Ce coace puterea: adevaratele bombe amorsate de Cezar Preda
0 comentarii / 1471 vizualizări / 14 octombrie 2011
Presa ultimelor zile a întors pe toate părțile 2-3 propuneri de modificare a legilor siguranței, făcute de deputatul PDL Cezar Preda, accentul căzînd pe dreptul SRI de a întocmi acte de urmărire penală. Cei care au avut curiozitatea să citească, însă, întregul lot al propunerilor făcute de pedelist vor fi avut, mai mult ca sigur, toate motivele să rămînă cu gura căscată.
Pentru că Cezar Preda a elaborat un proiect legislativ care modifică nu una, ci mai multe legi din domeniul siguranței naționale, precum legea de funcționare a SRI, legea de combatere a terorismului ori legea privind siguranța națională.
Primul mare semn de întrebare: de ce recurge Preda la această metodă de schimbare a legilor? Pentru cei care au uitat, pedelistul a fost președinte al unei comisii parlamentare speciale, creată tocmai pentru a elabora, pe îndelete, pe parcursul unui an și mai bine, noile legi ce țin de siguranța națională. Nu numai că acest lucru nu s-a întîmplat, dar, așa cum Inpolitics relata încă din vara trecută, membrii comisiei nici nu prea s-au întîlnit în tot acel interval, comisia fiind desființată după expirarea termenului limită fără să fi mișcat ceva.
Acum, Preda o ia, brusc, pe cont propriu, și propune cîteva zeci de modificări. Scenariul e foarte simplu: proiectul zace la Cameră pînă prin noiembrie, cînd va trece tacit, apoi merge la Senat cu șanse mari de a fi votat și acolo, profitîndu-se de faptul că apropierea Sărbătorilor va ține, probabil, atenția aleșilor îndreptată spre alte direcții.
Să punctăm, în continuare, cîteva dintre propunerile lui Cezar Preda.
Astfel, la modificarea Legii 51/1991, a siguranței naționale, pedelistul introduce un concept nou, revoluționar: peste tot unde se vorbește de ”amenințări” la adresa siguranței naționale, termenul este dublat de ”riscuri”. Or, între amenințare și risc există diferențe uriașe, pentru că existența primeia reclamă elemente relativ concrete, în timp ce riscul este mai mult o chestiune de analiză și estimare.
Trebuie spus că, în versiunea Preda, numărul acțiunilor considerate amenințări la adresa siguranței naționale crește spectaculos față de varianta actuală a legii.
Între acestea se numără, mai nou, spre exemplu, ”acțiuni sau inacțiuni de natură a afecta grav patrimoniul cultural național, care conferă identitate națiunii române”.
Aceste prevederi ar băga sub anchetă, spre exemplu, conducerile TVR și Radio, care nu iau măsuri (”inacțiuni”), de ani de zile, de conservare și protejare a arhivei naționale radio-tv; ori, pe baza lor, ar fi luați la bani mărunți cei care au ezitat să participe la licitația pentru manuscrisele lui Cioran. Interpretările pot fi extrem de largi.
Altă amenințare: ”degradarea, cu efect major la nivel local sau național, a mediului ambiant. Orice alte acțiuni sau inacțiuni ce au ca efect degradarea factorilor de mediu, cu consecințe majore la nivel național sau regional” (art.19).
Aceste prevederi ar permite, spre exemplu, implicarea serviciilor în afacerea Roșia Montana, în defrișarea de păduri, desecarea de lacuri, lichidarea parcurilor din orașe ori în afacerea Protan, care poluează aerul.
Art.20 e și mai tare: el propune drept amenințare la siguranța națională ”distrugerea totală sau parțială a rețelei care oferă asistență medicală”.
Citești și te freci la ochi: păi nu partidul lui Cezar Preda este cel care a decis închiderea a zeci și sute de spitale și policlinici din întreaga țară? Chestionat, azi, direct, de Inpolitics pe marginea acestui aspect, deputatul s-a scuzat, precipitat, că nu poate comenta pentru că se află în mijlocul unei acțiuni importante: ”Poate mai tîrziu vorbim mai pe larg!”.
La legea de funcționare a SRI apare, de asemenea, o prevedere nouă, potrivit căreia ”documentele SRI, indiferent de suport, privind operațiunile informativ-operative pentru realizarea securității naționale sunt acte de comandament militar”.
Extrem de interesant: unul dintre scopurile declarate ale serviciilor secrete, în ultimii ani, este exact demilitarizarea lor, idee care pare să îi fie străină, iată, tocmai președintelui comisiei de control al SRI.
La fel de interesant, se prevede că ”SRI preia spre conservare și folosință fondurile de arhivă ce privesc securitatea națională ale fostelor organe de informații cu competență pe teritoriul României”.
O propunere care pare să ocolească SIE, dar care va cădea greu, mai mult ca sigur, serviciilor de informații ale armatei sau ”doi și un sfert”.
Probabil cea mai importantă nouă amenințare la securitatea națională, și care ar putea reprezenta cheia întregului proiect elaborat de Cezar Preda, îl constituie, însă, art.9 din legea siguranței naționale, care reglementează punerea în pericol a securității informaționale a cetățeanului, a societății și a statului român.
La loc de cinste, figurează ”operațiuni de agresiune informațională”, în cadrul cărora se încadrează cu succes, potrivit tratatelor de specialitate, activitatea mass-media.
Prevederea introdusă de Preda este materializarea cu succes a celebrului articol din proiectul noii strategii de siguranță națională, elaborat la Palatul Cotroceni și care a făcut să curgă atîta cerneală în presă, anul trecut.
Iar faptul că introducerea acestei noi prevederi are loc, aproape pe șest, exact în momentul în care pregătirile pentru anul electoral intră în linie dreaptă, poate grăi, el însuși, de la sine. (Bogdan Tiberiu Iacob)
Comenteaza