Razboiul politic al accizei
0 comentarii / 1883 vizualizări / 31 martie 2014
Nu este deloc exclus ca acest intreg an electoral sa stea sub semnul razboiului politic al accizei la motorina si benzina. Tine de arta manipulatorie a decidentilor politici sa transforme tema, aparent strict economica si sociala, a pretului final la carburanti intr-un instrument extrem de eficace al bataliei electorale. In principalul mar al discordiei. Pentru moment cel putin, Guvernul Ponta, in ciuda argumentelor pe care le prezinta zi de zi, intens si bine mediatizate, pare ca a pierdut controlul. Basescu si aliatii sai pot lovi naprasnic pe tema pretului carburantilor. O tema in care, treptat, se pozitioneaza, din ce in ce mai precis, si PNL. Adasar, procentele de la europarlamentare, dar mai ales cele de la prezidentiale s-ar putea, in mod straniu, sa depinda de biata acciza in valoare de cativa eurocenti.
Pretul la benzina si motorina il atinge, indiscutabil, pe fiecare roman la portofel. Este vorba nu numai de posesorii de autoturisme sau de ambarcatiuni cu motor, ci si de transportatori. Si cand spun transportatori, ma gandesc, fireste, nu doar la profiturile sau pierderile pe care acestia le pot inregistra, ci si la maniera in care poate oscila, in jos sau mai degraba in sus, pretul tuturor produselor achizitionate de cetateni, in raport cu oscilatia pretului carburantului.
Este limpede de ce Traian Basescu, in efortul sau de a deveni liderul absolut al opozitie, a identificat, in intentia Guvernului Ponta de a mari acciza, un neasteptat cadou propagandistic. Un teren de lupta oferit aproape gratis si in care Executivul nu poate fi decat in defensiva. Ce poate face Victor Ponta, ce poate face PSD, ce pot face celelalte partide de la guvernare atunci cand presedintele Romaniei spumega de furie, tuna si fulgera impotriva noii accize la carburanti care, afirma el necontenit, atenteaza la buzunarul cetateanului? Premierul Victor Ponta nu poate face nimic altceva decat sa explice, in fel si chip, ca nu se va intampla asa, ca masura este buna si ca, pe termen mediu si lung, romanii vor iesi in castig, mai ales in ceea ce priveste realizarea de autostrazi. O linie de aparare destul de vulnerabila. In timp ce Basescu utilizeaza in ofensiva sa informatii aproape certe si rationamente de bun-simt, cu ar fi acela ca nu poate scadea pretul la carburanti daca creste acciza, reprezentantii Executivului sunt pusi in situatia de a riposta numai si numai prin angajamente si promisiuni.
Raportul de forte este si mai mult debalansat printr-o decizie, as spune de ultima ora, a PNL. Liberalii sustin ca sacrificiul cresterii accizei si implicit al pretului la motorina si benzina merita asumat, dar cu o singura conditie. Ca diferenta sa se duca luna de luna si an de an in autostrazi. Ori, pentru asta, PNL cere garantii. Garantii pe care PSD nu este dispus sa le ofere. Probabil pentru ca, in realitate, in capul finantistilor din acest partid aflat la guvernare, sumele enorme de bani „ciugulite” de la cetateni in baza accizei sunt menite a lua o cu totul si cu totul alta destinatie. Cum ar fi oferirea de colaci electorali in preajma campaniei prezidentiale.
Aparent, intreaga disputa este construita pe un nisip miscator. Pe de o parte, este cert ca orice acciza merge la bugetul de stat de unde, evident ca, prin lege, ar putea fi dirijata obligatoriu catre autostrazi, dar Ponta nu vrea sa-si asume asta, iar, pe de alta parte, pretul in sine al motorinei si benzinei nu depinde de Guvern. Si nici macar nu este reglat intr-o maniera concurentiala. Si asta din simplul motiv ca monopolul productiei si comercializarii de combustibili se afla pe mana a trei mari companii, toate straine. Total independente de Guvern. OMV Petrom cu actionariat austriac si rusesc, Petromidia cu actionariat cazac si Lukoil cu actionariat rusesc. Cei trei mari pot stabili pretul prin consens, peste capul oricarui Guvern si incalcand, cu buna stiinta, dar fara a risca nimic, legea antimonopol. In timp ce toti ceilalti nu pot face altceva decat sa dea din gura. Cu exceptia lui Ponta care poate turna, prin acciza, gaz peste foc.
Luni, Guvernul Ponta a facut o demonstratie extrem de interesanta care ar putea avea ca finalitate rasturnarea linei ofensive a lui Traian Basescu. Si anume ca, in timp ce sub guvernarile Boc, manipulate de Traian Basescu, pretul motorinei a crescut cu 91 la suta si al benzinei cu 70 la suta – sa recunoastem, o crestere colosala –, sub guvernarile Ponta, motorina a scazut cu 2 la suta si benzina a scazut si ea cu 3 la suta. Aceste cifre nu mint. Numai ca ele sunt scoase din context. Sub Guvernul Boc planeta a trecut printr-una dintre cele mai mari crize economice si Romania la fel, iar efectele s-au dus in special in pretul carburantilor. Marile companii din lume, pentru a supravietui, au fost silite sa scumpeasca. Acum, pana nu se complica situatia in Rasarit, marile companii sunt mai relaxate. Asa ca exorbitanta crestere din trecut nu poate fi pusa in sarcina regimului Basescu, la fel cum nici relativa relaxare nu este meritul lui Victor Ponta.
Numai ca asemenea argumente logice nu au nicio valoare atunci cand un razboi pe teme economice si sociale se transforma in razboi politic. Si electoral.
P.S. Aceasta tema extrem de incitanta, a razboiului politic generat de acciza, m-a determinat sa renunt sa scriu despre marele absent la ceremonia NATO. Care nu este Victor Ponta. Ci Majestatea Sa, Regele Romaniei. Cel care, in anii in care aceasta tara s-a luptat pentru a fi primita in NATO, s-a deplasat in toate statele monarhice si chiar si nemonarhice transformandu-se intr-unul dintre cei mai mari ambasadori pro-NATO pe care i-a avut Romania. Lui cine i-a multumit luni dimineata, la aniversarea a zece ani de la intrarea in NATO? (Sorin Rosca Stanescu)
Sursa: CorectNews
Comenteaza