CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9490 RON DOWN | 1 USD = 4.3853 RON DOWN | 1 GBP = 5.8544 RON UP

INTERVIU – Corina Vintan: ”Rosia Montana nu mai e un cartof fierbinte”

0 comentarii / 2486 vizualizări / 14 februarie 2011

Corina Vințan, fondatoarea companiei Links Associates, vorbește, într-un interviu, despre ce înseamnă activitatea de lobby oficial în România și despre probleme legate de subiectul Roșia Montana.

1.Links Associates, compania pe care o conduceti si pe care ati fondat-o, este una din putinele companii de pe piata din Romania care face lobby si nu se fereste sa o spuna. Cum se face lobby in Romania?

Compania Links pe care am infiintat-o si pe care o conduc din 2007 ofera un pachet integrat de servicii in comunicare, de la Public Affairs pana la relatii publice, comunicare de criza, advocacy sau monitorizare si analiza de context.

Totusi, dintre toate serviciile, as putea spune ca activitatea principala este cea de lobby sau eufemistic spus, activitatea de public affairs. Desi inca un tabu in societatea romaneasca, mai ales datorita conotatiilor negative atribuite termenului, in speta trafic de influenta, cred ca a venit momentul sa ducem discutia la un alt nivel cu privire la aceasta activitate. Lobby-ul nu face altceva decat sa asigure o voce publicului interesat si sa-l ajute sa navigheze prin apele tulburi ale procesului legislativ si de reglementare. Este un exercitiu firesc al oricarui proces politic si democratic unde fiecare grup interesat are dreptul sa-si exprime un punct de vedere in relatia cu decidentii.  

Putem spune ca, in calitate de lobbysti, noi venim in sprijinul guvernantilor si al legislatorilor. Este absolut firesc si dezirabil ca intr-o guvernare moderna, caracterizata de complexitatea proceselor decizionale, cei direct interesati in aceste procese sa participe la ele prin informare si feedback.

Compania pe care o conduc se adreseaza in primul rand corporatiilor, dar si institutiilor sau organizatiilor non-profit care vor sa se asigure ca vocea lor este auzita la Palatul Victoria, la nivelul administratiei centrale sau locale, precum si la nivelul legislativului.
Romania este inca o democratie tanara, ceea ce face ca procesul decizional si legislativ sa afecteze intr-o mai mare masura si cu o mai mare frecventa interesele unor largi categorii de public. Pana in acest moment, Links Associates a ales sa se implice in acele proiecte care aduc cu sine  promisiunea modernizarii societatii romanesti si asezarea ei in galeria societatilor europene sigure si mandre de destinul lor. Toate proiectele clientilor nostri au cate o componenta esentiala pentru dezvoltarea economica si sociala a Romaniei, fie ca este vorba despre tehnologie moderna, inovatie si cercetare, egalitate de sanse, etc.

Relatia noastra cu actorii institutionali este directa si eficienta. Links Associates dispune de un network impresionant si de o echipa profesionista si entuziasta care, prin aplomb si justetea argumentelor, reuseste sa informeze si chiar sa educe decidentul sau legislatorul, atunci cand acesta nu este suficient de familiarizat cu toate fatetele unei probleme. Daca ar fi sa rezum in mod barbar activitatea noastra, as spune asa: relationare rapida cu decidentii, argumentare puternica si seducatoare, coalizare de interese similare, informare si educare.

2.Care sunt companiile care dau bani pentru astfel de servicii ? Sunteti suficient de transparenta pentru a ne divulga lista de clienti?

Rosia Montana este un proiect unicat iar intalnirea cu el reprezinta pentru orice lobbyst un varf al carierei sale. Proiectul de la Rosia Montana este o adevarata scoala de lobby si de comunicare. Alaturi de managementul companiei si de alti consultanti, am reusit in ultimii trei ani sa mutam atat de bine pe tabla de sah incat proiectul este foarte aproape de a primi avizele necesare demararii. Daca pana nu demult Rosia Montana era sperietoarea sau cartoful fierbinte pe care niciun actor politic nu vroia sa-l atinga, in prezent am ajuns la o demistificare a acestui subiect care poate fi abordat la nivel institutional si tratat ca o componenta dintr-o strategie de policy.

In toti acesti ani, am avut sute de intalniri cu oameni politici, oameni de cultura, oameni de presa, lideri de opinie iar uimirea initiala a fost aceea de a constata ca toti aveau o reprezentare absolut cataclismica asupra acestui proiect, desi realitatea este total alta. Parea o munca zadarnica cu morile de vant insa noi ne-am incapatanat si am reusit sa reasezam dezbaterea in termeni obiectivi. Faptul ca exista un grad crescut de constientizare a beneficiilor economice precum si o intelegere din partea publicului larg dar si al decidentilor asupra planurilor de protectie a mediului si patrimoniului este un mare castig.

Links Associates este in general implicata in proiecte care au de-a face cu agenda publica si care fac subiectul unor politici publice, atat pe plan intern cat si pe plan european. Alaturi de unii dintre  clientii nostri suntem implicati in dezbaterea despre reforma sistemului de sanatate. Incercam sa convingem autoritatile responsabile ca fara un sistem de sanatate care sa aiba pacientul in centrul sau, reforma va fi un esec. De aceea, alaturi de clientii nostri suntem implicati in grupuri de discutie si in grupuri de lucru unde incercam sa convingem autoritatile ca au nevoie de tehnologie inovatoare si de cercetare pentru dezvoltarea unui sistem de sanatate performant, orientat catre pacient.

