CURS VALUTAR
1 EUR = 4.873 RON DOWN | 1 USD = 4.0969 RON DOWN | 1 GBP = 5.4563 RON DOWN

Retragerea din câmpul tactic, o operație grea

1 comentariu / 1983 vizualizări / 24 martie 2017

Observ că sunt din ce în ce mai mulți cei care se grăbesc să îl felicite pe Eduard Hellvig, directorul SRI. Pentru semnalele pe care acesta le dă în sensul retragerii instituției din blestematul câmp tactic. Eu însumi sunt optimist. Observ destul de multe gesturi care sugerează că cel mai important serviciu secret al țării se întoarce la misiunea conferită prin lege. În același timp, avertizez că retragerea din câmpul tactic este o operațiune extrem de dificilă, de durată și că mișcarea la care asistăm în prezent nu este neapărat ireversibilă.
La “câmpul tactic”, respectiv la invadarea de către SRI a altor instituții ale statului, cu tendința chiar de substituire a acestora, s-a ajuns prin mari eforturi ale inițiatorilor acestei operații și într-un timp relativ îndelungat. În societate, există o regulă relativ simplă: cu excepția unor rupturi brutale, cum sunt, de pildă, revoluțiile, ceea ce s-a construit greșit într-un timp îndelungat nu poate fi dărâmat și reconstruit decât tot într-un timp îndelungat. Asta înseamnă că, oricât de mult ar apăsa Eduard Hellvig pe pedala de accelerație și oricât de motivat ar fi el să facă acest lucru, intrând chiar în coliziune cu Klaus Iohannis în măsură în care președintele socotește că îi este necesar instrumentul poliției politice, drumul până la revenirea SRI în matcă va fi anevoios. Și poate plin de peripeții.
Primul lucru care trebuie schimbat este legislația. Există proiecte relativ moderne de legi ale securității promovate, dacă nu mă înșel, cu ani în urmă, de Călin Popescu Tăriceanu, dar înghețate într-una dintre cele două Camere ale Parlamentului. Poate că acestea ar trebui reluate și aduse la zi. Sau poate ar trebui să reconstruim legislativ de la zero, așa cum se cuvine când faci o resetare, și să utilizăm, adaptând, unul dintre actele normative în materie din statele avansate în acest domeniu și unde nu există dovezi că serviciul secret intern ar fi făcut poliție politică. Există o majoritate parlamentară hotărâtă să pună capăt acestor abuzuri, există o Comisie de cotrol mai bună decât au fost altele în trecut și există și suficientă experiență nefastă în spate pentru o resetare. Singura condiție este ca și președintele Klaus Iohannis să dorească acest lucru.
Este evident că, în viitor, SRI nu ar mai trebui să aibă societăți comerciale acoperite sau ONG-uri acoperite. Nu mai insist asupra nocivității acestora în ceea ce privește economia concurențială sau existența unei societăți civile reale.
În mod discret și treptat, pentru că altfel nu este posibil sau, dacă e, ar fi extrem de traumatizant, Serviciul Român de Informații ar trebui să renunțe la toți ofițerii acopriti din instituții ale Executivului, din justiție, din procuratură, din Parlament, din partidele politice, din sindicate și din presă. Când se va întâmpla acest lucru, dacă se va întâmpla vreodată, vom fi o societate mult mai sănătoasă. Întrucât, exceptând presă, în toate celelalte domenii s-au încălcat grav legile statului de către ofițerii acoperiți, de către cine i-a plantat acolo și de către cine i-a primit știind despre ce este vorba, probabil că ar fi necesară o lege prin care Parlamentul să amnistieze aceste fapte penale. O iertare este oricând mai bună decât o vânătoare de vrăjitoare.
În lungul drum al resetării SRI, dacă asta se va întâmpla, vom vedea cum instituția renunță la cea mai mare parte a vilelor, palatelor și hotelurilor de care dispune pe tot cuprinsul țării și care îi mănâncă o bună parte din buget numai și numai pentru distracția câtorva șefi. Cu acest prilej, SRI ar putea renunța și la fermele de creștere a animalelor sau a celor de legume pe care le-a moștenit de la fosta gospodărie a CC a PCR.
Ruperea tuturor protocoalelor existente cu alte instituții ale statului, care încalcă legile țării, inclusiv Constituția, și în special a celor cu Ministerul Public și Parchetele ar trebui să fie prioritară. La fel cum tot o prioritatea este scoaterea imediată, din dosarele aflate pe rol, a informațiilor cu caracter secret la care nu au acces decât procurorii și judecătorii. În paranteză fie spus, săptămâna viitoare, voi dovedi, cu probe concludente, că există asemenea dosare.
Nu știu dacă Eduard Hellvig va avea capacitatea să urce Golgota. Nici nu sunt sigur, deși îmi pun mari speranțe în el, că este hotărât până la capăt să încerce acest lucru. Dar garantez că, și în eventualitatea în care răspunsul la ambele întrebări este pozitiv, directorul SRI nu o poate face singur. Are nevoie de președinte și de Parlament. Adică ar trebui să aibă în spate o reală voință politică în acest sens. Există așa ceva? (Sorin Roșca Stănescu)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Un comentariu

  1. Cosmetizare si atata tot ! Nimic nou, poate doar visele prostimii. …Jocurile sunt facute , nu la noi ..noi doar le implementat, le actualuzam, le imbunatatim asa de ochii lumii…aia de pe Facebook..lipsita de propriile convingeri in lipsa oricrei educatii civice temeinice…E o vorba…”ce mai faci? eu, nimic, iau de-a gata”

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *