CURS VALUTAR
1 EUR = 0 RON DOWN | 1 USD = 0 RON DOWN | 1 GBP = 0 RON DOWN

Parlamentul cel rău și președintele cel bun

1 comentariu / 2068 vizualizări / 11 noiembrie 2016

Președintele Klaus Iohannis a afirmat zilele trecute că Parlamentul României a greșit grav atunci când a votat legea anulării celor 102 taxe. Și că ar fi fost mai bine dacă momentul l-ar fi găsit acasă. Sensul este clar. În loc să voteze legi proaste, este preferabil ca parlamentarii să își ia vacanță. Dacă luăm ad litteram în calcul aceste afirmații, rezultă că avem un președinte responsabil și un Legislativ iresponsabil. Mergând cu logica și mai departe, am putea trage concluzia că România s-ar putea descurca foarte bine și fără Parlament. Pentru că – nu-i așa? – credibilitatea acestei instituții este extrem de scăzută. Mai avem nevoie de un Legislativ?
Încerc să răspund la aceste întrebări dificile care țâșnesc din retorica domnului Klaus Iohannis și mă raportez, fără să vreau, la Statele Unite. Unde, de curând, au avut loc alegeri. Unde problemele cardinale ale statului au fost dezbătute mai violent decât oricând și, uneori, prin utilizarea unor argumente de timp extremist. În plus, noi luăm lumină de la Washington, nu-i așa, domnule Iohannis? Statele Unite sunt nu numai partenerul nostru strategic, ci și călăuza noastră prin toate domeniile prin care orbecăim, dacă luăm în calcul intervențiile, atât de frecvente și atât de eficiente, în politica internă ale ambasadorului Statelor Unite la București.
Cum ar fi fost să auzim, în această campanie electorală sau oricând altă dată, din gură unui președinte american sau măcar din gura unui candidat prezidențial că Legislativul din Statele Unite acționează în mod iresponsabil și ar face mai bine să plece acasă? În raport cu asemenea enormitate, Capitoliul ar lua literalmente foc și, în scurt timp, am convingerea că președintele ar trebui să își facă bagajele și să părăsească reședința sa de la Casa Albă. Cu prima doamnă cu tot. Și cu întreg Executivul. Și, atenție, în Statele Unite, conform Constituției, președintele are o putere mult mai mare decât în România și atribuții pe măsură. El nu este doar parte a Executivului, ca la noi, ci este însuși Executivul.
Dacă ne amintim bine, în repetate rânduri, Congresul Statelor Unite a făcut ceva mai mult decât să tăie din taxe sau să mărească salariile unor categorii socio-profesionale plătite de la buget. Congresul Statelor Unite a blocat pur și simplu Legea bugetului. A refuzat să îi permită președintelui, în calitatea sa de șef al Executivului, să obțină bani suplimentari pentru cheltuieli suplimentare, în condițiile în care nivelul datoriei publice a Statelor Unite depășise bariera critică de 30 de mii de miliarde USD. Și nici atunci măcar întâiul stătător de la Washington nu a îndrăznit să anatemizeze Congresul. Ca să nu mai vorbim de alte și alte situații, când importante inițiative legislative lansate de președinte au fost blocate la mantinelă sau respinse.
Suntem parteneri strategici și cu Marea Britanie, un stat pe care îl respectăm, în primul și în primul rând, pentru tradițiile lui democratice. A auzit cineva, în ultimele sute de ani, un prim-ministru al Marii Britanii care să dea de pământ cu Parlamentul? Niciodată. Niciodată nu și-a permis premierul Marii Britanii să trimită la plimbare Camera Comunelor sau Camera Lorzilor. Dacă ar fi făcut-o, efectul imediat ar fi fost că el însuși s-ar fi dus la plimbare.
Așadar, stau și mă întreb cine, dacă nu marile democrații ale lumii, îl inspiră pe președintele României să ofenseze într-un asemenea mod prima putere a țării, care este puterea legislativă? Cine altcineva? Ce a văzut, ce a auzit sau ce a citit domnul Klaus Iohannis? Pe ce și-a intemeiet domnia sa raționamentul înainte de a decide că Parlamentul României ar trebui să plece acasă? La această întrebare eu nu am niciun fel de răspuns.
Ceea ce pot însă să fac, și o fac cu toată convingerea, este să afirm că, dacă Parlamentul României ar putea greși în ochii unor categorii de cetățeni, dacă el ar putea fi criticat de aceștia, președintelui României nu îi este permis să facă acest lucru. Din perspectiva președintelui României, care este garantul Constituției, Parlamentul nu poate greși. În aceeași măsură în care nici justiția nu poate greși. Dacă președintele României face afirmația că respectă hotărârile justiției și că nu le pune în discuție, cu atât mai valabilă este o asemenea reacție în cazul celei mai importante puteri într-un stat democratic, care este Parlamentul. (Sorin Roșca Stănescu)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Un comentariu

  1. Radu

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *