CURS VALUTAR
1 EUR = 4.8583 RON UP | 1 USD = 4.1224 RON UP | 1 GBP = 5.2937 RON DOWN

Se anunta vremuri complicate pentru Iohannis

3 comentarii / 2554 vizualizări / 28 ianuarie 2015

Au trecut doar 24 de ore de la demisia șefului SRI și media dă în clocot, deja, la loc de cinste fiind multitudinea de ipoteze explicative ale – totuși – neașteptatului gest. Scriam ieri că decizia lui Maior are mari șanse să fie un pas înainte și nu unul înapoi, poate chiar către postul de premier. Marea problemă adastă însă, în acest moment, nu la el, ci la Cotroceni, în brațele președintelui Iohannis, a cărui comportare ridică tot mai multe semne de întrebare.

Aruncînd un ochi asupra materialelor de presă pe tema demisie lui Maior se recunosc, rapid, liniile de ”demarcație”. O ziaristă suspectată de epoleți invizibili mai că plînge cu cerneală pe ”mormîntul” directorului SRI. Alt jurnalist, cunoscut pentru admirația totală față de Daniel Morar – i-a dedicat chiar o carte – a aflat prompt, pe surse, că șeful SRI nu a demisionat, ci a fost demis, personal, de către președintele Iohannis. Măi să fie, ce repede transpiră secretele din biroul șefului statului…

Dacă te gîndești, însă, că Daniel Morar a fost raportor pentru toate legile Big Brother respinse de CCR, și artizan, conform unor surse, al răzgîndirii lui Toni Greblă vizavi de demisie, lucrurile pare că încep să se lege.
Alte gazete susțin că Maior a fost debarcat la presiunile cancelariilor occidentale, enervate de atacurile sale la CCR, în fine, mulți observatori cred că Maior și-a aranjat el însuși, din timp, plecarea de la SRI în numele unor interese viitoare.

În ce ne privește, ne încumetăm să nu credem niciuna dintre aceste variante.
Pe de-o parte, directorul SRI nu a dat absolut niciun semnal, în ultimele sale ieșiri la rampă, că ar vrea să plece de la șefia serviciului, ba chiar invers, a lăsat să se înțeleagă că a bătut palma cu președintele să rămînă.

Pe de alta, despre care cancelarii vestice vorbim, că sunt greu de băgat în aceeași oală în scandalul Big Brother?
Despre Washington, ori despre Berlin, despre Londra ori despre Bruxelles?

Mult mai probabil, povestea s-a derulat astfel: de ceva vreme există o presiune majoră a americanilor în legătură cu adoptarea legilor Big Brother în România, țară aflată la granița de est a UE, unde se petrec multe lucruri nelalocul lor. Cu toate progresele din ultimul deceniu, România rămîne o țară profund nesecurizată, prin care tranzitează lejer oameni și materiale periculoase. O poartă de intrare în Europa pentru potențiali teroriști, droguri (portul Constanța rules…), armament șamd.
Poate că legile Big Brother or fi neavenite în alte părți ale Europei, dar, cel puțin din punctul de vedere al SUA, aici sunt necesare.
Reamintim că și după recenta vizită a Victoriei Nuland la București s-a vehiculat că scopul real al vizitei fusese tot legile în cauză, două respinse anul trecut, a treia, recent.
La fel de posibil e ca unele cancelarii europene să nu împărtășească viziunea americană; în acest caz, însă, se pune problema cum mai rămîne cu parteneriatul strategic cu americanii?
Dacă președintele Iohannis se plasează – ipotetic vorbind – de partea unui eventual curent european anti-Big Brother, el are obligația de a-și clarifica rapid poziția. Măcar să știm cum stăm.

Revenind, faptul că Maior a ieșit în presă cu o serie de declarații aproape tăioase vizavi de respingerea legilor relevă nervozitatea americanilor pe această temă, pentru că e greu de crezut că pe directorul SRI l-ar arde, după opt ani de mandat, atît de rău legile respective încît nu mai poate fără ele.
SRI, să ne amintim, funcționează după o lege veche de un sfert de secol, decrepită și anchilozată, complet necorespunzătoare, pentru că politicienii nu s-au pus de acord asupra unei noi legislații. Și totuși, treaba merge.

Or, aici intervine, din nou, o mare problemă: președintele Klaus Iohannis a fost, și el, pus la curent cu poziția Washingtonului. Dacă nu e de acord cu sprijinirea – după posibilități – a legilor Big Brother, firesc era, cum spuneam, să anunțe public asta. Și să transmită partenerilor strategici și cetățenilor noua sa viziune. (Cum a făcut-o, spre exemplu, PNL, cînd a propus retragerea trupelor din Irak).
Pînă acum, președintele nu a suflat o vorbă.

Dacă, dimpotrivă, a promis sprijinirea lor, situația se complică dramatic. Pentru că, în loc de asta, el l-a lăsat în ofsaid pe George Maior să ducă singur bătăliile cu media, cu ONG-urile, cu politicienii, cu CCR.
Din această perspectivă, plecarea lui George Maior capătă cu totul alte conotații.

E posibil să fi asistat la o demisie iritată, în semn de protest față de duplicitatea prezidențială. O demisie menită să atragă, totodată, atenția partenerilor americani că, la București sunt oarece probleme.
Că una se vorbește și alta se fumează.
O demisie care îi dă un mare șah lui Klaus Iohannis, pentru că îl obligă urgent să vină cu trei nominalizări grele: șefia SRI, a SIE și a DIICOT, într-un moment cînd Europa e în alertă teroristă și cînd e de neconceput ca o țară de importanța geostrategică a României să stea fără șefi ai unor asemenea structuri de prim rang.

Cum o va scoate la capăt Iohannis nu e lesne de întrevăzut, el fiind la mîna lui Ponta și a PSD, deținătorii majorității parlamentare.
În plus, cea mai mică pată în biografiile noilor propuși va alimenta comentarii ample în media, comparații cu Traian Băsescu șamd.
Klaus Iohannis a arătat pînă acum că nu agreează înfruntarea bărbătească a unor problematici care sar de nivelul înființării muzeului comunismului, ori al unor comunicate searbede, cu diverse ocazii.
A provocat, să nu uităm, discuții încinse – chiar și în tabăra susținătorilor – prin modul în care și-a ales consilierii prezidențiali.

Acum, vrea-nu vrea, trebuie să dea piept cu marile teme.

Să se miște rapid cu identificarea oamenilor potriviți, să se asigure că sunt agreați de americani, dar și de cancelariile europene, de societatea civilă, dar și de majoritatea pesedistă. Să negocieze trecerea lor prin parlament. Să explice public ce și cum.

Un adevărat coșmar pentru pentru mult-prea-tăcutul lider de la Cotroceni.
Colac peste pupăză, nici pe Facebook nu se mai poate baza 100%, după avaria de ieri, la nivel mondial.

În această lumină, demisia lui Maior apare ca o corecție dură aplicată președintelui, pentru duplicitatea de care a dat dovadă, pentru refuzul de a susține poziția SRI/SUA în scandalul Big Brother. În fapt, pentru muțenia de-a dreptul aberantă, atunci cînd am avut conflict instituțional între SRI și CCR și cînd președintele trebuia să intervină conform fișei postului.

Fostul șef al SRI are teren deschis pentru o carieră importantă, pe mai departe, poate chiar spre șefia guvernului, la un moment dat, ori a PSD. Cum scriam și ieri, pentru americani, el apare ca un pion onest pînă la capăt, care și-a sacrificat poziția pe altarul luptei anti-teroriste.

Cît despre Iohannis, dormitul în post se cam apropie de sfîrșit. Urmează vremuri complicate. (Bogdan Tiberiu Iacob)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

3 Comentarii

  1. …cum ziceam, BTI -un pesedist convins…

  2. Pentru oamenii informati, vrajeala cu teroristii nu tine, ca e rasuflata inca de pe vremea cand armata secreta a NATO comitea atentate in Europa occidentala pentru a contracara influenta sovietica. Si ca tot am pomenit de teroristi, primii teroristi au fost khazarii din Palestina.
    SUA au nevoie ca Romania sa fie condusa de marionete, pentru ca nu cumva romanii sa se destepte si sa incheie acorduri avantajoase cu Rusia si China, ceea ce va duce la caderea frontului estic, dupa ce Turcia si Ungaia le-au cam dat cu flit imperialistilor de la Washington. Din pacate, Romania va ramane singura impotriva Rusiei, care ne va rupe in bucati. Sa nu ziceti ca nu ati stiut!

  3. BAI TIBERIU IACOB, CA SCRI PE BANII PSD , SE STIE DE CAND LUMEA , DIP STIE DE CE
    DAR MACAR NU MAI MANCA ATATA RAHAT BA, CA PUTE DE LA O POSTA A PROST

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *