îngropate cu seninătate, vezi EADS, Microsoft, Lukoil șamd. Grupări politice ai căror membri par imuni în fața legii, vezi PDL.

Sondajele arată că tot mai mulți români respectă SRI și DNA, conștiente de forța lor.

Dar, cîți români cred cu adevărat într-o justiție imparțială?

Semne că Departamentul de Stat american a realizat eroarea și încearcă să o dreagă au apărut odată cu desemnarea lui Hans Klemm drept ambasador. Nu e prima oară în ultimele decenii cînd factorul politic de la Washington se vede nevoit să repare gafe ale CIA, în diverse colțuri ale lumii. Diplomat de profesie, activînd, în trecut, în zone extrem de fierbinți politic, precum Timorul de Est, venind la București direct din instituția sus pomenită, Klemm e, de departe, cel mai greu nume trimis de americani la noi.
Noul ambasador a venit, în vară, cu mesaje noi: el s-a văzut oficial cu șefa ÎCCJ, nu și cu cea a DNA, și a început să vorbească răspicat de drepturile omului, inclusiv ale inculpaților.

Sunt, de asemenea, semne tot mai clare că se încearcă resetarea jocului și repornirea lui pe baze firești, de astă dată.
În alte vremuri, CCR nici nu ar fi îndrăznit să viseze măcar la decizii precum cele din ultima perioadă. Iar faptul că raportor pentru decizia în cazul interceptărilor SRI a fost judecătorul Daniel Morar spune totul. Ca fost șef al DNA, Morar e clar că a avut și are solide contacte cu americanii.

Printre primii care au înțeles noua paradigmă e Traian Băsescu. Prezent aseară la Nașul TV, el a lansat o serie de mesaje și de afirmații spectaculoase. A vorbit despre transformarea României în stat polițienesc, despre abuzurile incalificabile ale DNA, SRI și ale restului instituțiilor de forță, despre faptul că el însuși, fost președinte 10 ani, se teme să utilizeze cardul bancar, pentru că se simte urmărit de servicii. A vorbit despre ultimii doi ani ca despre o perioadă dramatică, în care lucrurile au scăpat de sub control, ca și despre necesitatea schimbării șefilor structurilor de forță, pentru că o ședere prea lungă în post îi face să se creadă Dumnezeu.
Se aude Coldea, se aude Kovesi?

Tot el a avertizat că serviciile au ”pus șaua pe patrie” și că România riscă să ajungă la fel ca în ceaușism, atunci cînd Securitatea și Miliția ”rezolvau toate problemele patriei și ne-au băgat în faliment”. Și că alegerile politice de la noi riscă să devină inutile, contînd doar cine conduce instituțiile de forță.

”Ştim ce grozăvii poate genera un stat în care instituţiile de forţă vor să ştie ce e în casă fiecăruia. Eu scot bani de pe card pentru că nu vreau să se ştie unde am fost şi ce am mâncat. În ce mă priveşte, vreau să am sentimentul că nu sunt că o gâză într-un pahar(…)Potenţialul statului e uriaş în raport cu cetăţeanul. Dacă nu intevine acel echilibru, pe de o parte politicul, pe de o parte, respectarea drepturilor omului, în mod categoric am o strângere de inima uitându-mă cum stau şefii de partide, îngrijoraţi, gata să spună <<Să trăiţi!>> şi la un caporal, cum Parlamentul este pur şi simplu decimat. Riscăm că alegerile să fie irelevante şi România a mai avut astfel de situaţii. Având în vedere experienţă celor din CCR, cred că se gândesc la acelaşi lucru. Nu vreau că peste cinci ani să ne trezim într-un stat în care să conteze doar ce decid instituţiile de forţă”, a spus el.

”Dacă vă uitaţi, să te ferească Dumnezeu să spui ceva de instituţiile de forţă. Tot anul 2015 au făcut harcea-parcea credibilitatea Parlamentului prin exagerări televizate. Dar dacă vrei să nu faci şi instituţia ca pe senator sau deputat, începe urmărirea penală, anunţă public, şi nu mai genera aceste show-uri în singura instituţie care are legitimitate, care răspunde în faţa electoratului” a adăugat fostul președinte.

Ca mai mereu, cu instinctul său înnăscut, Băsescu aplică principiul reușitei în politică, adică ”găsește o mulțime care mărșăluiește și strecoară-te în fruntea ei”.
În loc să explice de ce a tolerat, el însuși, un deceniu, abuzurile instituțiilor de forță, Băsescu simte că se schimbă foaia și se plasează în primele rînduri ale schimbării.

Și foaia, într-adevăr, se schimbă. Un proces care nu e limpede în acest moment cît va dura și ce forme va îmbrăca, dar care, în mod categoric, nu poate fi decît salutar. (Bogdan Tiberiu IACOB)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

3 Comentarii

  1. biata gâzã…

  2. SRI-ul nu va intercepta in afara situatiilor cand va intercepta -declarate de interes national .In rest , ales-bules .

  3. Nu s-au prabusit deloc, nici in 1990 , nici acum!Dupa Revolutie au stat putin cu capul la cutie pana s-au raspandit prin ministere si firme private, iar acum ii doare in cot de ce spune CCR!Parlamentul nu va modifica niciodata legea in sensul deciziei CCR!!!

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *