CURS VALUTAR

Omerta în Parlamentul României

0 comentarii / 916 vizualizări / 16 ianuarie 2017

Se spune că există niște anchete sensibile și spectaculoase în curs. Legate de cazul Coldea. Una, în interiorul Serviciului Român de Informații, inițiată de Diviziunea de protecție internă. Alta urmează să fie declanșată, în Parlament, de către Comisia de supraveghere a activității SRI. În fine, se anunță și crearea unei Comisii parlamentare speciale de anchetă, cu un spectru mai larg, generalul Florian Coldea urmând, și aici, să devină una dintre ținte. Nimeni nu își face iluzii în ceea ce privește aflarea adevărului din interirorul SRI. Însă la întrebarea care este principalul pericol ca, în Parlament, adevărul să fie camuflat, răspunsul constă într-un singur cuvânt. Omerta.
Serviciul Român de Informații, fiind o instituție cu caracter secret, nu va da aproape nimic din casă. Nici nu are acest interes. Indiferent ce fapte reprobabile, antidemocratice, abuzive sau ilegale a săvârșit generalul cu patru stele Florian Coldea, acesta este personajul care, totuși, în ultimii zece ani, a condus efectiv instituția. A tăiat și a spânzurat. Și a promovat. Și-a construit o vastă echipă. Atât la nivel național, cât și în teritoriu. Într-o mare măsură, coloana vertebrală a Serviciului Român de Informații are un ADN Coldea. Nu ar fi deloc de mirare să se afle, și într-o bună zi se va afla, că ceea ce a făcut Coldea în Capitală și la nivel național, au făcut și colaboratorii săi la nivel local.
Dacă s-a ajuns atât de departe, încât să i se ceară voie sau sprijin șefului serviciului secret pentru promovarea “democratică” a unui om în funcția de președinte al celui mai mare partid din țară, este limpede că și pentru aleșii locali au dat verde alți Coldea mai mici, care acționează la nivelul județelor. Dacă asta se întâmplă în ceea ce privește politica internă a unui partid, probabil că se întâmplă și în raport cu alte partide politice. De ce să nu mergem mai departe. Poate că binomul a intervenit și atunci când au fost desemnați candidați de consilieri sau de primari de către partidele politice. A intervenit într-un sens sau altul. Și-a împins favoriții în față și i-a “curățat” pe nonfavoriți.
Cum ne-am putea imagina că o anchetă internă SRI ar merge atât de departe, încât să releve toată această dementă realitate. Și rolul jucat nu doar Florian Coldea, ci și de nenumărate clone ale domniei sale. În definitiv, pentru a ajunge la asemenea revelații, nici măcar nu este nevoie de o anchetă internă.
Admițând că totuși s-ar face și nu ar fi doar o pantomimă, își poate cineva imagina că vreodată SRI va da publicității asemenea constatări? Dacă ar face-o, pentru mult timp de aici înainte, imaginea instituției ar fi literalmente aruncată în aer. Și ar avea mult de pierdut și acei ofițeri care și-au făcut conștiincios datoria, fără a interveni în viața politică.
La fel stau lucrurile și în ceea ce privește presa, care a fost al doilea front deschis în câmpul tactic care, de fapt, înseamnă poliția politică a SRI. Dacă, la nivel național, SRI și-a propus drept obiectiv acapararea, în întregime sau în parte, a unor teviziuni, ziare, agenții de presă și site-uri, nu este oare limpede că la fel s-au petrecut lucrurile și la nivel local? Dacă, la nivel național, au fost infiltrate redacțiile cu ofițeri acoperiți, nu același lucru se întâmplă și la nivel local? Iar brațul înarmat al SRI, Direcția Națională Anticorupție, a acționat nu numai la nivel central, fabricându-le dosare unor patroni de presă mai greu de îmblânzit, ci și la nivel local. Cum ar putea oare o anchetă internă SRI să meargă atât de departe, încât să recunoască asemenea lucruri?
Dacă societățile acoperite și ONG-urile acoperite ale SRI și-au făcut de cap, viciind profund concurența în plan economic și societatea civilă, asta s-a întâmplat oare numai în Capitală sau și la nivel local aceleași fenomene au fost, la rândul lor, clonate? Cum ar putea SRI, la capătul unei anchete interne, să recunoască că a lăsat în urma sa, în numele interesului național, doar pământ pârjolit și fântâni otrăvite?
Invocând secretul de stat, SRI nu ne va comunica nimic. Nici măcar în situația în care s-ar face vreo anchetă.
Mai departe. În noua Comisie parlamentară de supravegere a activității SRI, omerta va funcționa la fel. Pentru că, aici, vor fi invocate acte normative aiuristice care, de-a lungul timpului, au pus din ce în ce mai multe lucruri sub semnul secretului de stat. Invocând secretul de stat, cei audiați vor refuza pur și simplu să ofere informații concludente comisiei parlamentare. Asta în măsură în care membrii comisiei nu vor sufla în iaurt și vor fi, în mod miraculos, interesați să afle ce și cum.
Teoretic, singura nădejde e în Comisia specială de anchetă inițiată de majoritatea parlamentară. Acolo, spectrul investigației fiind mai larg, vor exista suficiente persoane bine informate din afara sistemului care vor vorbi. Dacă vor fi corect întrebate. Și, în final, acolo, în această comisie, tabloul va putea fi relativ complet, chiar dacă oamenii serviciilor vor încerca să lase cât mai multe pete albe.
Vom afla câte ceva dacă și numai dacă legea omertei nu va acționă, în acest an, în Parlament, așa cum a acționat în anii anteriori. (Sorin Rosca Stanescu)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *