CURS VALUTAR
1 EUR = 0 RON DOWN | 1 USD = 0 RON DOWN | 1 GBP = 0 RON DOWN

Regimul portocaliu, campion la tocat bani pentru branduri de tara

0 comentarii / 1645 vizualizări / 29 iulie 2010

S-a scremut munții, adică ministerul Turismului, și au născut un șoricel, adică o frunză verde drept logo pentru noul brand de țară, care, pe deasupra, mai e și copiată după zeci de alte asemenea desene existente pe internet. Toată povestea   a înghițit sute de mii de euro și nu este, din păcate, prima operațiune care toacă banii românilor, din regimul Băsescu.

Scandalul de la Turism e o ocazie bună pentru a lămuri ce s-a întîmplat, acum cîțiva ani, cu o altă campanie controversată privind brandul de țară, pusă la cale de oameni apropiați președintelui, și peste care s-a așternut, în mod nepermis, praful uitării. Concret, în 2005, Agenția pentru Strategii Guvernamentale (ASG), condusă, pe atunci, de Valeriu Turcan, actualul purtător de cuvînt al președinției, a pus pe picioare un ditamai proiectul, ”Branding Romania”, menit să ducă la crearea unui brand de țară. Costurile erau estimate la peste zece milioane de euro, din care s-au cheltuit o parte, cu efecte zero. Mai precis, Turcan a format un grup de creiere, avînd în comun bunele relații cu Băsescu, între care se numărau  Horia-Roman Patapievici, Emil Hurezeanu, Ioan T. Morar, Claudiu Săftoiu, Theodor Stolojan ori Răzvan Ungureanu și care ar fi trebuit să aleagă brandul potrivit. S-au făcut studii asupra percepției românilor, în mai multe țări europene, s-au cheltuit bani grei, dar cînd s-a ajuns la organizarea unei licitații internaționale pentru crearea efectivă a brandului, nu s-a prezentat, în mod stupefiant, nicio companie. La vremea respectivă, presa dezvălui că de vină ar fi fost modul complet neortodox în care fusese întocmit caietul de sarcini, parcă special pentru a descuraja orice companie interesată.

O altă ciudățenie, proiectul ar fi trebuit executat de firma cîștigătoare în numai patru luni de zile, o grabă cel puțin suspectă, mai ales că au trecut cinci ani de atunci și tot nu s-a realizat nimic spectaculos. Unele companii de prestigiu nici măcar nu fuseseră invitate să participe la selecție, iar despre marile agenții de publicitate aceeași presă menționa că nici măcar nu fuseseră înștiințate despre acțiunea în cauză. Nici bugetul precis alocat nu a fost dezvăluit de către oficiali, și nici cît din el a apucat să fie cheltuit efectiv. Întreaga operațiune a semănat cu una făcută special pentru sifonarea unor bani de la buget.

Fost membru al grupului operațional sus pomenit, jurnalistul Sorin Roșca Stănescu a recunoscut, la postul Antena 2, ”că s-au cheltuit bani sub preşedinţia domnului Traian Băsescu, s-au cheltuit sume importante pentru o cercetare. Toţi banii ăia au fost aruncaţi la coş. Toată cercetarea aia, bună sau rea, nu ştiu la ce a condus, nu ştiu dacă nu au fost cheltuiţi banii pe sub mână, nu ştiu dacă nu a fost o fraudă. Am aruncat peste bord cercetarea aceea, lucrurile au fost îngheţate şi acum vine din nou să reîncălzească această ciorbă a brandului de ţară, doamna Udrea. Sunt curios, poate ne spune purtătorul de cuvânt al preşedintelui cum s-a ales praful de aceşti bani şi exact câţi bani au fost” a mai punctat el. (Bogdan Tiberiu Iacob)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *