CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

Cum a salvat Gheorghe Dinica Romania de explozia de la Beirut

5 comentarii / 5530 vizualizări / 5 august 2020

În 1972 avea premiera unul dintre cele mai bune filme de acțiune din cinematografia autohtonă, ”Explozia”, în care eroul Gheorghe Dinică, alias Salamandră, salvează orașele Galați și Brăila de la a fi rase de pe fața pămîntului în urma unei deflagrații provocate de mii de tone de nitrat de amoniu. Același nitrat de amoniu care a distrus parțial, ieri, orașul Beirut. Și mai interesant, povestea din film este riguros exactă și se petrecuse în 1971, an în care România ar fi putut marca o tragedie de proporții categoric mai mare decît cutremurul din 1977, cel puțin ca număr de victime.

Povestea reală: în ianuarie 1971, nava greacă Vrachos, sub pavilion panamez, o rablă ancorată în portul Galați, a luat foc avînd la bord o cantitate de 3700 de tone de nitrat de amoniu (4000 după alte surse).
La Beirut, conform cifrelor vehiculate în acest moment de premierul Hassan Diab, au explodat doar 2750 de tone de nitrat.
Nu doar că explozia nitratului de pe Vrachos ar fi fost considerabil mai mare, dar s-ar fi produs în mod cert, conform specialiștilor, o mega-explozie în lanț, pentru că în port se găsea nitrat de amoniu și în mai multe depozite, astfel încît se estimează că Galați – cu tot cu marele combinat siderurgic, care deținea o secție cu oxigen lichid, altă belea! -, și Brăila ar fi putut fi efectiv rase de pe fața pămîntului. Pe durata eforturilor de stingere a incendiului, o parte din populația Galațiului a fost evacuată. După zeci de ore de luptă, focul a fost stins cu mii de tone de apă aruncată din opt vase de intervenție. Vrachos a rămas abandonat pe canalul fluvial Măcin pînă în 1994, cînd a ajuns la fier vechi.

După doar un an ajungea în cinematografe ”Explozia”, un blockbuster românesc, am putea spune, cu salvatorul Gheorghe Dinică în prim plan, locurile de filmare, parte din recuzită și chiar nava, redenumită Poseidon, fiind cele reale. Distribuția a fost stelară, incluzîndu-i pe Toma Caragiu, Draga Olteanu, Colea Răutu, Florin Piersic, Jean Constantin și mulți alții. În anii 2000, filmul a fost distribuit pe DVD în celebra Grindhouse Collection lansată de germani, sub numele de ”Poseidon explosion”, fiind unul dintre puținele filme românești gustate și de publicul occidental și cu recenzii neașteptat de bune pe imdb.com. (B.T.I.)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

5 Comentarii

  1. Daaa…
    O tempora o mores

  2. Film imposibil de urmarit, la vremea lui. Plin de sedinte de partid si de personaje nule (reale, nu cele jucate de actori), fara suspans, in ciuda „intrigii” puerile. Un fel de Mircea fa-te ca lucrezi, ia tu Ordinul Muncii ca iau eu Steaua Romaniei vorbind despre tine. Jalnic, BTI tributar varstei, probabil.

    Cu azotatul de amoniu sunt multe de spus. Cel mai important e ca desi au fost zeci si zeci de explozii catastrofale, societatea nu prea a invatat mare lucru despre el, in sensul ca acidentele continua. Nu mai zic de istorie, Germania 1921 (600 morti), Texas City, la fel, Toulouse 2001, Nord Korea 2004, Mihailesti 2004 si cate altele. Plus atentatele comise de ceceni la Moscova in anii ’90.

    O prima dificultate si mare problema pentru toata lumea este ca exista doua mecanisme diferite de explozie ceea ce creaza mari confuzii in randul celor care ar trebui sa aiba tabloul clar: specialistii de mediu/ Seveso, politie, informatii, trupe speciale, armata, autoritati locale, guverne … In primul, cel mai cunoscut: in urma incalzirii, de exp din incendiu, azotatul de amoniu genereaza oxigen activ prin descompunere termica lenta iar acesta face posibila o deflagratie, numai sub conditia ca peste el, intim amestecat sa fie un combustibil organic (motorina/f cunsocuta minerilor dar si multe altele, nu vreau sa dau idei). In al doilea mecanism, la temperatura mult mai mare se declanseaza o descompunere detonanta a azotatului de amoniu din care rezulta exclusiv gaze (apa, azot si oxizi de azot). Diferenta poate fi lesne sesizata deoarece NO2 lasa o amprenta rosiatica pe cer, dupa explozie, culoarea hipozatidei, spre deosebire de primul mecanism in care aceasta nu apare. Precizez pentru profani ca deflagratie/detonatie e diferenta dintre viteza suprapresiunii de front, daca e decat viteza sunetului. La Mihailesti, ca si acum, s-a vazut clar cerul rosiatic, deci am avut incendiu care a crescut fff mult temperatura unei mase critice de azotat, ceea ce a condus la o detonatie.

    Al doilea criteriu, e si mai curios. Exista numeroase aspecte care aseaza azotatul in diverse clase de pericol, cum s-ar spune intre „deloc” si „de tot”. intr-o analiza de risc profesionala, ele pot fi: granulatia particulelor (cu cat e mai mica, cu atat e mai riscant), continutul de carbon (de exp rezultat din sacii de polietilena), continutul de azot, raportul cu celelalte elemente din amestec (de regula azotatul e amestecat), in primul rand cu sulfatii de amoniu, dar si cu alte substante in asa numitele ingrasaminte NKP. Situatia e atat de complexa, incat pana si ADR, prin comisia de experti ONU, a clasificat azotatul de amoniu in trei clase diferite: 1 atat de periculos incat e interzis la transport chiar si la explozivi; 2. e permis cu precautii sub UN 3156 (si altele); si 3. e considerat absolut nepericulos si e dat ca liber la transport. Deci situatia e clar naspa, spagarii din ISCTR si politie, va dati seama ca sunt ocoliti total de competenta, in acest caz. Chit ca ei se dau de specialisti.

    Inchei cu un remeber al „accidentului” de la Mihailesti, in speranta ca oamenii vor judeca corect si ca nu vor uita. La data exploziei, ADR ar fi trebuit sa fi fost implemenetat in Romania inca din martie 2002, adica la 6 luni dupa data HG 1301/2001, venita dupa aderarea la ADT din anii 90. Nu s-a implementat nimic pana la data exploziei parca pe 23 mai 2004. Indolenta maxima, fara explicatii ever never, fara ncheta. Ce sa vezi, imediat dupa explozie, doi ministii de forta ai guvernului Nastase, s-au infiintat la fata locului si au interzis transportul marfurilor periculoase pe timpul noptii, doar pentru ca accidentul s-a produs „noaptea (in realitate ;a 5:50 dimineata). „Mircea fa-te ca lucrezi”. Decizia s-a luat la buza craterului creat de explozie, langa resturile umane, imediat si fara nicio investigatie. Pur si simplu pompieristic. Pana si in orice tara africana de exp autoritatile ar fi asteptat un raport investigatie. Macar dpdv al accidentului auto, adica ce s-a intamplat ca TIR-ul a iesit in decor si a luat foc. Decizia pompieristica a fost total gresita, noaptea circulatia era mai lejera. Vaduvita de cca 47% din timpul de transport, firmele de transport si clientii lor au ridicat preturile, am stat ca prostii la fel de nepregatiti dar platind produsele transportate la dublu. Cica am platit „securitatea”, sa nu mai pierim ca la Mihailesti.
    Cei doi ministrii tepari si impostori au fost Miron Mitrea si Gabi Oprea. Azi, aceste jeguri trec drept specilasti sau politicieni cu experienta.

    Dar stai, ca asta nu e tot. Desi cele mai mari accidente rutiere ADR au fost produse de GPL, la presiunea stabilor din Ilfov si alte zone cu vile, ADR, care oricum fusese amendat ilegal in Romania, a mai fost modificat odata, in sensul ca tocmai transporturile de combustibui au fost scutite de interdictie. Sa nu ramana sefii la vile fara GPL!

