CURS VALUTAR
1 EUR = 0 RON DOWN | 1 USD = 0 RON DOWN | 1 GBP = 0 RON DOWN

Basescu isi ia revansa in fata presei?

0 comentarii / 1168 vizualizări / 17 februarie 2010

O informație difuzată azi de Mediafax confirmă în mod strălucit zvonuri de dată recentă din tabăra puterii, care anunță vremuri grele pentru presă. E vroba de interdicția dată de Boc guvernanților de a mai acorda certificate de publicitate, sub pretextul crizei.

În urmă cu cîteva săptămîni, dinspre PDL au început să se scurgă informații sumbre: se spune că Zeus, adică Băsescu, a trasat, după alegeri, din scurt, sarcini precise pedeliștilor în legătură cu mass-media, cea care i-a fost atît de ostilă în anul electoral. Mai precis, șeful statului a cerut ca toți magnații partidului, partenerii lor de afaceri, într-un cuvînt, toată clientela economică a PDL să fie obligată să stopeze contractele de publicitate către presă, cu excepția cazurilor de forță, să spunem, majoră, iar acolo unde nu se poate lichida complet reclama, să fie măcar dirijată ”unde trebuie”. Băsescu ar mai fi cerut, totodată, descurajarea înființării de noi organe de presă, care să atragă jurnaliști rămași pe drumuri din cauza crizei economice și stoparea alocării de bani de la buget către media, într-o formă sau alta.

Astăzi, Guvernul a decis ca ministerele să nu mai încheie contracte de publicitate pentru un interval de şase luni, din cauza fondurilor limitate, orice derogare de la această interdicţie fiind valabilă doar cu avizul personal al premierului Emil Boc. Interdicţia a fost introdusă printr-un memorandum avizat în şedinţa Executivului. Decizia de azi a lui Boc ar putea avea legătură cu zvonurile mai sus pomenite, iar dacă și restul informațiilor sunt reale, atunci se anunță vremuri grele pentru media.

E bine? E rău că se stopează publicitatea către presă? Argumente sunt și pro și contra. Pe de o parte, alimentarea generoasă cu bani de la stat – ori de la privat, dar dirijați la comandă politică -, e o acțiune care a dăunat grav calității procesului jurnalistic autohton. Pe vremea guvernării PSD, spre exemplu, cînd abonatul nr.1 la publicitatea de stat, cotidianul ”Adevărul”, rămînea fără bani și nu se găsea rapid nici publicitate pe măsură, oameni din guvern precum Șerban Mihăilescu recurgeau la măsura supremă: proiecte de legi publicate în regim de reclamă în ziarul amintit, de parcă ar fi interesat pe cineva. Cînd publicitatea de la stat pentru presă a fost drastic redusă, la începutul guvernării ADA, impactul a fost devastastor. Multe publicații și-au pierdut, în ultimii ani, capacitatea de a mai scrie pentru cititori, tocmai pentru că banii le veneau pe alte căi: publicitate dirijată de miniștri prieteni, investiții păguboase ale unor moguli cu interese politice puternice etc. Faptul că presa va fi forțată – din răzbunare sau din alte rațiuni – să se descurce pe cont propriu, ar putea da startul unei renașteri, să zicem pe baze sănătoase, de această dată, cu fața spre cititor ori spectator.

Pe de altă parte, însă, embargoul băsescian – dacă el este real – suprapus peste criza economică mondială ar putea da o lovitură atît de puternică presei încît să nu își mai poată reveni din KO cîțiva ani buni. Lucru care nu ar displăcea clasei politice actuale. În plus, în mai toate statele civilizate guvernele au luat măsuri speciale pentru ajutorarea presei, nu pentru îngroparea ei, conștientizînd doza de adevăr din spusele unui mare președinte american ”prefer o țară fără guvern uneia fără presă”. (Bogdan Tiberiu Iacob)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *