CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

A devenit Corina Cretu buricul Europei?

3 comentarii / 6251 vizualizări / 7 septembrie 2014

Nu cred. In schimb, comportamentul unora dintre noi este ca si cand asa ar sta lucrurile. Doamna Corina Cretu a fost nominalizata, intr-un mod netransparent, adica pe sest, cu mai multa vreme in urma, de premierul Victor Ponta pentru importanta functie de comisar european. A facut-o in nume propriu. Guvernul in sine nu a stiut nimic. Iar apoi au aparut semnele de intrebare, reactiile si contestatiile. Furtuna s-a transformat in tsunami. Un tsunami care risca sa bulverseze alegerile prezidentiale si sa-l readuca in prim planul opozitiei pe Traian Basescu. Sa explicam acest straniu fenomen.

In meciul jucat de Victor Ponta cu Traian Basescu, inca de la incheierea infamului pact al coabitarii, impartirea puterii si nu principiile a jucat rolul principal. Din aceasta perspectiva si nu din alta trebuie sa privim si actualul scandal generat de nominalizarea doamnei Corina Cretu. Pentru a-i trage, la acest capitol al nominalizarii de comisari europeni, covorul de sub picioare lui Traian Basescu, Victor Ponta, utilizand majoritatea parlamentara, a promovat un act normativ. Pe care, nu din prea multa pricepere si inteligenta, presedintele Traian Basescu l-a promulgat. Sau cine stie, poate face parte din blat. Conform acestui act normativ, Guvernul nominalizeaza comisarul european, propunere care, inainte de a fi avansata comisiei, trebuie sa fie validata de Parlamentul Romaniei.

Aceasta prevedere s-a dovedit a fi o tampenie. Care s-a intors, ca un bumerang, impotriva lui Victor Ponta. Unde a gresit el in mod fundamental? Mai intai si mai intai, in modul in care a formulat proiectul de act normativ, devenit lege. Se intelege din continutul lui ca, atunci cand Romania are posibilitatea, Guvernul extrage cu penseta un nume de comisar si, inainte de a sti ce portofoliu va primi acesta, il trece, pentru a-l valida, printr-o comisie parlamentara. Dar intrebarea cheie este: care comisie? Daca Guvernul se hotaraste pentru Icsulescu, nu are de unde sa stie, in eventualitatea in care el va fi acceptat, unde va fi Icsulescu repartizat de catre comisarul european si apoi validat de Parlamentul European. Sa zicem ca Icsulescu este priceput in cultura. Daca asa stau lucrurile, el ar trebui validat de Comisiile de cultura din Parlament. Dar daca comisarul european se gandeste sa-i incredinteze un portofoliu economic? Ei bine, atunci validarea in ceea ce priveste abilitatile sale in materie de cultura nu mai are absolut nicio relevanta. De aceea, afirm fara ocolosuri ca acest act normativ nu e altceva decat o tampenie dintre nenumaratele tampenii ale Executivului.

A doua greseala este ca, din dorinta de a pastra secretul in ceea ce priveste intentia de a-l faulta pe Ciolos, apreciat drept o propunere a lui Traian Basecu sustinuta de opozitie – ceea ce nici macar nu este foarte adevarat, cel putin in cea de-a doua parte a enuntului –, Victor Ponta le-a ascuns pana si colegilor din Guvern aceasta nominalizare. A facut-o pe cont propriu cu cateva saptamani in urma. Dovada este ca nu s-a stiut nimic pana zilele trecute. Cum in Romania totul se afla, ar fi fost exclus sa nu se afle despre o nominalizarea atat de importanta, cu atat mai mult cu cat ea nu este aparata de niciun fel de lege a secretului de stat. Dimpotriva, trebuie sa fie suta la suta transparenta.

Romania nu este un stat care are interese divergente cu Uniunea Europeana. Dimpotriva, este parte a casei Europei. Disputele interne, atunci cand se refera la statul de drept, la legalitate, nu trebuie tinute sub capac. In masura in care exista vicii legale care pot afecta nu numai imaginea Romaniei, ci si imaginea Uniunii Europene, in masura in care exista pericolul de a fi exportata vreo ilegalitate la Bruxelles, este nu numai firesc, ci indispensabil ca partenerii nostri sa fie in prealabil avertizati. Ori, in cazul despre care vorbim, pur si simplu a fost incalcata legea, iar in baza acestui viciu de fond a fost avansata la Bruxelles, in secret, fara ca secretul sa aiba vreun rost, o propunere care, daca si-ar fi continuat cursul fara ca partenerii europeni sa stie despre ce este vorba, ar fi insemnat nu numai un export de ilegalitate, ci si pericolul unei decizii nule sau anulabile, luata de catre forurile in drept de la Bruxelles. In aceste conditii, sesizarea partenerilor nostri este legitima, necesara si chiar obligatorie.

