CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

Cine vrea sa dea foc Romaniei pe final de an?

1 comentariu / 3762 vizualizări / 7 septembrie 2016

O situație mai rar întîlnită: cu puțin înaintea alegerilor parlamentare, se lansează informația pe surse că guvernul pregătește o măsură care nu doar că nu e populistă, ci, dimpotrivă, amenință să scoată lumea în stradă și să genereze instabilitate socială profundă, într-un moment și așa nu prea liniștit. Știrea e dezmințită cu întîrziere suspectă, iar marile întrebări rămîn.

Astfel, potrivit informațiilor difuzate aseară de două publicații economice, ziarulfinanciar.ro și profit.ro, Ministerul Finanţelor ar fi pus pe circuitul de avizare un proiect de ordonanţă de urgenţă de modificare a Codului Fiscal intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016, prin care modifică în mod substanţial apoape 200 de articole din cele 500 ale Codului Fiscal intrat în vigoare în 8 septembrie 2015.
Printre propuneri se numară modificarea contribuţiilor CAS. Astfel, conform propunerilor, la articolul 64 care în actualul Cod Fiscal prevede cotele de impozitare, apar următoarele în noul proiect de lege: “cota pentru contribuţia individuală de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat este de 21,7%”.

În acest moment contribuţia individuală de asigurări sociale este de 10,5% din salariul brut la angajat şi 15,8% din fondul de salarii la angajator pentru condiţii normale de lucru, în total 25,8%.

Conform propunerii, cota totală ar urma să scadă la 21,7% din salariul brut, plătită integral de către salariat, iar angajatorul nu va mai fi obligat să plătească niciun fel de contribuţie socială la condiţii normale de lucru.

Cota de contribuţii a angajatorului va fi de 4,2% din fondul de salarii doar la condiţii deosebite de muncă şi de 8,4% la condiţii speciale de muncă.

De asemenea, se vehiculează că averile de până la un milion de euro, care nu pot fi justificate, primesc de la ANAF o perioadă de grație: până în primăvara anului viitor, potrivit. Cei care își declară aceste averi până la sfârșitul lunii martie, anul viitor, vor fi impozitați cu 16%. În caz contrar, dacă Fiscul descoperă averile, atunci le va taxa cu 75%, potrivit unei variante de modificare a Codului Fiscal aflată pe masa de lucru la Ministerul Finanțelor.

Măsura legată de taxe, la o primă privire, are o culoare politică limpede: de pe umerii electoratului liberal, adică al patronatelor mai mari sau mai mici, ca și de pe ai multinaționalelor, este ridicată o povară fiscală, care este plasată, în schimb, pe umerii electoratului PSD, adică salariații. (Sigur că nu toți patronii sunt liberali și nu toți pălmașii sunt pesediști, dar în mare, se poate aprecia situația în acest mod).

Cît despre averile de pînă la un milion de euro, e clar că nu vizează angajații de rînd.

După ore bune în care informația explodează în întreaga mass-media și apar reacții dure din partea PSD, a PNL și a sindicatelor, vine, în fine, o dezmințire ministerială: Anca Dragu, ministrul Finanțelor, neagă, într-un comunicat, că ar urma vreo creștere de taxe ori vreo amnistie fiscală:
„Așa cum am menționat în nenumărate rânduri, Ministerul Finanțelor Publice nu are în vedere majorări de taxe și impozite în acest an. Singurele măsuri care au fost şi sunt vizate sunt de simplificare a procedurilor fiscale și în favoarea activității economice (…) De asemenea, nu este vizată acordarea vreunei amnistii fiscale. Informațiile apărute în presă, potrivit cărora averile nejustificate de până la un milion de euro primesc o perioadă de grație, respectiv până pe 31 martie 2017, nu reflectă o decizie a Ministerului Finanțelor Publice.
Subliniem faptul că nu există un proiect de modificare a Codului fiscal asumat de Ministrul Finanțelor Publice care să includă majorări de taxe și de impozite sau de contribuții sociale obligatorii.”, se arată în comunicatul Ministerului de Finanţe.

Reacția tardivă a ministerului Finanțelor, din păcate, lasă loc speculației firești că informațiile au fost, de fapt, corecte, dar, văzînd reacțiile dure la adresa lor, guvernul Cioloș a bătut în retragere.

Practic, dacă s-a urmărit sădirea, în sufletele masei de angajați din România, a suspiciunii că guvernului de tehnocrați îi umblă prin cap asemenea idei, cu aplicare înainte ori după alegeri, manevra a reușit cu brio.

În ministere, la nivelurile 2-3, au rămas după venirea tehnocraților, destui oameni din PNL sau PSD, care să aibă capacitatea de a lansa intoxicări puternice, menite să se spargă în capetele echipei Cioloș.
Cum, nici PSD, nici PNL nu se omoară după cabinetul sus pomenit, bănuielile pot fi împărțite în mod egal.

Informațiile au fost difuzate de două publicații economice serioase, profit.ro și ziarulfinanciar.ro, care grupează foarte mulți oameni de la Mediafaxul din anii de glorie și chiar un patron german. Nume suficient de credibile pentru ca informațiile să prindă imediat la restul presei și să fie rostogolite cu maximă viteză.

Iar asemenea informații, în anii electorali, pot avea consecințe dramatice. În anul electoral 2000, spre exemplu, CNVM a recomandat membrilor UNOPC (Uniunea Nationala a Organismelor de Plasament Colectiv) luarea în discuție a oportunității modificării metodologiei de calcul a activului net pentru fondurile deschise și pentru SIF-uri. A fost de ajuns un comunicat de presă al UNOPC pe această temă pentru ca panica să izbucnească și să aibă loc, rapid, prăbușirea colosului FNI, cu toate urmările electorale catastrofale (dispariția PNTCD, prăbușirea lui Constantinescu, ascensiunea lui Vadim și a PRM șamd).

Rămîne de văzut cine se face responsabil de această posibilă mega-intoxicare a populației de la noi, cu două luni înaintea startului cursei electorale, și cine va deconta, în final, oalele sparte. (Bogdan Tiberiu Iacob)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Un comentariu

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

STRTIME=1662721998