CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9437 RON UP | 1 USD = 5.0679 RON UP | 1 GBP = 5.6284 RON DOWN

Primul pas. USR introduce prin lege fenomenul cancel culture in Romania

20 comentarii / 6789 vizualizări / 2 februarie 2022

Agitație mare stîrnită ieri în presă de informația că CNA obligă televiziunile să marcheze filmele din comunism, ca să știe lumea că nu erau obiective și ancorate în realitate. O prostie sinistră, au decretat numeroși observatori de bună credință. Doar că lucrurile s-ar putea să stea mai rău decît se prezintă. În fapt, să asistăm la debutul, la noi, al teribilului fenomen planetar cancel culture. Și nu pe mîna CNA, ci a neomarxiștilor de la USR.

CNA a emis ieri o recomandare – deci nu o obligație – pentru radiodifuzori ca, în cazul difuzării unor producții cinematografice românești realizate înainte de anul 1989, să opteze pentru mențiunea plasată pe ecran ”Film realizat în perioada comunistă, în care difuzarea era condiționată de o viză a cenzurii” sau „Film realizat în perioada comunistă, în care funcționau cenzura și propaganda de stat”. Sau să difuzeze la pachet cu filmul o emisiune cu invitați care să explice publicului cum era cu cenzura în comunism.
Astfel ca lumea să nu înghită nemestecat propaganda mincinoasă din filme.

Cei care s-au grăbit să declare ideea drept o prostie imensă și-au risipit prematur gloanțele.
Pentru că vînatul cel mare nu e recomandarea CNA, ci proiectul de lege care a determinat-o.
Unul infinit mai sinistru.

În decembrie, un grup de parlamentari ai USR, cu senatorul Remus Negoi în frunte, a depus un proiect de lege de modificare a legii audiovizualului. Un proiect despre care cei de la CNA recunosc că a influențat recomandarea de ieri, menită a veni în întîmpinarea acestuia, deși nu e clar de ce.

Iată motivația propunerii legislative, care induce nu recomandări, ci norme obligatorii, de data asta:

”Prezenta propunere legislativă are în vedere inserarea însemnului C (cenzură) asupra producțiilor de televiziune și radiodifuziune realizate în perioadele totalitare, ce rulează în mediul audiovizual din Romania. Motivul principal este de a avertiza, prin inserarea însemnului C (cenzură), asupra mediului în care respectivele producții au fost realizate. Însemnul C (cenzură), care ar apărea inserat pe producțiile de televiziune și radiodifuziune realizate în perioadele totalitare, ar elimina sau ar reduce la minimum inducerea, făra voință realizatorilor acelor producții sau ale difuzorilor din zilele noastre, a ideilor cosmetizate transpuse” explică inițiatorul.

”Regimurile totalitare din România sau din lume au reușit de-a lungul timpului, prin propagandă, să iși creeze o imagine utopică, credibilă în fața cetățenilor. Programele realizate în toată această perioadă aveau drept scop legitimarea regimului, prin distorsionarea realității. Difuzarea acestor materiale propagandiste în mediul audiovizual românesc în zilele noastre, poate induce o imagine deformată, în special în rândul tinerilor care nu au trăit într-un regim totalitar.
Oferindu-le o imagine, de multe ori falsă, asupra istoriei, tinerii pot considera că regimurile totalitare au fost regimuri bune. Pentru a evita ca astfel de scenarii să apară sau să se concretizeze, ar fi necesar ca emisiunile care difuzează producții audiovizuale din perioade totalitare să avertizeze cetățenii că acestea au fost create într-un context social-politic nefavorabil libertății de exprimare. Propunerea legislativă vizează producțiile audiovizuale (programele) realizate în perioadele totalitare, în special filmele sau teatrele radiofonice (dar nu numai, pot să fie înregistrări din Cenaclul Flacăra, de exemplu) și în special în perioada comunistă(…)
Așa cum apare în expunerea de motive, ideea acestei inițiative legislative este de a proteja copiii și tinerii de ideologiile totalitare. De asemenea, unele producții istorice, filme sau teatre radiofonice din acea perioadă, pot contribui la perpetuarea unor mituri care, indirect, ar afecta educația publica matura. Din aceste considerente rezultă necesitatea unei avertizări a telespectatorului cu privire la faptul că vizionează producții realizate în condiții social-politice care nu permiteau libertatea de creație și de exprimare.” se mai arată în expunerea de motive.

Deci, legea nu vizează doar filmele comuniste, precum în recomandarea CNA, ci absolut toate programele radio-tv realizate în întreaga lume în diverse epoci ”totalitare”, fără a se explica și ce se înțelege prin totalitare.
Pentru cei mai puțin informați, în SUA cenzurarea filmelor s-a produs legal pînă prin anii 80, existînd vremuri în care pînă și poliția, spre exemplu, putea stabili ce merită și ce nu merită să apară pe ecran, întru protejarea spectactorilor.

Programele realizate în Germania nazistă și în țările ocupate, în Spania franchistă, în Italia lui Mussolini, în tot lagărul socialist, în dictaturile sud-americane șamd ar urma, deci, să fie marcate ca fiind problematice.

Nu-i de mirare că atît Consiliul Economic, cît și cel Legislativ au desființat, practic, proiectul.

”Prevederile propunerii legislative, dincolo de faptul că nu au nicio bază legală, sunt de natură să cenzureze dreptul la informare şi accesul la cultură al generaţiilor tinere; iniţiativa legislativă nu este susţinută de o argumentaţie pertinentă” se arată în avizul nefavorabil al Consiliul Economic și Social.

La rîndul său, Consiliul Legislativ observă că ”propunerea legislativă este lipsită de previzibilitate şi claritate, întrucât nu rezultă cu precizie care este perioada în care „libertatea de exprimare nu era garantată” şi nici dacă textul propus vizează şi programele realizate în alte ţări, aşa cum s-ar putea deduce din formularea generală a acestuia(…) Totodată, pentru asigurarea previzibilităţii normei, recomandăm definirea expresiei „ideologii totalitare”, astfel încât identificarea acestor ideologii să fie clară şi să nu lase loc unor aprecieri discreţionare(…) Considerăm că marcarea propusă ar putea avea drept consecinţă asimilarea tuturor programele audiovizuale produse într-o astfel de perioadă ideii de cenzură, chiar dacă unele dintre acestea, prin conţinutul lor, ar realiza o informare corectă a publicului” se mai arată în aviz.

În esență, legea USR pleacă de la premisa – să o spunem pe șleau – că generațiile mai noi sunt suficient de tîmpite încît să creadă că ce e în filme e și în viață, indiferent de formă, și că faptele din filmele istorice, spre exemplu, sunt de necontestat.

În ”Braveheart”, scoțianul jucat de Mel Gibson poartă kilt cu cîteva sute de ani înaintea inventării acestuia. Băgăm un ”C”, preventiv?

Ideea de avertizare explicită că producțiile radio-tv pot fi înșelătoare – ”nu credeți tot ce vedeți” – sfidează inteligența și bunul simț și jignește grav cetățenii.
În plus, conform legii useriste, ar trebui marcate inclusiv documentarele științifice difuzate la Teleenciclopedia, și ele realizate în vremuri de cenzură și de îndoctrinare ideologică.

Deocamdată, USR face primul pas pe tărîmul cancel culture. Doar ”marchează” producțiile suspecte.
Următorul pas poate veni de la sine, tot pe linia ”protejării” populației, în special a tinerilor, de influențe nocive, prin interzicerea totală a respectivelor producții.
Adică exact ce se petrece în ultima vreme în SUA și nu numai, unde sunt eliminate din biblioteci cărți neprincipiale, se interzic sau se marchează filme cu probleme (vezi cazul ”Pe aripile vîntului”), se dărîmă statui ale unor personalități de mare calibru, dar cu pete în biografie, precum deținerea de sclavi cu secole în urmă.

”Sunt semne clare că peste România vine vertiginos, din afară, curentul cancel culture care face deja ravagii în Occident” scriam anul trecut, în aprilie.
Aberanta lege a USR, dublată de precipitarea suspectă a CNA de a se alinia – confirmă ce anticipam. (Bogdan Tiberiu IACOB)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

20 Comentarii

  1. CNA este format din niste idioti periculosi. Cenzura era buna inainte pentru ca a generat emisiuni de calitate si filme bune care fac audiente mari si azi . Filmele romanesti actuale, oricate premii ar obtine, nu se ridica la nivelul celor de dinainte de 1989. M-as fi asteptat de la acest inutil CNA sa vad ca instituie o cenzura a instituirii calitatii, ca sa nu mai vedem emisiuni in care se promoveaza funduri goale, sâni, țipete, lătrături, dansuri lascive, limbaj de nivel jos, emisiuni cu subiecte de prost gust, titluri false, breaking news-uri care ocupa ecranul cu stiri care dezinformeaza sau care induc panică si ingrijorare. M-am saturat totodata sa vad aceleasi emisiuni la televiziunea publica, gen ”Memorialul durerii” care a pus monopol pe toate programele sau pe Grigore Leșe. De ziua nationala nu vezi un program patriotic adecvat ori un film frumos/o piesa de teatru, e doar acelasi obsedant memorial al durerii, voci patetice care infiereaza trecutul (desi prezentul e si mai rău) sau jelaniile unui folclorist. Pana la urma, programele tv care erau inainte de 1989, aveau mai multa substanta, umor si calitate decat tot ce vedem in ziua de azi. Spectacolele patriotice as vrea sa le vad si azi cand Țara aniverseaza un moment istoric, dar nu mai promovăm poezia, cantecele patriotice, doar manele si stiri despre false vedete.

  2. Beutorii de pisat nu mai știu cum sa se bage în seama!
    Va bag eu!
    Hai siktir vouă și fanilor voștri!
    Asa cu toată dragostea!

  3. 1000% ai dreptate Ion. De neînțeles pasivitatea „mămăligii”, cât despre usr, „locul unde merge regele singur” e mai curat decât ei!

  4. Au dreptate bre… generațiile mai noi sunt suficient de tîmpite încît să creadă că ce e în filme e și în viață

  5. Așa cenzurate cum erau, au „scăpat” o mulțime de filme bune și foarte bune. Inevitabil au fost și filme proaste, in general acelea făcute la comanda partidului. După 90, majoritatea producțiilor cinematografice sunt de toată jena și s-au străduit din răsputeri să ne reamintească în ce mizerie morală și materială trăim, de parcă n-am vedea zilnic asta. S-ar impune totuși o cenzură acum, pentru a nu mai permite valului de trivialitate și obscenitate care se revarsă din filmele ultimilor 30 de ani să ne inunde existența. Faptul că avertizezi că intr-un film vei vedea diverse orori și ar fi bine să nu-ți lași copiii să se delecteze urmărind acele „capodopere”, este o frecție la un picior de lemn. Nu mai vorbesc de emisiunile de-a dreptul imbecile de la toate televiziunile, că m-apucă voma în timp ce CNA ul este foarte îngăduitor, deși acestea ar merita din plin a fi cenzurate.

  6. Neomarxistii de la Uniunea Soros din Romania, fac ce i-a invatat tatucul lor Soros: sa distruga!

    La DUSMANII ROMANIEI din USR, nu le convin filmele de dupa 89:
    – pentru ca nu au pornografie in ele
    – pentru ca, cultiva patriotismul si iubirea de tara

    Cine voteaza USR = Tradator de tara!

  7. Este evident că ăștia de la USR sunt niste neterminate vietăți plătite a fi cozi de topor ale globalismului deșănțantat de peste balta…
    Aseară TV5 Monde a avut un documentar excelent despre Franța lui Macron între 2018 – 2022…
    Sunt multe similitudini…
    Dar, ceea ce acești neterminați nu au luat în calcul este că această măsură poate fi un bumerang cultural…
    Adică cei mai tineri cu o brumă de cultura vor sesiza imediat diferența în multe cazuri de calitate între filme din comunism ( gen Mihai Viteazul) și porcăriile actuale…

  8. -BRAVO!

  9. -nu erau chiar „opere de arta”
    Pentru rolul din „Pistruiatul” a câștigat 100.000 lei.
    În prezent, Costel Băloiu este șofer profesionist.

  10. Filmele alea ne-au bucurat copilaria si au ramas in amintire..USR O SA FIE O SECTA CARE O SA NE AMINTEASCA DESPRE BAUTORII DE PISAT SI MANCATORII DE KKAT CARE SI-AU SCOS UN BUBOS CU TROMPETA LUI FRANTUZEASCA SA SE COCOATE PE SAUA BICICLETEI…SI BICICLETA NU AVEA SA SI VALERIE S-A INFIPT IN EA…NISTE SCURSURI…URATI, DESFRANATI SI TICALOSI….ALOOOO, BARNA, AI INCEPUT EDUCATIA SEXUALA CU PURADELUL TAU? I-AI ARATAT CUM E CU MASTURBAREA PREDATA IN FAMILIE? CAT SUNTETI DE PLINI DE FECALE PE CREIER….ARDE PAMANTUL SUB VOI, LEPRELOR! BEUTORI DE PISAT SI URATORI DE DUMNEZEU…PIERITI SATANELOR! O SA SE ALEAGA PRAFUL DIN SECTA VOASTRA DE IDIOTI

  11. Cancel culture a venit in Rou odata cu Ana Pauker . In modernitate , cu Institutul Wiesel . USRistii sant niste idioti . Iar intelectualii din CNA , niste rahati .

  12. Bre, usr-ul e de dreapta, marxismul e de stanga si provavaduia lupta de clasa prin violenta. Unde ati auzit voi ca usr cere asa ceva? In CNA sunt numai membrii PSD dar voi dati vina pe usr :-). Politica e o cu r va ur ata, dar orisacat…

  13. usr e o spălare pe creier marxistă care merită să-și facă ședinițele prin peșteri, nu la parlament. CNA-ul e o treabă inutilă, făcută cu rateuri din politică

  14. „Chinul” CNA-ului e de prisos – filmele create inainte de ’89 se recunosc din start avand o amprenta unica si nefiind necesara nicio eticheta pentru asta – acestea sunt astazi documente valoroase de arhiva parte a unei epoci al carei sfarist e tot mai regretat filmele fiind indragite si pentru minunatii actori si regizori ce au ramas in memoria unei generatii avida de cultura si de educatie….practic eticheta ce va fi pusa filmelor respective din intiativa ce are un cu totul alt scop va conduce la selectarea de catre doritori tocmai a acestor filme…”infierate”….

  15. @ Probabil că ăia care, „au scăpat de etilism”, „au trecut pe elitism” ,?

  16. „pistruiatu”,iarasi:
    -un baietzel si un dom bine cu ceva probleme,
    penal pentru ca nu a ars-o pa ma-sa(lu ala micu)!
    (actritza,sa o numim „Cerasella” era „corespunzatoare”;
    conteaza ce personaj a jucat Zephi Alșec?nu,
    ramane doar mica tenta pedophilica si atat!)

  17. Golgota (1966) – Maria, văduvă de miner;B.D. la munte și la mare (1971) – Angela Căpșună(sotie/sora de militian);Sfînta Tereza și diavolii (1972) – Iulia, omul de legătură al partizanilor;Pistruiatul (serial TV, 1973) – PROFESOARA.

  18. drumul spre iad e pavat cu bunele intentzii:”C” s-ar transforma,l-ar tranforma in Secera si ciocanul,
    de fapt e plin internetu cu meme.uri d-astea:peste imaginea tembelizatoruluii unii lipsesc diverse stele si stelutze:
    „-let the buyer be warned!”

  19. Este o lege strâmbă. Nu sunt de acord cu etichetări in cultură, mai ales cu ștampile ! Cu toate că filemele, in majoritate, au fost cenzurate, ele au deja prima stampilă ” C”,având fiecare „DREPTUL DE AUTOR” si cum ar fi posibil ca, acum, „statul” să pună un C in plus de „ponegrire”, este inadmisibil !

  20. Dacă USR-istii se pretind cei mai intelectuali din politică cum nu cunosc nimic despre proprietatea intelectuală- dreptul de autor? Procedează exact ca si CENZORII COMUNISTI ! Plecati din politică !

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată.

STRTIME=1662721998