Domnul Victor Ponta, sustinut de partizanii domniei sale din PSD, din alte partide si din societatea civila, sustine ca lipsa de solidaritate a intregii clase politice, atunci cand este vorba despre promovarea unui roman, reprezinta un gest antinational. Oare? Atunci oare cum poate fi caracterizat gestul europarlamentarilor PSD, care au votat in bloc impotriva nominalizarii, in functia de vicepresedine al Parlamentului European, a doamnei Adina Valean? Si asta la scurt timp dupa ce parlamentarii liberali au votat in bloc pentru ca doamna Corina Cretu sa devina vicepresedinte al aceluias Parlament, sustinand-o alaturi de socialisti. Acolo, in aceasta dubla imprejurare, cum a fost? A fost un ges national sau a fost un gest antinational? Pentru a raspunde corect la aceasta intrebare, indepartandu-ne putin de bataliile politice ale acestor zile, va trebui sa vedem cum poate fi lucrat in interes national si cum poate fi lucrat impotriva interesului national. Daca in ineters national este necesara crearea unei solidaritati pentru atingerea unui obiectiv, atunci acel obiectiv trebuie impartasit, trebuie discutat si trebuie, in prealabil, asumat de toate fortele politice sau de cele mai importante forte politice. Atat de la putere, cat si din opozitie.

S-a intamplat cumva acest lucru? A discutat Victor Ponta, a discuta Guvernul Romaniei, a discutat PSD-ul cu partidele din opozitie inaintea nominalizarii Corinei Cretu? Nicidecum. Si atunci de unde pana unde sa poata fi obtinuta vreo solidaritate?

Si nu in ultimul rand, e cazul, in acest moment, sa luam valul in piept. Si sa ne punem intrebarea fireasca daca doamna Corina Cretu corespunde sau nu exigentelor unei functii de comisar european. Cine doreste va gasi pe site-uri fiecare nominalizare facuta, insotita de biografia candidatului. Vom observa ca avem de-a face cu personalitati politice proeminente din fiecre tara, oameni cu titluri grele universitare, cu o expertiza exceptionala sub aspect guvernamental si care, fiecare in felul lui, cunoaste in detaliu domeniul pentru care este propus. Ar fi o discutie prea ampla sa ma refer la toti candidatii si sa-i compar cu doamna Corina Cretu. Dar, in doua randuri, am sa-i informez totusi pe cei care vor sa auda ca una dintre nominalizarile pentru portofoliul Politicilor Regionale, pe care Victor Ponta l-a avut in vedere in ceea ce o priveste pe Corina Cretu, apartine Poloniei. Iar propunerea Poloniei este tot o doamna. Faimosul ministru care a devenit campionul Uniunii Europene in ceea ce priveste crearea mecanismelor pentru absorbtia fondurilor UE. Punct.

Am putea, in extremis, sa sustinem teza absurda conform careia, in orice conditii, chiar de incalcare a legii, chiar de netransparenta, chiar de smecherie de doi lei, opozitia din Romania ar trebui sa sustina propunerea. Dar ce se intampla daca doamna Corina Cretu este nominalizata, cu sustinerea intregii clase politice si dupa incalcarea regulilor enuntate mai sus, intr-o functie de comisar european si, dupa cateva luni sau un an sau doi, partenerii nostri europeni constata ca doamna este total nepotrivita pentru fisa postului? Atunci, rusinea cine o suporta? Victor Ponta, care poate nu va mai fi decat un simplu platitor de cotizatie PSD, sau intreaga clasa politica de la Bucuresti? (Sorin Rosca Stanescu)

Sursa: CorectNews

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

3 Comentarii

  1. Hi, I am Romanian, currently stdinuyg with a scholarship in Belgium. And yes, we do feel mad on those who choose our future politicians on wrong criteria/no criteria at all, we do want to do something and we say it on every blog, TV show, current jokes, irony, etc, but actually nobody believes something can be done if you don’t pull the right ropes as we say.The worst thing out of it is that the young capable people are not interested anymore (and not interested AT ALL, not even want to hear about that) in politics, just because we think it’s a waste of time, energy and it will only bring you bad reputation and a huge headache.I feel embarrassed and ashamed to speak out loud these things, but I can’t deny the reality though.

  2. Of course it is not just the MEPs who rceieve a factor of N to the power of whatever’ salary increase. It is also civil servants. The effect sadly is to leach all the best civil servants across the accession countries towards Brussels leading to a badly denuded national civil service. This in turn leads to worse local administrations and even greater dissatisfaction with the system.And Ralf, you continued optimism does you enormous credit, but you know, don’t you that the common standard would have to be passed by the EP. Which is controlled by political parties, which would never relinquish that sort of power of patronage.

  3. It is astonishing that European czeiitns let politicians get away with closed lists unaccountably fixed by insiders, not only in Romania but in most EU countries.Reasons enough for a uniform EU electoral code built on the principles the European Union is said to be founded on.

Scrie un răspuns la Muzza Renunță

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

STRTIME=1662721998