Sa mai consemnam un tragic deces
0 comentarii / 1556 vizualizări / 4 decembrie 2013
Al unui mare mit. Mitul conform caruia invatamantul de matematica romanesc este ultraperformant. Si, in ciuda istoriei zbuciumate si a marilor probleme legate de bugetarea elevilor si dascalilor, obtinem pretutindeni in lume rezultate de exceptie. Si ca ne putem impauna cu nenumarate titluri castigate pe merit in competitiile internationale. Realitatea este insa tragica. Cu desavarsire straina de mitul cu care ne-am culcat si ne-am trezit sub cap decenii la rand. Invatamantul romanesc este contraperformant. Iar rezultatele la matematica sunt de-a dreptul rusinoase.
Chiar in ziua in care societatea romanesca dezbate, cu ochii injectati, maniera in care presedintele Traian Basescu a apasat pe butonul atomic, declansand o criza fara precedent a bugetului de stat, iata, un studiu international extrem de important, PISA, desi trece cu desavarsire neobservat si necomentat, ne arata, in cateva cifre sintetice, situatia dramatica in care se afla invatamantul romanesc. Un invatamant subfinantat, in pofida legii care prevede, in mod imperativ, alocarea a 6 la suta din Produsul Intern Brut. In cele ce urmeaza am sa prezint si am sa comentez, cat se poate de succint, rezultatele.
Au fost investigate 65 de state. In ceea ce priveste performantele la matematica, Romania ocupa locul 45. In urma noastra exista Kazahstanul, Tunisia, Indonezia, Peru, Columbia. Cu titlu de exemplu, zone ale lumii plasate pe primele locuri, cum sunt Shanghai sau Singapore, au statistic doar 3,8 la suta dintre elevi catalogati drept slabi, in timp ce 55,4 la suta se afla in top. In Romania, situatia este aproximativ inversata: 40,8 la suta dintre copii au rezultate slabe, in timp ce doar 3,2 la suta pot fi regasiti in top. Pentru a nu exista niciun dubiu, mai fac precizarea ca atat in ceea ce priveste pregatirea la matematica, cat si in ceea ce priveste nivelul de lectura sau pregatire stiintifica, in total, din tarile mentionate, au fost investigati nu mai putin de 500.000 de copii. Deci, acest studiu international este facut temeinic, nu dupa ureche si se aplica celei mai reprezentative categorii de elevi, cei in varsta de 15 ani. Tot raportandu-ne la cele 65 de tari, la lectura ocupam abia locul 50, iar la stiinta locul 40.
Mai grav decat orice mi se pare insa faptul ca, asa cum s-a constatat, nu mai putin decat 40 la suta din elevii romani, repet, elevi in varsta de 15 ani nu de 9-10 ani, au mari dificultati in a citi si in a intelege ceea ce citesc.
Astazi, in tara numita Romania, tributara a unei asemenea situatii rusinoase, a fost votat bugetul. Un buget dinamitat de presedintele statului, fapt care se petrece pentru prima data in istorie. Dar nu pentru ca ar fi putini bani investiti in invatamant, nu pentru ca nu au fost alocate 6 procente din PIB, asa cum prevede in mod imperativ legea, ci dintr-un cu totul alt motiv invocat. Pentru ca, in realitate, e vorba doar de o lupta pentru autoritate si putere. Cum ar fi putut presedintele Romaniei, cel care de altfel a patronat dezastrul pe care l-a si numit in bataie de joc „Pactul National pentru Educatie”, cel care a condus practic Guvernul Romaniei timp de noua ani si, in acelasi timp, cel care a incalcat sistematic, in aceasta calitate, legea, neacordand invatamantului 6 la suta din PIB – ba mai mult chiar, taindu-le cu sadism dascalilor 25 la suta din venituri – sa atace acum Guvernul, bazandu-se pe un asemenea motiv?
E regretabil ca, prinsa in iuresul unui urias scandal politic, societatea romaneasca trece cu vederea, atat de usor, rezultatul unei cercetari internationale de o asemenea amploare si care ne trage un semnal de alarma de care ar trebui sa fim datori sa tinem seama. (Sorin Rosca Stanescu)
Sursa: CorectNews
Comenteaza