Nu e o glumă: Cum a îmbogățit Alain Delon familia Iohannis
0 comentarii / 3255 vizualizări / 19 august 2024
Titlul pare o poantă, dar nu e. Și o să explicăm de ce, e o poveste extrem de interesantă și de adevărată. S-a stins ieri unul dintre ultimii monștri sacri ai cinematografiei europene, Alain Delon, idolul mamelor și bunicilor noastre, pentru care se rupeau nasturii la cozile pentru bilete de cinema. În România, însă, Delon a avut nu doar meritul de a fi cucerit publicul prin filmele sale, ci și de a fi lansat o industrie autohtonă de mare succes, care i-a îmbogățit pe mulți: cojocăritul. Filmele lui Delon au rulat peste tot, dar noi suntem, probabil, singura țară în care ”alendelonul” a devenit substantiv comun.
Cojoacele de oaie ori de capră se fac de milenii în toată lumea, dar, ca obiect vestimentar, ele au avut o problemă: erau asociate cu imaginea ciobanilor, a peizanilor de la munte. Nimănui nu i-ar fi trecut prin cap să poarte cojoc la oraș, unde se preferau paltoanele.
Schimbarea a fost adusă de al doilea război mondial, în care piloții de bombardiere au fost dotați cu geci din blană de oaie, pentru a suporta frigul din carlingă.
Blana de oaie a ajuns, astfel, să fie asociată cu imaginea eroilor de război, bărbații duri ai aerului.
Nu putea trece prea mult pînă cînd respectiva imagine să fie exploatată în filme. Nu e clar cine a a purtat primul cojoc pe marele ecran. În 1963 a fost Rod Taylor, spre exemplu, în filmul The VIP’s, în 1969 Robert Redford, în Downhill Racer. Între ei, însă, a bubuit în 1965 Alain Delon în filmul ”A fost cîndva hoț”, difuzat cu mare succes și în România.
Cojocul de oaie purtat de personaj face furori, ”alendelonul” devine substantiv comun și e momentul în care românii decid că e un must have.
Industria blănii capătă un avînt neașteptat, lumea se bate să se doteze cu respectivele cojoace; ușor de zis, greu de făcut, însă.
Cojocul, ca piesă vestimentară, vine la modă în anii ’60 – ’70 nu doar la noi, ci și peste hotare, iar cele cinci fabrici din România, de la București, Orăștie, Timișoara, Iași și Oradea lucreză masiv pentru export, livrînd în Italia, Franța, Germania, URSS șamd. Cojoacele se vînd la shopuri, pe valută, și e greu să uităm celebra scenă din ”Nea Mărin Miliardar” cînd olteanul vrea să tîrguiască ”o cojoacă” de la hotelul de cinci stele, dar i se transmite că banii lui ”nu sunt buni acolo”.
Lumea bună de la oraș se bate pentru cojoace, dar există o singură soluție: meșterii blănari particulari. În anii ’70, cojoacele se vînd cu prețuri de la 4-5.000 de lei în sus, ajungînd și la prețuri triple, funcție de model, iar cine are norocul să aibă acces la cojocari, în general, ardeleni, trebuie să își lase măsurile și să aștepte cu lunile livrarea.