CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

Cum ar suna o decizie cinstita a USL?

0 comentarii / 2072 vizualizări / 20 noiembrie 2013

Marul discordiei este posibil sa fie, intr-adevar, desemnarea candidatului prezidential. Nu acum. Nu mai mult sau mai putin oficial, nu mai ambiguu sau mai raspicat. Si de fiecare data cand e pusa intrebarea. Si specificandu-se ca, in orice conditii, evident, tinand de normalitate, unicul candidat asumat de partidele care compun USL este Crin Antonescu. Ce inteleg prin formularea „in orice conditii normale”?

In analizele anterioare, am prezentat toate argumentele necesare care conduc, implacabil, la concluzia ca viitorul presedinte al Romaniei va avea un mandat de cinci ani. Si va dispune de prerogativele extinse pe care a reusit sa le cumuleze Traian Basescu in incercarea sa, partial reusita, de a fi jucator.

In aceste conditii, pentru PSD, in mod obiectiv, apare o amenintare. Nu ma refer la faptul ca cel mai mare partid al Romaniei, in urma unei intelegeri cu liberalii, a convenit sa preia functia de prim-ministru, dar, in schimb, sa-l sustin pe Crin Antonescu la prezidentialele de la sfarsitul anului viitor. Ma gandesc la cu totul altceva. In primul rand, la faptul ca, mandatul fiind de cinci ani si nu de patru, viitorul prim-ministru, nominalizat dupa alegerile parlamentare din 2016, va putea fi, cel putin teoretic, „jucat” de catre cel care va fi presedinte la acea data. Teoretic cel putin, dar si practic, inteleg ca PSD-istii au o mare si dureroasa incertitudine. Daca USL va rezista pana atunci, consolidat fiind de consacrarea binomului Ponta prim-ministru – Antonescu presedinte, ce garantii ar exista ca in 2016 Crin Antonescu il va nominaliza tot pe Ponta sau tot o persoana desemnata de PSD pentru functia de premier? De ce nu ar face el, pentru ca actuala Constitutie ii permite acest lucru, toate jocurile in favoarea unui candidat PNL sau al unei alte coalitii care s-ar putea forma cu acel prilej?

O a doua neliniste, si ea legitima, vizeaza tot prerogativele prezidentiale si modul in care acestea ar putea fi exercitate de catre Crin Antonescu. Am precizat ca ele au fost mult extinse in cei noua ani de cand la Cotroceni se afla Traian Basescu. Prin crearea de catre acesta a unor noi institutii, cum ar fi de pilda Comunitatea serviciilor de informatii. Sau prin diferite interpretari excesive ale legii fundamentale facute de catre CCR, care au adaugat, de fapt, la Constitutie. Oare liderii PSD nu se tem ca Antonescu ar putea, in anumite imprejurari, utiliza aceste parghii puternice de control in defavoarea premierului Victor Ponta? Daca va dori, de exemplu, Antonescu sa reprezinte statul roman la Uniunea Europeana in maniera in care o face Traian Basescu? Nu ar fi atunci, din nou, executivul pus intr-o situatie umilitoare?

Ei bine, intrebari si susceptibilitati de acest fel sunt nenumarate si, in cea mai mare parte, ele sunt alimentate de faptul cat se poate de real ca, si in eventualitatea unui referendum, cand va fi el facut, Constitutia revizuita nu va putea fi aplicata, la acest capitol cel putin, decat incepand din 2020. In aceste conditii, care, este adevarat, sunt noi in raport cu cele stabilite la constituirea USL si consacrate prin congresele celor trei partide, cred ca ar fi util ca intelegerea politica sa fie rescrisa, sa prevada cu o precizie cat mai mare tipurile de raporturi care vor exista, limitele exercitarii unor atributii, iar apoi angajamentul vizand desemnarea si alegerea candidatului unic al USL in persoana lui Crin Antonescu sa fie batut in cuie si reafirmat pe aceeasi voce si in aceiasi termeni de cate ori e necesar.

Daca acest lucru nu se va intampla, ma tem ca USL nu va mai exista candva pe parcursul anului viitor. (Sorin Rosca Stanescu)

Sursa: CorectNews

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

STRTIME=1662721998