CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

Pensiile, pe muchie de cuțit

0 comentarii / 762 vizualizări / 23 noiembrie 2023

Traversând cu mult curaj, cu o remarcabilă putere de decizie și sper fără prea multe erori, cum Guvernul Ciolacu a reușit să ne servească trecând și prin furcile caudine ale Parlamentului, mult promisa și mult visata lege a pensiilor. Aproape la pachet cu modificări în legislația salarizării. Și, de îndată, s-au declanșat protestele. Sunt acestea menite să blocheze o reformă? Sau sunt îndreptățite? Sau cel puțin unele dintre acestea au, în parte, argumente solide? Se va confrunta România în perioada următoare cu greve generale?
Sunt semne că da. Din direcția unor sindicate puternice, există amenințări cum că, în anumite sectoare de activitate, România ar putea fi paralizată în perioada următoare. Bucureștenii își amintesc desigur cât haos s-a creat în Capitală atunci când sindicaliștii de la metrou au intrat în grevă. Acum, din multitudinea de amenințări de acest fel, două sunt cât se poate de relevante, iar motivele care-i determină pe salariați să reacționeze par a fi cât se poate de întemeiate.
Guvernul este amenințat în luna decembrie cu o grevă a personalului TAROM. Decembrie este luna concediilor. Și pentru români, dar și pentru străinii care vin să viziteze această țară. O grevă în transporturile aeriene poate paraliza o parte importantă a României. Dar este ea justificată? Personalul navigant din TAROM, prin puternicul sindicat pe care-l are, susține că da. Cu cifrele pe masă, piloții români demonstrează că în TAROM veniturile erau și înainte de această reformă mult mai mici, periculos de mici în comparație cu veniturile personalului navigant al altor companii. Dar așa mai mici cum erau, pe lângă salarii, existau o serie de compensații raportate la orele de zbor și la orele de deplasare în străinătate. Prin tăierea acestor sporuri, dar și prin măsurile generate de legea pensiilor, piloții români au foarte mult de pierdut. Atât de mult, încât mulți dintre ei se vor transfera la alte companii, unde personalul navigant din România are mare căutare. Dar aceeași situație îi vizează și pe membrii personalului auxiliar. În special cei remunerați din ce în ce mai slab pentru întreținerea aeronavelor. De aici – și nu numai de aici – și numărul foarte mare de incidente. După ce m-am documentat, opinia mea este că, cel puțin la acest capitol, Guvernul și Parlamentul se pripesc.
O a doua amenințare semnificativă vine din direcția personalului ambulanțier. Au o meserie extrem de grea. Care-i supune pe oameni la mari tensiuni. Și lor le-au fost tăiate sporurile și, implicit, veniturile. Și cel mai grav este că, în viitor, aceștia vor beneficia de pensii mai mici, întrucât societatea prin Guvern și Parlament nu apreciază la justa ei valoare munca acestor oameni. Ceea ce este de-a dreptul deconcertant, aș spune eu chiar scandalos, este că pentru balerini, de pildă, s-a păstrat regimul sporurilor pus pe seama dificultății și periculozității meseriei lor, în timp ce pentru ambulanțieri, nu. Greva anunțată a acestora poate pune în mare dificultate societatea românească.
Am dat doar două exemple. Și mă opresc aici. Inadvertențele – mă refer la cele semnalate pe bună dreptate de către sindicate – sunt mult mai numeroase. Ceea ce înseamnă că fie România va trece în perioada următoare prin mari frământări sociale, care pot degenera în crize, fie din nou Guvernul va fi nevoit, după ce a luat decizii ferme, omologate și de Parlament, să revină asupra lor, pentru a face cuvenitele corecții. O treabă care ridică semne mari de întrebare privind seriozitatea și profesionalismul politicienilor pe care-i avem.

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

STRTIME=1662721998