    Chiar nu fac politica, dar e bine ca tinerii sa cunoasca istoria recenta si cu cine au de-a face. Si cum sa-si explice cele ce se vor mai intampla. Despre azotatul de amoniu nu vb mai mult, e lesne de inteles de ce.

    • Parhanghele, intelectualul pulii, pe vremea ailaltă erai căcat de partid. Acum te-ai ajuns, ești gurnalist securist pe față,

  3. e frumos filmul explozia! e de urmarit! si cuibul salamandrelor la fel! sunt unele filme romanesti care chiar sunt comedie! deci razi la ele! vezi brigada diverse in actiune in alerta la munte si la mare si altele asta asa ca si exemplu! dar omul vorba aia nu poate numai sa rada! omul e interesat si de altceva nu doar de comedie! de aceea exista filme si de drama! actiune! aventura! unele bune altele nu! sunt unele care merita cum e cazul lui explozia si continuarea lui cuibul salamandrelor! dar sunt si multe filme politice cu mafioti comisari legionari vezi cu mainile curate duelul revansa ultimul cartus si altele sau care prezinta sa zicem realitatea de atunci! asa cum era! ori mai sunt si filme inspirate dupa basme povesti! aici intra filme ca intoarcerea in iad! ion blestemul pamantului blestemul iubirii! lumina palida a durerii! si sunt multe de acest gen! deci sunt filme de urmarit! care merita cum e explozia cuibul salamandrelor! dar si filme mai proaste nasoale! cum e osanda atunci i-am condamnat pe toti la moarte duios anastasia trecea! e filme ca astea nu merita vizionate in nici un fel! asta doar asa ca joaca vezi doamne actorii nostri mari! oricum si in anii 80 se faceau si filme bune! cum sunt cazurile lui buletin de bucuresti casatorie cu repetitie secretul lui bachus secretul lui nemesis! astea! dar au mai fost si filme care le-am amintit deja acelea cu ion blestemul pamantului blestemul iubirii! lumina palida a durerii! bietul ioanide! astea chiar ca nu merita vizionate deloc! pentru mine e important acest film explozia! caci sunt si galatean si uite asa am mai aflat cate ceva despre orasul meu! chiar daca nu am prins acele vremuri timpuri! na mai stiu cunosc cate ceva!

  4. probabil va intrebati daca mai exista nava vrachos in prezent! nu-i asa! pai spunea cineva la un comentariu de pe facebook prin 2015 cum ca nava ar mai exista! nimeni nu stie! doar presupuneri! asta ca in 1994! a fost taiata! sau mai tarziu in 2000! nici una din variante nu e buna si nici sigura! oricum ar fi e vorba ca a fost o nava care a luat foc in urma azotatului de amoniu! si asta acum patru decenii! ce sa mai reziste din ea! daca a mai avut ce! in fine nimeni nu stie! exact daca nava mai exista! oricum dupa film a fost dusa undeva pe la smardan la braila! si acolo a intepenit! a stat ani intregi fiindca nu putea fi taiata! ca era in proprietatea statului! apoi dumnezeu cu mila! da sa nu imi fac griji pentru vrachos! ca au fost si atatea nave romanesti care le-am avut inainte! nu am stiut sa pretuim ce am avut! le-am pierdut ca prostii pe toate! de prosti ce suntem! unele mai zac si acum in tacere! altele s-au dus demult! asa ca repet cum am zis spus sa nu imi fac griji pentru vrachos! ca au fost si alte nave cu probleme! oricum gasiti informatii pe blog-uri despre nava vrachos! dar si poze cu nava vrachos fie pe internet pe wikipedia! fie pe facebook! eu am vazut ca in 2016 postase cineva o imagine cu nava vrachos cum au lasat-o actorii dupa film! trist! era arsa complet! ruginita! la vrachos a fost o situatie gen rahat de sters la fund! ceva de genul! ca na te pisai cacai pe tine de frica la situatia care era! pacat ca a fost situatia asta nenorocita sincer! doar asa isi da seama omul cat de periculos e azotatul de amoniu! si orice alt material similar!

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

STRTIME=1662721998