CURS VALUTAR
1 EUR = 0 RON DOWN | 1 USD = 0 RON DOWN | 1 GBP = 0 RON DOWN

Televiziunile se ”reinventeaza”: liber la asasini pe micile ecrane

0 comentarii / 1283 vizualizări / 4 octombrie 2009

În preludiul campaniei electorale, mass-media a primit oase de ros pline de măduvă. Studiul privind legalizarea prostituției și a drogurilor ușoare, referendumul pentru parlamentul unicameral, scandalul din coaliție, culminând cu schimbarea guvernului, anunțatele greve generale și proteste de stradă de proporții, rata șomajului în creștere, anemierea leului, au reprezentat holda mănoasă de subiecte ale toamnei, pe care televiziunile și ziarele le-au putut expune, analiza și trata, cel puțin teoretic, în mod egal și cam cu aceeași fidelitate în privința mesajului. (R.M.)Ecranul TV trebuie menținut fierbinte cu orice prețMai nou sunt reactualizate crimele odioase și sunt invitați la talk-show-uri greii pușcăriilor, criminalul Mihaelei Runceanu, al lui Ioan Luchian Mihalea și grecul Passaris, cel care scuipă telespectatorii de pe partea cealaltă a micului ecran. Șah-ul din – și dintre – trusturile  de presă a fost și el un subiect fierbinte, dar mai mult pentru cei implicați, ziariștii și blogerii, nu și pentru stăpânul cititor, care reacționează mai puțin la transferul unor nume de ziariști de pe o coală pe alta. Presa adolescentină de la noi e soră bună cu democrația românească aflată în gimnaziu, însă acum, în perioada alegerilor, trebuie să facem totul (vorba împușcatului) pentru sporirea audienței. Cu cât e mai mare ratingul acum, cu atât candidații și partidele, oamenii și grupurile de afaceri din spatele, din fața și dimprejurul lor, pompează mai mult, iar promisunile șoptite, că după înscăunarea viitorului domnitor al țării recunoștința va fi pe măsură, le dă fiori „proprietarilor de teren” din lumea presei. La mijloc au picat truditorii condeiului. Prin redacții se-aude  butonat vesel de tastatură intrând în brazda de idei și subiecte, iar imprimantele, ca niște veritabile combine agricole, abia mai fac față. Pentru că, în aceste momente de tensiune socială, nici pornografia nu mai ațâță focul vânzărilor, s-a trecut într-un alt registru, mult mai grav și care are rolul de a trezi un alt organ din trupul cititorului. Mormintul indragitului artist Ioan Luchian Mihalea Nu-l suparati pe criminal ca merge la CEDODupă ce, la emisiunea lui Măruță de la ProTV, ucigașul Mihaelei Runceanu și-a spus povestea, am aflat din „Adevărul” că acesta e supărat pe statul român că a fost eliberat după doi ani în 2006 și nu în 2004, așa cum decretase fostul președinte Iliescu. Acum vrea să dea România în judecată la CEDO și să ceară daune morale. Tabloidul „Libertatea” l-a făcut și ea vedetă, prezentând de această dată niște imagini incredibile cu Mihaela Runceanu cu sânii desfăcuți, dar arși de foc pe covorul din garsoniera ei. „Jurnalul Național” a reacționat și el prezentând protestul părinților solistei adresat CNA. Imediat OTV-ul l-a găsit pe criminalul lui Ioan Luchian Mihalea, iar cea care i-a luat interviul a făcut tot efortul ca nenorocitul să povestească cu lux de amănunte cum l-a căsăpit pe cantautor. Televiziunea B1 TV are și ea pușcăriașul de serviciu care vine să-și spună povestea, temutul Passaris. Viitorii criminali ai patriei și deținuții pe cale de eliberare din temnițele României pot să-și ia notițe de la aceste emisiuni. Ei pot afla chiar din gura oamenilor legii cum au fost anchetate aceste fapte. Reporterul întreabă exact ceea ce îi interesează pe infractori, vine în întâmpinarea dorinței de cunoaștere a acestora: „Unde credeți că ați greșit, de ați fost descoperit?”, „Cu ce l-ați lovit?”, „Ce ați făcut în zilele următoare?”, etc.    Mihaela Runceanu se rasuceste, probabil, in mormint Idee de emisiune săptămînală: „Cum să comiți crima perfectă?”Mai rămâne de făcut o rubrică de genul „Rețeta perfectă pentru o crimă” după formatul rețetei pentru pandișpan. Se sugerează și că victima ar trebui să fie un VIP, altfel cine dracu bagă în seamă peste ani un criminal de rând care l-a omorât pe un consătean la ieșirea din discotecă. Lumea în zeghe își dă și ea obolul pentru sporirea rating-ului, iar oamenii de scenă trecuți la cele veșnice, vedete îndrăgite altădată de o țară întreagă, care nu își pot apăra imaginea, apar în ipostaze macabre și bântuie somnul și așa împuținat al românului. România este una dintre țările în care se pronunță cel mai des cuvintele crimă, sinucidere, viol, în timp ce paginile gazetelor parcă au colțurile înmuiate în sânge. Doar suntem țara lui Dracula, nu?!Televizunile din România, printre cele mai violente din lumePotrivit unui studiu prezentat vineri într-un raport al Institutului Român pentru Evaluare și Staretgie, televiziunile din România excelează în ceea ce privește difuzarea de secvențe violente, cu 14 violențe/oră, față de 11,1 în Canada si 9,3 în Franța3. Într-un studiu realizat în perioada 5-11 ianuarie 2009 de Centrul de Studii Media și Noi Tehnologii, în parteneriat cu UNICEF, la cererea Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), au fost monitorizate în această perioadă 11 canale TV: TVR 1, Pro TV, Acasă, Antena 1, Antena 3, Realitatea TV, Prima TV, OTV și trei canale de desene animate (Cartoon Network, Jetix și Minimax concluziile au arătat că media scenelor de violență per canal se ridică la 14 pentru posturile generaliste și la 31 de scene de violență pe oră la posturile destinate copiilor. Durata medie a unui act de violență este de 60 de secunde la OTV (valoarea maximă înregistrată) și 20 de secunde la Prima TV (valoarea minimă înregistrată). În ceea ce privește posturile de desene animate, durata medie a unui act violent este de 15 secunde (Cartoon Network), 11 secunde la Jetix și 10 secunde la Minimax. Pe primul loc în topul posturilor care prezintă cel mai des scene violente se situează Pro TV, cu 23,4 scene/oră, urmat de OTV cu 22,58 de scene/oră. OTV conduce în ceea ce privește durata totală a actelor de violență exprimată ca pondere pe oră. Astfel, din 60 de minute, 30 reprezintă violență la postul condus de Dan Diaconescu. La OTV predomină violența verbală (75,6%). Pe locul doi se află Realitatea TV (67,2%), urmată de Antena 3 (59,4%), Prima TV (49,3%), Acasă (46,5%), TVR 1 (40,3), Antena 1 (35,5) si Pro TV (21,5). (Răzvan Mateescu)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *