O idee buna pe o mana moarta
0 comentarii / 1590 vizualizări / 29 decembrie 2010
Sub presiunea infernala a unei crize, in mare parte autoprovocate, Guvernul recurge la masuri extreme. Dar si la solutii, in principiu, bune. Cum este impozitarea veniturilor nejustificate. Si care, evident, nu sunt rezultatul unei infractiuni. Ci pur si simplu al ocolirii sistemelor de taxare. Partida pisica – soarece se declanseaza incepand din 2011.
In fine, dupa 21 de ani, un guvern, culmea cel mai slab guvern, ia o masura buna. O solutie asupra careia eu, si multi altii, am insistat. O avere care nu poate fi justificata si in legatura cu care nu se poate dovedi ca este rezultatul unor acte si fapte infractionale trebuie taxata. Guvernul Boc a decis taxarea cu 16 la suta a valorilor pe care persoanele le detin, atunci cand nu pot demonstra o provenienta neimpozabila. Ca in intreaga lume civilizata. In orice sistem fiscal din lume, si cu atat mai mult in acele sisteme in care taxele si impozitele sunt numeroase si pun in pericol dezvoltarea afacerilor si insasi averea cetatenilor, acestia incearca, prin fel de fel de tertipuri legale, sa se sustraga sistemului instituit de stat. Asa au aparut avocatii specialisti in taxe. Asadar, pe de o parte, statul, prin controlorii fiscali, supravegheaza volumul cheltuielilor pe care le fac persoanele si le pun in corelatie cu veniturile declarate si impozitate si, pe de alta parte, cu sprijinul avocatilor, persoanele, in special oamenii de afaceri, incearca sa plateasca cat mai putin. Multi reusesc. Altii recurg la artificii extralegale pentru a-si proteja veniturile. Aceia sunt prinsi si impozitati. Asa este corect.
Este normal, indiferent ca trecem sau nu printr-o criza, ca ANAF sa-si dezvolte un mecanism prin care sa poata identifica daca o persoana are cheltuieli disproportionate in raport cu veniturile declarate. Si sa intervina, cu promptitudine, taxandu-l. Sigur ca cele mai evidente situatii de acest fel sunt cele in care persoanele vizate dispun de vile de lux, iahturi, avioane particulare etc. Acestia sunt primii vizati intr-un sistem normal. Dupa care urmeaza, pe rand, toti ceilalti. E bine ca exista vointa politica de a face ordine. E bine sa avem acte normative, inspirate din legislatia altor tari avansate, care sa reglementeze acest domeniu. E bine sa avem o institutie pusa la punct, alcatuita din specialisti, care sa controleze veniturile. Ce ne facem, insa, cu realitatea de-a dreptul prozaica a unui regim deja autocratic, care incalca flagrant regulile democratice si propriile legi, indreptandu-se in ritm saltat catre dictatura? Ce ne facem cand avem un presedinte care sacrifica, de regula, interesul national pentru interesele de clan si pentru a lovi, pe sub centura, in adversarii sai? Ce ne facem cand avem o Justitie din ce in ce mai subordonata, care nu poate controla asemenea ilegalitati? Ce ne facem cand avem un Parlament demonizat de seful statului si, pana la urma, extrem de vulnerabil? Ce ne facem cand avem o Curte Constitutionala si un Consiliu Suprem al Magistraturii construite in baza algoritmului politic?
In fine, ce ne facem atunci cand in fruntea ANAF, adica a institutiei care trebuie sa aplice o lege buna, in mod corect, se afla un invid ca Sorin Blejnar, care a patronat direct in ultimii ani uriase acte de contrabanda, strangand practic cotizatia pentru partid? Din care evident si-a tras si el partea. Cine va impozita? Si pe cine? (Sorin Rosca Stanescu – www.sroscas.ro)
Comenteaza