CURS VALUTAR
1 EUR = 0 RON DOWN | 1 USD = 0 RON DOWN | 1 GBP = 0 RON DOWN

De ce nu are Traian sanse sa ajunga iar capitan de cursa lunga

0 comentarii / 2289 vizualizări / 3 decembrie 2009

Președintele României a anunțat de mai multe ori, în ultima perioadă, că ia în calcul la modul cel mai serios plecarea pe mare, într-un voiaj de vreun an, în calitate de comandant, în cazul în care va pierde alegerile. Marea întrebare e, însă, cu ce?România mai are are doar șapte nave comerciale mariȘansele de a pierde președinția, duminică, sunt destul de mari. Dar șansele șefului statului de a obține comanda unei nave, pentru un an de zile, sunt extrem de reduse, ca să nu zicem aproape nule. Să analiză, însă, cîteva date concrete. Ca unul care și-a făcut un obicei din a invoca dragostea față de tricolor, Traian Băsescu nu ar putea accepta, de principiu, să ia comanda unei nave sub pavilion străin. El nu poate fi decît căpitan al unei nave pe care flutură tricolorul românesc, asta e clar. În plus, a merge pe un vas străin ar însemna să fie angajatul prea-plecat al unui armator grec, filipinez ori cipriot, lucru care, iarăși, nu se pliază pe stilul mîndrului nostru (încă) președinte. Marea problemă e, însă, aceea că, în acest moment, România mai deține doar șapte nave comerciale, mari și late, pe care s-ar putea îmbarca Traian, fostul căpitan al celui mai mare petrolier românesc. Asta, din totalul de 319 de nave comerciale deținute în 1990. Este vorba de nave vrachier, tancuri petroliere, cargouri de marfuri generale, nave ro-ro, ferry și o navă școală. Cine angajează un marinar care a stat 22 de ani pe uscat?Președintele, se știe, a avut grijă să își reînnoască permanent brevetul de navigator, inclusiv anul acesta, în specializarea ”tancuri petroliere”, dintre care România mai deține doar trei la această oră. Chiar presupunînd că Băsescu ar găsi pe una dintre aceste nave un loc liber de comandant, e foarte dificil de crezut că armatorii navei respective ar fi dispuși să încredințeze comanda ei unui marinar care nu a mai profesat ca atare de 22 de ani, adică din 1987. În aproape un sfert de secol, în orice domeniu se schimbă foarte multe, iar inactivitatea se plătește scump. Dovada că așa stau lucrurile o constituie accidentul produs de Băsescum acum cîțiva ani, în 1998, cînd a încercat să manevreze un mineralier în portul Constanța și a intrat cu el într-o navă, producînd pagube de milioane de dolari. Dezvăluirea, făcută acum o lună de deputatul PSD Cristian Rizea, a fost confirmată de bossul șantierului naval Constanța, Gheorghe Bosînceanu, un apropiat al președintelui, într-o declarație dată ziarului ”Telegraf”, fără a da, totuși, detalii despre valoarea pagubelor provocate şi cine le-a suportat. Băsescu a mai efectuat un voiaj de cursă lungă, în 1999, cînd era ministru al Transporturilor, dar a fost ceva mai mult simbolic. De asemenea, se știe că el și-a dorit să conducă, acum doi ani, nava ”Biruința”, pe ultimul drum, înainte  de a fi dată la fier vechi, dar nu a mai apucat, iar vasul pe care l-a condus odinioară nu mai există în acest moment. Băsescu riscă să ajungă să lucreze pentru mogulul PatriciuVisul de a redeveni comandant, al lui Băsescu, pică și într-un moment cum nu se poate mai prost. Criza economică a lovit crunt transporturile maritime internaționale, un mare număr de nave au fost trase pe dreapta, în conservare, și un mare număr de navigatori și-au pierdut slujbele. Încă de la începutul anului, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu, anunța că peste o cincime dintre navigatorii români își vor pierde slujbele, pe fondul crizei. România este și o țară cu un număr foarte mare de navigatori activi, peste 14.000, ceea ce conduce la o concurență acerbă pe piața locurilor de muncă. Indiferent de criza economică mondială, transportul maritim românesc s-a confruntat, în ultimii ani, cu probleme uriașe, navele autohtone fiind vechi, costurile de reparații mari, ceea ce a dus, nu o dată, la arestările navelor, cu tot cu marinari, prin diverse porturi sau chiar la executarea lor silită. În fine, pe comandatul Băsescu l-ar putea aștepta o surpriză mai mult decît neplăcută dacă și-ar găsi, totuși, printr-un noroc chior, o slujbă pe un tanc petrolier românesc: o mare parte (cca.3.558.000 de tone anual) din petrolul importat de România este comandat, pentru a fi rafinat aici, de firma Rompetrol, al cărei nume se leagă de cel al mogulului Patriciu. (Bogdan Tiberiu Iacob)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *