CURS VALUTAR
1 EUR = 0 RON DOWN | 1 USD = 0 RON DOWN | 1 GBP = 0 RON DOWN

UPDATE Afacerea Realitatea: a gasit Vintu smecheria salvatoare?

0 comentarii / 1745 vizualizări / 2 mai 2011

Paradox: postul Realitatea TV a ajuns să producă știri mai spectaculoase decît cele pe care le difuzează. Ultimul eveniment, conferința de presă a lui Elan Schwartzenberg, de azi, ar avea toate ingredientele adîncirii misterului din jurul acestui organ media, dacă nu ar exista și o potențială supapă, prin care să răsufle adevăratul substrat al recentei tranzacții.

La prima vedere, noul patron, al cărui nume ar putea fi impus drept exercițiu obligatoriu de dicție pentru crainicele postului, se încadrează perfect în definiția dată anul trecut de Vîntu potențialului cumpărător al Realității: un tîmpit.
”Presupunând că l-aş vinde, că aş vrea să-l vând, cine e atât de tâmpit să cumpere astăzi o televiziune precum Realitatea?” spunea Vîntu la Antena 3, în octombrie.

Într-adevăr, luînd de bune declarațiile de azi ale lui Elan, el a făcut o afacere extrem de proastă și, foarte important, nu a furnizat nici cea mai măruntă motivație a acestui gest. Măcar Ghiță a declarat, anul trecut, că vizează profitul ipotetic al postului, după ce va fi rentabilizat. Cu afacerile imobiliare sever afectate de criză, Elan a preluat o televiziune plină de datorii istorice, hăituită de creditori în justiție, lipsită de perspectiva unor profituri, în următorii ani cel puțin, a oferit fostului proprietar un preț despre care afirmă că i-a acoperit investiția, a spus că nu e interesat de jocuri politice și de afaceri cu statul, și, peste toate, a mai recunoscut și că nu se pricepe la afaceri de presă.

Întrebarea firească: și atunci de ce s-a mai băgat în asemenea business păgubos ”care pe unii i-a costat libertatea”, conform propriilor spuse?

Deocamdată nu știm.

Dar, cel puțin, putem analiza cu atenție unele dintre declarațiile făcute astăzi, pentru că ele ar putea decripta dedesubturile acestei tranzacții stranii.
Concret, Elan a anunțat cu suspectă lejeritate că respectă contractul de management cu Sebastian Ghiță, despre care a vorbit de-a dreptul elogios.
Însă, el a ținut, și încă foarte apăsat, să puncteze că nu concepe, în primul rînd, o afacere altfel decît cu toate datoriile achitate la zi. ”Din punctul meu de vedere, doresc ca taxele către stat să fie plătite la zi, orice datorii către furnizori să fie la zi și salariile tuturor să fie plătite la zi, fără o oră întîrziere, onorabil, transparent și legal”, a avertizat afaceristul.

De asemenea, Elan a spus că are acces la fonduri și la investiții de pînă la 100 de milioane de euro pentru dezvoltarea postului de televiziune.

Declarația afaceristului privind obligativitatea achitării la zi a datoriilor poate masca adevărata strategie prin care Sebastian Ghiță ar putea fi eliminat din conducerea postului. Cum se știe, Ghiță a preluat, prin contractul de anul trecut, și obligația achitării datoriilor postului, cu excepția celor istorice, și aducerea lor la zi, numai că acest lucru pare departe de a se fi întîmplat. Potrivit relatărilor presei, Dragoș Nedelcu, vicepreședintele CA al companiei, a declarat recent nu doar că Realitatea nu a fost debarasată de datorii, ci „din contra, nivelul datoriilor a crescut, pentru că societatea s-a împrumutat mult de la Asesoft.”

Ne reamintim, spre exemplu, că la cîteva luni după ce Ghiță a preluat managementul, Realitatea TV s-a trezit cu conturile blocate de ANAF pentru datorii ținînd de neplata impozitelor și taxelor salariale. Un ”accident” care contrastează cu viziunea noului patron, cel care a livrat presei, azi, și înduioșătoarea poveste a Crăciunului petrecut cu 100 de euro în buzunar, dar cu sentimentul datoriei împlinite față de angajați. Un mesaj abil, menit să marcheze încă și mai puternic strategia lui Elan.

Pe de altă parte, ce rost avea afirmația cu cele 100 de milioane de euro pe care patronul le-ar putea pompa în trust, atît timp cît întreg managementul – deci și politica de investiții – e în mîna altui afacerist? Elan nu are de ales decît să aștepte expirarea contractului pe 5 ani și apoi poate investi ce sume vrea în modernizarea televiziunii; deocamdată, are acces barat la acest capitol.

Dacă  afirmațiile privind aducerea datoriilor la zi reprezintă ”biciul” pentru Ghiță, adevăratul rost al anunțului privind cele 100 de milioane pare să fie cel de ”zăhărel” pentru angajații care ar fi tentați să țină partea bosului Asesoft.
”Noul patron are bani, nu trebuie să ne facem griji!”, cam așa trebuie să sune în urechile angajaților RTV afirmația lui Elan.

Una peste alta, conferința de presă a lui Elan poate reprezenta nu finalul conflictului din interiorul RTV, ci intrarea într-o nouă etapă, mai subtilă, după ce metodele cam barbare folosite de Vîntu au dat greș. Și nu ar fi exclus ca, după ce problema se va fi rezolvat, să descoperim că SOV a rămas permanent adevăratul proprietar al televiziunii. La urma-urmei, Elan Schwartzenberg are o veritabilă reputație de paravan pentru afacerile altora, vezi și celebra poveste Dac Air de acum cîțiva ani, cînd fostul soț al Răduleascăi a intervenit ca un cumpărător salvator într-o tranzacție mai mult decît controversată a fraților Păunescu. (Bogdan Tiberiu Iacob)

UPDATE   Elan, mare (pseudo) patron și la B1TV

În această seară, la B1TV, Elan Schwartzenberg a recunoscut direct ceea ce rezulta, de multă vreme, din evidențele CNA anume că este acționar și la postul fraților Păunescu. Nostimada e alta: conform datelor oficiale, Elan este, ca pondere, al doilea patron al televiziunii, după Sorin Oancea și înaintea fraților Păunescu. Acționariatul B1TV este 50% Oancea, 50%  News Television, iar la firma din urmă acționar majoritar este compania DAC AIR, cu 54,7%, controlată la rîndul ei în proporție de 88% de World Capital NY Corporation, din SUA. Care World Corporation îl are ca reprezentant pe Elan Schwartzenberg, și nu de ieri, de azi, ci încă de acum cîțiva ani, cînd adevăratul proprietar, George Constantin Păunescu, a făcut un pas înapoi pe fondul unor conflicte majore ale DAC AIR cu autoritățile statului, de care am vorbit deja mai sus. Una peste alta, sunt mari șanse ca Elan să fie primul acționar important la două televiziuni centrale fără a fi, la vreuna din ele, mai mult decît un simplu paravan. Probabil acesta e și motivul pentru care astăzi el a reușit să devină primul patron media din istorie căruia i se refuză exprimarea unei poziții la ”propria” televiziune, apariția sa la RTV fiind anulată, după cum a declarat la B1TV, cu doar 20 de minute înainte de emisie.

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *