CURS VALUTAR
1 EUR = 0 RON DOWN | 1 USD = 0 RON DOWN | 1 GBP = 0 RON DOWN

Contestatie oficiala a candidaturii lui Ponta: nu s-a respectat statutul PSD

1 comentariu / 2135 vizualizări / 21 septembrie 2014

Curtea Constituțională va judeca astăzi, la orele 20,00 primele două contestații la adresa candidaturii liderului PSD, Victor Ponta. Una dintre ele aparține unei studente la Drept, Irina Tomescu, aceasta contestînd modul în care a fost validată de către organele PSD candidatura lui Ponta, prin încălcarea statutului, textul integral fiind prezentat mai jos. (B.I.)

Domnule Președinte,

Subsemnata Irina Tomescu, cu domiciliul în Buzău, str. Traian Vuia bl. E1, et. 1, ap. 5, Județul Buzău, legitimată cu CI seria XZ nr. ########, CNP ###########,
formulez în temeiul art. 8 al. 2 din Constituția României și art. 31 din Legea 370/2004 prezenta

CONTESTAȚIE

față de cererea de înregistrare a candidaturii domnului Victor Viorel Ponta la funcția de Președinte al României, prin care vă solicităm respingerea acesteia ca urmare a nerespectării condițiilor statutare (art. 134 al. 1 lit. d din Statutul PSD) și legale pentru desemnarea susnumitului ca și candidat al PSD la funcţia de Preşedinte al României.

MOTIVE

În fapt, în data de 17.09.2014, domnul Victor Viorel Ponta și-a depus candidatura la funcția de Președinte al României la Biroul Electoral Central, aducând o serie de documente care atestau strângerea semnăturilor necesare pentru înregistrarea candidaturii sale, după ce, în prealabil, în data de 12.09.2014, candidatura domnului Ponta fusese validată printr-un Congres al PSD desfășurat la Alba Iulia.
Însă, în pofida spectaculoasei ceremonii de desemnare a acestuia în cadrul Congresului de la Alba Iulia și a unanimității voturilor membrilor prezenți la Congres cu care a fost validat „scrutinul intern” prin care Victor Ponta a fost desemnat candidat la prezidenţiale, procedura de desemnare a domnului Victor Ponta în calitatea „candidat PSD la funcţia de Preşedinte al României” a fost viciată fundamental ca urmare a încălcării evidente a procedurii de desemnare a mai sus amintitului candidat, Statutul PSD prevăzând în mod expres  la art. 134 că:
„Congresul PSD are următoarele atribuţii: d) validează scrutinul electoral intern pentru desemnarea candidatului PSD la funcţia de Preşedinte al României, desfăşurat în baza Regulamentului de organizare a alegerilor pentru desemnarea candidatului PSD pentru funcţia de Preşedinte al României, elaborat de Biroul Permanent Naţional şi aprobat de Comitetul Executiv Naţional;”
Subliniem pe această cale că normele statutare ale PSD-ului prevăd că un scrutin intern pentru desemnarea candidatului acestui partid la funcția de Președinte ar fi putut fi validat doar dacă acest scrutin era desfășurat în baza unui „Regulament de organizare a alegerilor elaborat de Biroul Permanent Naţional şi aprobat de Comitetul Executiv Naţional”.
Or, deși a fost desemnat și validat un candidat la Președinție al PSD-ului, este evident că această desemnare s-a făcut cu încălcarea dispozițiilor statutare atâta vreme cât  până la această dată Biroul Permanent Național NU a „elaborat” un asemenea Regulament și, pe cale de consecință, Comitetul Executiv Național al PSD-ului NU a putut aproba „Regulamentul de organizare a alegerilor pentru desemnarea candidatului PSD pentru funcţia de Preşedinte al României”, viciu care nu poate fi acoperit sau justificat „post factum” de nicio unanimitate  întrunită la un Congres.

Imposibilitatea de a acoperi o încălcare a Statutului prin voința membrilor exprimată la un anumit moment este efectul „forței obligatorii” a Statutului oricărui partid politic, veritabil contract stabilit între membrii respectivului partid prin aderarea la acea organizație politică, dar și între partidul ca entitate de sine stătătoare și societatea civilă în ansamblul ei.
Această „forță obligatorie” a Statutului decurge din coroborarea a patru elemente:
a.     articolul 8 al. 2 din Constituție edictează că „Partidele politice se constituie şi îşi desfăşoară activitatea în condiţiile legii.” – fapt care impune concluzia că un control de legalitate nu va avea loc doar la înființarea respectivului Partid ci și pe desfășurarea întregii activități a acestuia, respectivul control de legalitate făcându-se prin raportarea la lege, pe de o parte, dar și la reglementările interne ale partidului: Statutul și Programul Partidului;
b.     legea 14/2003 prevede la art. 9 obligativitatea existenței unui Statut și a unui Program Politic propriu pentru fiecare partid politic – acestea fiind elementele definitorii și axiale ale respectivei „asociații cu caracter politic”;
c.     legea Partidelor prevede deasemenea o procedură de verificare a legalității cererii de înregistrare (art. 20) sau modificare a Statutului (art. 25) care trebuie să întrunească anumite condiții de legalitate (prevăzute de art. 10 din Lege) – controlul judecătoresc exercitat cu prilejul înregistrării/modificării statutului impunând concluzia necesității stabilității și predictibilității aplicării unui Statut în prealabil aprobat de către o instanță judecătorească abilitată în acest sens, dar și a activității și funcționării unui partid politic;
d.     Statutul PSD prevede expres la art. 30 al. 1 lit b obligativitatea cunoașterii și respectării Statutului PSD, dispozițiile acestui act fundamental prevăzând obligația fiecărui membru în parte, dar și a tuturor ca și comunitate/adunare de a se supunune elementelor definitorii ale respectivei entități politice: „Membrii Partidului Social Democrat au următoarele îndatoriri: b) să cunoască şi să respecte Statutul PSD şi Programul Politic al partidului;”

Pentru toate aceste motive se impun două concluzii:
1.         Un act illegal și nestatutar nu poate fi validat/ratificat a posteriori prin vot, iar o hotărâre a Congresului luată cu încălcarea dispozițiilor nestatutare nu poate fi acoperită nici măcar de unanimitatea celor prezenți la acel Congres.
2.         Un act nestatutar, și deci nelegal, nu poate produce efecte juridice, motiv pentru care hotărârea nestatutară și nelegală a Congresului PSD din data de 17.09.2014 prin care a fost desemnat Victor Ponta ca și candidat la funcția de Președinte al României va trebui să fie cenzurată de instanțele abilitate, acestea trebuind să verifice indeplinirea conditiilor de fond si de forma prevazute de prezenta lege pentru candidaturi, și, odată constatată neîndeplinirea condiției prevăzute de art. 134 lit. d din Statutul PSD, va trebui să respingă înregistrarea candidaturii domnului Victor Ponta.

Având în vedere toate cele menționate mai sus vă solicităm să respingeți cererea de înregistrare a candidaturii domnului Victor Viorel Ponta la funcția de Președinte al României ca urmare a nerespectării condițiilor statutare și legale pentru desemnarea susnumitului ca și candidat al PSD pentru funcţia de Preşedinte al României.

În drept, ne întemeiem cererea pe disp. art. 8 al. 2 din Constituția României și art. 31 din Legea 370/2004, art. 134 al. 1 lit. d din Statutul PSD, art. 9, 10, 20 și 25 din Legea 14/2003.

Irina Tomescu

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Un comentariu

  1. Mi se pare justificata aceasta cerere. Trebuie ca – odata si odata – romanii sa inteleaga suprematia LEGII ,atat in in forma cat si yn spiritul sau.Si aceasta trebuie sa inceapa cucei ce ocupa cele mai inalte functii ale statului . Cum sa pretinzi unui om sarac sa respecte legea atat timp cat unii asezati spre varful piramidei nu vor sa stie de legi , statute ,regulamente ,etc.Aceasta situatie cu Pomta ,daca ar fi acceptata – dureros pentru PSD – ar fi un bun exemplu pentru toti – multi din PSD – cei care cred ca legile sunt pentru ” fraieri „.

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *