CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9490 RON UP | 1 USD = 4.2444 RON UP | 1 GBP = 5.8603 RON UP

Fara un Parlament exigent, Guvernul se duce de rapa

0 comentarii / 1327 vizualizări / 3 februarie 2013

Iata un aparent paradox. Cum adica? Cu cat Parlamentul va fi mai critic, cu cat el va controla mai atent si mai exigent actul de guvernare, forta Executivului va creste? Oare sensul majoritatii parlamentare nu este tocmai acela de a sustine, sub toate aspectele, initiativele Guvernului? Nu avem cumva de-a face cu o contradictie in termeni? Si, in plus, pe ce ma intemeiez eu atunci cand sustin ca, cel putin din punctul de vedere al PNL, ar fi nu numai posibil, ci si necesar ca ministrii acestui partid sa nu detina, pe perioada mandatului, functii politice de conducere? Nu cumva tocmai o asemenea masura ar slabi sustinerea Guvernului Ponta 2? Nu cumva o asemenea idee ar pune in pericol USL? Nu si nu. Si voi demonstra acest lucru.
Cu cateva exceptii, pe la inceputul anilor ‘90 si o scurta perioada in 1996, niciun guvern nu a beneficiat de o majoritate puternica. Motiv pentru care Executivul a dus-o greu. Si nu de putine ori a ajuns in situatia de a umili Parlamentul, promovand in exces ordonante de urgenta, asumari de raspundere sau pervertind actele normative prin intermediul asa – numitelor norme de aplicare. La randul sau, Parlamentul, ma refer desigur la fragilele majoritati, nu a putut sa-si exercite intr-un mod satisfacator functia legislativa si a abandonat in totalitate celalalt atribut de control asupra actului de guvernare.
Consecinta imediata in planul imaginii a constat intr-o diminuare dramatica a credibilitatii Parlamentului. In definitiv, cetatenii prin vot le-au incredintat senatorilor si deputatilor dreptul dar si obligatia si autoritatea nu numai de a face legi bune, ci si de a cenzura, fara mila, actele de guvernare. Si, la nevoie, de a le retrage sprijinul unor ministri. Sau chiar de a retrage sprijinul acordat propriului guvern si de a forta instalarea unuia nou. Asemenea actiuni ale Parlamentului, din nefericire, nu s-au vazut niciodata in Romania. Atunci cand un guvern a fost schimbat inauntrul aceleiasi majoritati, initiativa nu a venit de la Parlament, ci de la institutia prezidentiala, care este doar o parte a Executivului sau din interiorul partidului politic ori a coalitiei de partide din spatele majoritatii. Sau chiar din directia unor sindicate rasculate, cum a fost cel al minerilor.
Intr-o democratie puternica, cum ar putea fi acum cea din Romania, si intr-un stat de drept care se respecta, respectand autoritatea institutiilor sale fundamentale, Parlamentul trebuie sa detina rolul principal nu numai de legiuitor, ci si de control. Dar cum?
Indiferent cat de puternica este majoritatea sau poate tocmai fiindca este foarte puternica, Parlamentul va fi pur si simplu un instrument castrat, daca el se va afla, intr-o forma sau alta, sub controlul Executivului si daca nu se va intampla invers. Prin forta lucrurilor si logica USL, premierul este dat de PSD iar PNL nu detine decat un anumit numar de portofolii. Pentru PNL, care urmeaza sa aiba si un congres prin care isi va stabili politica pe termen lung, ar fi nu numai vitala, dar si oportuna, o decizie politica majora. Aceea ca ministrii sai fie sa nu detina deloc functii de conducere in partid, pentru a nu putea decide atitudinea parlamentarilor, fie, in masura in care vor detine asemenea functii, sa se autosuspende sau sa fie suspendati pe toata durata mandatului. (Sorin Rosca Stanescu)

Sursa: CorectNews

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *