CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

Ponta aruncă bomba: Am pierdut președinția din cauza Cambridge Analytica

1 comentariu / 3028 vizualizări / 2 octombrie 2024

Fostul candidat prezidențial Victor Ponta a lansat o bombă de proporții în cadrul unei emisiuni TV, afirmînd că în 2014 a pierdut președinția în fața lui Klaus Iohannis din cauza implicării legendarei companii Cambridge Analytica, magicianul care a scos Marea Britanie din UE, l-a dus pe Trump la victorie și care a influențat covîrșitor diverse alte scrutine electorale de pe glob. În pofida insistențelor noastre, nu am reușit să obținem mai multe informații de la fostul premier, pe lîngă ce a spus în emisiunea Anei Maria Păcuraru de la Realitatea Plus.

În emisiune, Ponta a abordat subiectul campaniei electorale în mediul online, despre care a spus că e foarte importantă, pentru că ea poate afecta decizia de vot a cetățenilor nehotărîți, spre deosebire de televiziuni, care sunt urmărite de regulă de cetățeni gata deciși.

”Cei care se uită la televizor, sunt niște categorii importante, sigur. Sute de mii, milioane de oameni. Dar care-s deciși. Cei din online, care nu urmăresc televiziunea, care nu urmăresc politica în mod obișnuit, n-au timp de politică, sunt cei pe care poți să-i cîștigi. Sunt foarte mulți oameni care, vă garantez eu, unii dintre ei, în fiecare seară, la ora 8, la 9, se așează în fața televizorului și dau pe Antenă, pe Realitatea… Dar și mai mulți nu se uită niciodată, nici nu au televizor acasă. Sau se uită la meciurile de fotbal.

Deci, din punctul ăsta de vedere, cine e în online, e avantajat, pentru că atinge niște votanți care, în mod normal, nu vin la vot. Și, atenție, la prezidențiale, în mod normal și tradițional, vin cei mai mulți oameni care nu votează la alte alegeri.

PSD nu se mișcă pe zona asta de online. Și eu cred că acolo se cîștigă sau se pierde. Eu, de exemplu, știu sigur unde am pierdut alegerile: la impactul pe online, al chestiei cu diaspora. ”Dom’le, Ponta nu lasă diaspora să voteze”.

Știu și cine: Cambridge Analytica care a lucrat și care m-a zdrobit cu chestia asta. Că acolo am pierdut.

N-are rost să încep să spun, dom’le, mi-a furat ăla voturi, știți cum, ca la fotbal, dom’le, m-a furat arbitrul. Nu m-a furat arbitrul, așa a fost. Așa s-a jucat”.

Nu știm dacă fostul premier spune adevărul. Dar, dacă da, atunci avem de-a face, cum spuneam, cu o bombă de proporții. Pentru că despre controversata companie britanică despre care s-a spus că a influențat decisiv votul britanicilor pentru ieșirea din UE, ca și victoria lui Trump, se știe clar că a activat și în alegerile din România, dar pînă acum se vehicula doar că a făcut-o în 2016 pentru PSD.

Cambridge Analytica a fost o firmă britanică de consultanță politică creată în 2013 ca subsidiară a companiei private de informații SCL Group. În 2018, firma a fost desființată cu mare scandal, după ce s-a aflat că sustrăsese și utilizase în scopuri electorale datele a aproape o sută de milioane de conturi de Facebook. CA genera, ca metodă de lucru, reacţii folosind ştiri false sau intensificînd sentimente de frică sau de ură între diferite grupuri din societate. În 2019, Netflix a difuzat un amplu documentar care dezvăluia, între altele, că firma activase și pentru alegeri din România, fără a preciza beneficiarii.

În 2018, Christopher Wylie, fost director în cadrul CA, a susținut că că predecesorul său, românul Dan Mureşan, ar fi fost otrăvit în Kenya, după ce contractul la care lucra „nu a mers cum trebuia”. Dan Mureşan, fiul fostului ministru al Agriculturii, Ioan Mureşan, a fost găsit mort într-o cameră a unui hotel din Nairobi, în anul 2012, în timp ce lucra pentru CA la campania electorală a preşedintelui kenyan Uhuru Kenyatta.

În 2020, presa din România a speculat că PSD ar fi fost partidul pentru care ar fi lucrat Cambridge Analytica, dar social-democrații au negat categoric: ”PSD nu a lucrat cu această companie și nici nu a solicitat o astfel de colaborare, nici în perioada alegerilor generale din 2016, nici într-o altă perioadă, înainte sau după acest scrutin electoral”.

Este pentru prima dată cînd cineva de la noi, mai ales un fost premier și candidat prezidențial, spune categoric pentru cine a lucrat CA în România și cînd: pentru Klaus Iohannis, în campania prezidențială din 2014, cîștigată în fața lui Ponta.

Ne amintim, între altele, că Iohannis a beneficiat atunci de o uriașă mașinărie de propagandă online, în premieră pentru țara noastră, primarului sibian înflorindu-i peste noapte un număr de urmăritori, numai pe Facebook, cu șase zerouri. Presa a relatat de-a lungul timpului, cu date precise, că doar în ultima zi dinaintea alegerilor din 15 noiembrie lui Iohannis îi crescuse numărul de urmăritori cu 200.000 de persoane.

S-au vehiculat inclusiv informații neconfirmate oficial că la alegerile din 2014 a fost prima oară cînd s-a folosit un soft special, livrat de serviciul secret german BND, care genera comentarii ”umane” pe rețelele sociale, evident, toate de preamărire a candidatului Iohannis. Actualul președinte s-a remarcat în timp ca fiind complet dezinteresat de morțile unor români celebri, artiști, sportivi, savanți șamd, refuzînd să exprime condoleanțe măcar prin 2-3 rînduri pe rețele. A făcut o notabilă excepție, însă, la decesul prematur al unui tînăr care fusese responsabil de campania sa online din 2014, ceea ce spune multe.

Afirmația de acum a lui Ponta aruncă și mai mult în lumina reflectorului victoria aproape anonimului provincial Iohannis din 2014, în lupta împotriva solidei mașinării electorale a PSD, care deținea și guvernarea la acea vreme.
Au trecut 10 ani de la momentul în care fostul premier susține că România s-a ales cu un președinte făcut online, o perioadă în care tehnologiile au evoluat exponențial.
Ce rol vor juca ele în apropiatele alegeri, iată o întrebare mai mult decît legitimă. (Bogdan Tiberiu Iacob)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Un comentariu

Nu sunt permise comentariile.

STRTIME=1662721998