In masura in care cadrul de reglementare din Romania este din ce in ce mai mult conectat la cel european, Links Associates nu avea cum sa lipseasca de la intalnire. Ca membra a Uniunii Europene, Romania este tot mai des chemata sa se pronunte asupra reglementarilor propuse la nivel european si care, odata adoptate, trebuie implementate de catre statele membre. Unii dintre clientii nostri s-au regasit in postura deloc de invidiat de a fi direct si masiv afectati de o posibila implementare a unor astfel de propuneri, fara a fi inclusi in procesul de consultare nationala, care precede consultarea la nivel european. De aceea, actiunile noastre au vizat, cu succes, generarea din partea Romaniei a unei pozitiei in interesul romanesc.

3.Cum ati caracteriza interactiunea dintre mediul de business si clientii pe care ii aveti?

Este evident ca s-au facut progrese importante in ceea ce priveste adoptarea in practica decizionala a unor principii extrem de importante pentru mediul de business din Romania, precum consultarea sau transparenta, insa ele nu au devenit un reflex institutional. Ca profesionisti care interactionam in permanenta cu actorii politici si institutionali, am remarcat trei mari tare ale sistemului actual.

In primul rand, clientii mei se confrunta de multe ori cu o reticenta a decidentului de a se consulta cu grupurile care sunt subiectul unei noi politici publice. As numi aceasta indaratnicie  a decidentului roman drept cezarism institutional. Printr-o interesanta particularitate psihologica, actorii politici romani manifesta un evident sentiment de superioritate fata de cei pe care ii reprezinta, ceea ce este extrem de pagubos pentru procesul de elaborare a unor politici coerente si echitabile.  

In al doilea rand, lipsa de transparenta este de multe ori motivata printr-un apel la un principiu nobil – integritatea –, dar prost inteles. Am auzit de foarte multe ori raspunsul: „noi nu reprezentam interese private, prin urmare nu va putem audia”. Probabil ca din cauza unor excese din trecut, multe dintre autoritatile publice au cazut in extrema cealalta, a opacitatii, practicand o castitate inutila.

A treia si poate cea mai importanta deficienta a sistemului nostru politic si institutional este lipsa de coordonare si neincrederea. Ca lobbysti,  nu de multe ori, am fost pusi in ipostaza usor ridicola de a institui, noi insine, mecanisme de consultare intre institutii pentru ca acestea nu aveau refelexul de a comunica intre ele.

La toate aceste probleme, as mai adauga ca apetitul legislativ al parlamentarului roman precum si abundenta ordonantelor si hotararilor de guvern nu fac altceva decat sa complice viata mediului de business din Romania, facandu-l total impredictibil.  

In plus, nu pot sa nu remarc o radicalizare a conflictului politic si un blocaj al dialogului. Cand scena politica se rupe in doua falii iar una dintre ele isi fixeaza drept tinta politica eliminarea pana la disparitie a celeilalte, ceva este fundamental bolnav. Faptul ca inca vorbim si partial asistam la scindari de partide dovedeste o neasezare a scenei politice romanesti.

4.Cum vedeti societatea civila din Romania ca parte mobilizata in activitatea de lobby?

Mobilizarea civica prin ONG-uri a ajuns la un grad crescut de maturitate iar tinerii grupati in jurul acestor organizatii sunt o resursa importanta in procesul de monitorizare si control al derapajelor politice sau al politicilor publice. Exista si o profesionalizare a ONG-urilor care devin din ce in ce mai specializate, in sensul abordarii unor probleme sectoriale. Spre exemplu, avem ONG-uri de mediu, ONG-uri specializate pe patrimoniu, sociale sau culturale. Pana la un punct, eforturile si actiunile acestora sunt similare sau complementare cu cele ale mediului de business insa exista si cazuri cand pot aparea conflicte deschise intre interesele sau viziunile celor doua parti.

Intrucat cunosc indeaproape cazuri de conflict deschis intre ONG-uri si mediul de business, pot spune ca factorul neincredere continua sa fie unul decisiv in relatia autoritati-societate civila-mediu de afaceri. Ceea ce ma dezamageste cel mai mult la unele actiuni declansate de ONG-uri impotriva unor proiecte, nu este actiunea in sine, care e legitima, ci modul in care ea este gandita si exprimata. Va marturisesc ca am fost extrem de uimita sa constat ca, chiar si cei mai infocati promotori ai dialogului, in cazul de fata ONG-urile, pot deveni niste mici autisti. Am asistat cu tristete la dezbateri isterice care semanau mult cu o vanatoare de vrajitoare si unde singura misiune era aceea de a linsa adversarul, care in prealabil fusese minimizat ca prezenta, pentru a fi mai usor de invins.

As mai adauga ca in fata actiunilor ONG-urilor, de foarte multe ori, administratia centrala si locala prefera sa instituie un blocaj decizional extrem de periculos, ceea ce  traduce politicianismul decizional si lipsa de ancorare a politicului in societate.  Nu cred ca izolarea si radicalizarea societatii civile este singura solutie pentru a avea decizii corecte, cum nu cred ca mijloacele cele mai bune de a influenta autoritatile publice trebuie sa fie hartuirea, denuntul sau demonizarea.

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *