CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

Ciolos, premierul-marioneta. Al serviciilor sau al occidentului?

10 comentarii / 8093 vizualizări / 12 noiembrie 2015

România are un nou (potențial) premier și mulți exultă la gîndul CV-ului său impresionant. Un așa-zis tehnocrat bine mobilat intelectual și cu parfum de occident pe straie, aproape o pleașcă pe capul nostru de bizantini înapoiați. Din păcate, am avut parte pînă acum și de alți premieri încă mai grozavi și lucrurile au sfîrșit prost. În cazul lui Cioloș, sunt toate șansele să ne fi pricopsit cu un personaj-marionetă, după cum vom demonstra mai jos, marea întrebare rămînînd doar cine e mîna din interior: serviciile autohtone ori occidentul? Deși, cel mai probabil, amîndouă.

E de apreciat, cum spuneam, bagajul intelectual și profesional al lui Dacian Cioloș, e, însă, și suficient?

Și Petre Roman era un profesionist de excepție, școlit tot în Franța, universitar, poliglot, carismatic etc. La fel și premierii Adrian Năstase, Radu Vasile, Theodor Stolojan, Mugur Isărescu, Călin Popescu Tăriceanu. Dar, în urma lor, România tot în coada Europei adastă.

Problema, la noi, nu e cît e capabil un politician să facă. Ci, cît e LĂSAT să facă. E importantă, deci, misiunea lui reală, e importantă proveniența lui, pe cine are în spate. Dacă un personaj ”providențial” e chemat să salveze, declarativ, țara, dar, în fapt, are doar misiunea blocării ascensiunii unui partid spre victoria în alegeri ori să contureze un partid în folosul altora, nu prea e de bine.

Din nefericire, Cioloș are backgroundul și profilul unei marionete depline.

Dovada cea mai clară stă în ascensiunea lui bruscă și misterioasă spre postul de comisar european, pentru care ar fi făcut moarte de om zeci de politicieni autohtone grei (vezi teribilul scandal Vosganian-securist).

Să reamintim faptele.

În 2009, noul Tratat de la Lisabona, adoptat cu dificultate, schimba regulile jocului european, fiecare țară membră UE primind dreptul la un comisar european, care, însă, nu servea în post interesele naționale, ci pe cele unionale.
Conform aceluiași tratat, statele membre nu au dreptul de a-și alege domeniile de activitate, ci doar să facă propuneri multiple (3-4, de regulă) de oameni competenți în diverse domenii, cel care îi alege și îi distribuie fiind președintele Comisiei Europene, la acea vreme Jose Manuel Barroso.

În mod ciudat, în România a început să se vehiculeze doar numele lui Dacian Cioloș, pentru portofoliul Agriculturii, unul dintre cele mai importante.

De ce ciudat?

În primul rînd pentru că interesul României era înaintarea cît mai multor propuneri (sugestiile de la Bruxelles se învîrteau la un moment dat chiar în jurul cifrei de șase), pentru a avea șanse multiple și a nu risca rușinea altor state care s-au trezit cu candidații respinși drept necorespunzători.

Pe Dacian Cioloș îl recomanda un an de ministeriat la Agricultură, în guvernul Tăriceanu, ceva diplome și stagiile făcute prin Franța.

Plus un scandal de proporții, atunci cînd, în calitate de ministru emisese, pe 31 ianuarie 2008, un ordin prin care baronul PSD de Neamt – Tărîță Culiță (apropiat, însă, de președintele Băsescu), putea să exploateze zeci de mii de hectare de terenuri agricole din Insula Mare a Brăilei, deși nu-și achitase către Agenția Domeniilor Statului o datorie imensă, de circa 20 de milioane de euro.

Plus susținerea stranie a reintroducerii soiei modificate genetic în România, deși aceasta era interzisă în UE.

Promovarea lui Cioloș în cărțile Comisiei Europene se datora strict președintelui Băsescu. Atît doar că nu el făcuse lobby pe lîngă președintele francez Sarkozy, ci nițel invers.

Să o spunem, era ciudat de ce se alesese un om cu destinație fixă, portofoliul Agriculturii, cînd, la acea vreme eram creditați cu șanse zero în obținerea acestuia, mai ales că România avusese mari probleme cu fondurile SAPARD pentru agricultură, cu corupția și, oricum, nu prea era un model de succes în domeniu.

Timpul trece, se apropie toamna, cînd problema noilor comisari europeni pentru mandatul 2009-2014 trebuia tranșată, dar în România tot numele lui Cioloș pare bătut în cuie. PSD vine, la un moment dat, cu propriile propuneri, Adrian Severin și Vasile Pușcaș, și se naște o bătălie pe ideea cine are dreptul de a face nominalizarea finală: PSD, care luase cel mai mult în alegeri, ori PDL, care avea premierul și președintele?

De la Bruxelles încep să vină somațiile să înaintăm mai multe propuneri, care să se axeze în jurul a cel puțin trei portofolii diferite.
Mediafax relata, la acea vreme, că o solicitare pentru trei nominalizări ar fi fost transmisă şi ministrului de Externe, Cristian Diaconescu, cu ocazia întâlnirii acestuia cu Barroso, la Adunarea Generală ONU de la New York, dar şi preşedintelui Băsescu, la summitul informal de la Bruxelles pentru pregătirea reuniunii G20 de la Pittsburg. Sursele citate au susţinut că solicitarea viza trei nominalizări, de coloraturi politice diferite şi că acestea nu au fost încă trimise.
Se vorbea de portofolii precum extinderea, dezvoltarea regională şi chiar transporturile.

Încăpățînarea premierului Boc și a președintelui Băsescu de a accepta ideea mai multor propuneri, conform regulilor, și de amîna decizia către toamnă devine de-a dreptul suspectă.

Pe 1 septembrie, Boc anunță public că Cioloş e avut în vedere pentru postul de comisar european în domeniul agriculturii, iar România beneficiază de susţinerea Franţei, Germaniei şi Poloniei pentru a obţine acest portofoliu. El mai arată că opţiunea României pentru portofoliul Agriculturii a fost comunicată Comisiei Europene încă din luna ianuarie.

De unde jocul atît de tranșant al României, de unde jocul strict pe o singură carte: Agricultură sau nimic??

La finele lunii septembrie, primvicele PDL Theodor Stolojan relansează problema, declarînd pentru Mediafax, că România îşi păstrează opţiunea pentru comisarul european pe Agricultură, dar şi că au apărut discuţii privind și un alt portofoliu, anume cel pentru extindere.

Nouă luni Băsescu & comp. ținuseră cu dinții de agricultură și se muiau taman la sfîrșit??

Unde adăsta misterul?

Să explicăm situația europeană, în cuvinte cît mai simple.

UE era împărțită, în domeniul politicii agricole, în două mari curente, unul susținut de Franța și Germania, numerele 1 și 3 în topul țărilor agricole, care voiau menținerea vechilor reguli, presupunînd subvenții comunitare mari pentru țările cu agricultură dezvoltată, și altul de țări ca Marea Britanie, care doreau reguli noi, presupunînd redirecționarea subvențiilor către alte domenii.

Nici Franța, nici Germania nu putea emite pretenția la comisarul pentru agricultură din cauza normelor europene, care tind să elimine orice suspiciune că un comisar european își va favoriza propria țară.

Din acest motiv, fostul ministru francez al agriculturii, Michel Barnier, a fost expediat de CE, în mandatul 2010-2014, la piață internă și servicii.

Franța și Germania aveau nevoie disperată, în consecință, de un comisar marionetă desemnat de un alt stat, care să le facă jocurile.

Și care stat se pretează mai grozav decît România la asemenea aranjamente?

Omul perfect: franco-românul Dacian Cioloș, un apropiat al lui Michel Barnier, despre care Cioloș recunoștea deschis că îl leagă o mare prietenie, într-un interviu de acum cîțiva ani, din revista ”La Terre”.

Probabil așa au apărut și zvonurile că soția lui Cioloș ar fi nepoata lui Barnier, dar e aproape exclus, pentru că scandalul la nivel european ar fi fost apocaliptic, dacă s-ar fi aflat.

Și așa, presa europeană, dar mai ales cea anglo-saxonă, tuna și fulgera împotriva mișmașurilor franco-germane.
Cotidianul ”Ouest France” nota, spre exemplu, citat de wall-street.ro, că englezii sunt furioși și acuză Hexagonul explicit că va avea doi comisari europeni: Barnier și Cioloș, pentru acesta din urmă Franța fiind ”țara de adopție”.

De asemenea, presa din mai multe țări se întreba ce să caute la agricultură, șef peste un buget imens, un comisar dintr-o țară sufocată de corupție și cu o agricultură cu mari probleme?

Acuzațiile că se pregătește o șmecherie la nivel european înalt erau fățișe.

Într-atît, încît președintele CE a trebuit să reacționeze, declarînd că asemenea acuzații sunt ”o insultă pentru România”. ”A spune ca un candidat nu poate lua un anumit portofoliu pentru ca vine dintr-o anumita tara este impotriva valorilor noastre si nu pot accepta asa ceva” a spus Barroso.

Rîsul curcilor, însă, pînă nu demult, Barroso însuși fusese un adversar al desemnării lui Cioloș la agricultură, în numele exact al acelorași principii.

Explicația?
„Se pare că Parisul a făcut presiuni imense pentru a-l avea pe Cioloș”, spunea în presa de afară, potrivit wall-street.ro, un oficial german, sub protecția anonimatului.

De altfel, și Secretarul de stat pentru afaceri europene, Pierre Lellouche, declara, la începutul lunii septembrie 2009, într-un interviu acordat cotidianului francez ”La Croix” că Parisul sustine cererea Bucurestiului pentru postul de secretar al agriculturii, pozitie confirmata ulterior si la o reuniune a ministrilor europeni ai afacerilor externe.

Lucrurile începeau să se cam limpezească.

Colosul franco-german cîștigase bătălia cu Marea Britanie-Irlanda, aceasta din urmă profund interesată de portofoliul respectiv.

Mai rămînea de rezolvat problema Cioloș în țară, unde PSD, puternic susținut de socialiștii europeni, nu renunța la ideea propunerilor proprii.

Băsescu și Boc au acționat în stil ”tradițional”: Cioloș a fost anunțat oficial drept propunere a României fix în preziua căderii guvernului prin moțiune de cenzură, lucru bănuit dinainte cu cîteva zile.

Pe fondul scandalului creat (guvern nou, apropierea prezidențialelor), nimănui nu i-a mai stat capul la
postul de comisar european, astfel că Cioloș a rămas cu drumul liber, a fost validat în noiembrie de Barroso și și-a luat postul în primire.

Și s-a achitat cu brio de sarcinile pe care i le trăseseră francezii și germanii.

Un om de asemenea încredere trebuie ținut aproape.

Ceea ce ar putea explica desemnarea lui stupefiantă, acum, drept premier.

Faptul că la Bruxelles s-a știut mult înaintea noastră că el va fi premier are o explicație banală: potrivit Codului de conduită al comisarilor europeni, aceștia au obligația ca, în situația în care aplică pentru o slujbă nouă în anul de după încetarea mandatului de comisar, să anunțe Comisia Europeană, care va analiza dacă nu cumva între vechea și nouă funcție există anumite incompatibilități, caz în care se întrunește o Comisie de etică.
Cioloș a fost obligat, deci, să anunțe la Bruxelles acum cîteva săptămîni că i s-a propus postul de premier, ceea ce explică scurgerea de informații.

Pentru instalarea lui Cioloș în locul lui Ponta s-a recurs cu succes la șmecheria veche, folosită și în 2012, cu mișcările protestatarilor, printre care străluceau la lună epoleții înstelaților din servicii.

Nu ne rămîne decît să așteptăm pentru a vedea ce misiune are, de această dată, devotatul Cioloș.

Să asigure un guvern profund plecat președintelui?
Să toace mărunt PSD și UNPR, pentru a le micșora forța electorală în perspectiva viitoarelor alegeri?
Să dea naștere în timp record unui partid nou, ”curat”, care să facă figură spectaculoasă în alegeri, după un model tot mai întîlnit în Europa ultimilor ani?
Să smulgă PNL din mîinile lui Blaga, Falcă, Atanasiu, Petrache & comp.?
Să garanteze reacții prompte și corespunzătoare în fața unor solicitări majore din afara țării, în perioada frămîntată geopolitic din acest moment (dislocări masive de trupe NATO pe teritoriul țării, implicarea directă în anumite conflicte militare etc)?
Să impulsioneze o recoltă agricolă record și rezultate de excepție la prașila întîi manuală și combaterea dăunătorilor?

Ultima ipoteză e destul de improbabilă, am spune noi. (Bogdan Tiberiu Iacob)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

10 Comentarii

  1. macar ciolos va construi autostrazi , nu ca derbedeul infractor ponta care a taiat banii de la drumuri pentru a-i arunca pe ajutoare sociale si mariri de salarii in aparatul bugetar. faci o zi intreaga pana la iesirea din tara….

    • daca tu crezi ca autostrazile se fac peste noapte atunci bine!

      • Nu se fac peste noapte, dar se contracteaza si se lucreaza si se liciteaza peste noapte. Dar cand gadurile lui au mers numai spre voturi populiste, normal ca a taiat toate investiile si a dat bani la popor. Imi poti spune un proiect demarat de guvernul Ponta? Chiar si unul nesemnificativ.

  2. Vine iarna, sosesc hoardele musulmane, cresc preturile la alimente, se scumpeste viata, apar noi conflicte armate in vecinatatea Romaniei, scad investitiile, creste inflatia, banii se vor gasi tot mai putini si mai scumpi. Ciolos, o sluga occidentala, ca si Iohannis, o sa aiba grija ca populatia sa stranga cureaua pana o sa i se lipseasca de sirea spionarii, Sa vezi atunci revolta populara!

  3. Mai lipseste ceva din puzzle: motivul adunarii in piata…

  4. Guvernul Ciolos este un partz politic. Are un singur rol; sa-i satisfaca orgoliu lui Iohannis, care facuse o fixatie nervoasa din Ponta.

    Pana ce guvernul Ciolos isi vor pune pe functii neamurile, prietenii, politrucii, clientela politica, vin alegerile, daca le apuca.

  5. In codul de conduita al comisarilor europeni apare: „…they shall inform the Comission in good time, as far as possible with minimum four weeks notice.” http://ec.europa.eu/archives/commission_2010-2014/pdf/code_conduct_en.pdf

    Asta s-ar treduce cu „pe cat posibil…” si NU obligatoriu cu patru saptamani inainte! Asadar, exista posibilitatea sa se informeze comisia si cu mai putin timp inainte de ocuparea pozitiei (1 sapt, 1 zi etc.)! Mai ales intr-un caz special ca acesta!

  6. Dan, de acord, dar nici anuntul de la Bruxelles nu a venit cu 4 saptamini inainte, ci mult mai tirziu…

  7. Va fi un guvern de acoperiti si atat.Astept cu mult interes primul scandal Iohannis-Ciolos!

  8. your web journal Gives things are helps me to discover my motivation of diversion. your site is key for me please keep it up.I like it Visit 24 hour locksmith providence ri

Scrie un răspuns la han solo Renunță

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

STRTIME=1662721998