CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9482 RON UP | 1 USD = 4.2041 RON UP | 1 GBP = 5.8091 RON UP

Sondaj Operations Research: PSD nu va avea candidat in finala

0 comentarii / 1477 vizualizări / 19 noiembrie 2009

Ultimul sondaj realizat marți, la nivel național, de institutul Operations Research arată o menținere a topului preferințelor electorale la nivelul populației, în raport cu ultimele cercetări, ceea ce înseamnă că cel mai mare partid al țării, PSD, e la un pas să rateze, în premieră, finala prezidențială.Băsescu și Crin, în fruntePe primul loc se află Traian Băsescu – 32,5%, în ușoară creștere de sîmbătă, data ultimei cercetări sociologice, urmat de Crin Antonescu – 24,5%, Mircea Geoană – 23,5%, Sorin Oprescu – 7%, Vadim Tudor – 6%, Kelemen Hunor – 4% și Gigi Becali – 2%. Analiza Operations Research, care însoțește sondajul, evidențiază că imaginea dinamică a dezbaterii de la Cluj a şters în bună măsură imaginea ternă a campaniei electorale de până acum, campanie întreruptă doar de un alt moment special, respectiv propunerea lui Iohannis ca premier şi constituirea unei majorităţi parlamentare ad-hoc în jurul acestei soluţii. Sondajele au suprins aceste momente de rupere a liniarităţii evoluţiilor candidaţilor, principala schimbare fiind creşterea lui Antonescu peste Geoană în acele momente. Vedem deci două contexte diferite ale campaniei. Astfel, pe de o parte, Geoană a reuşit să se afle în faţa lui Antonescu (fără creşteri spectaculoase, dar cu evoluţii line, în linia scorurilor partidelor din care provin) în perioadele de acalmie ale campaniei, atunci când pe televiziuni şi în presa scrisă nu erau prezentate decât separat evoluţiile candidaţilor, părţi din discursurile lor, ori diversele „gafe” ale acestora. Pe de altă parte, momentele de ruptură amintite mai sus (propunerea Iohannis si dezbaterea de la Cluj) au condus la schimbarea ierarhiei locurilor doi şi trei, fapt care sugerează o volatilitate foarte crescută a votanţilor lui Geoană şi respectiv Antonescu. Explicaţia acestei volatilităţi vine din faptul că există o zonă comună de electorat care doreşte intrarea în turul doi a celui mai performant contracandiat al actualului şef al statului, a celui care îl poate învinge pe Băsescu. Momentele de ruptură din campanie au schimbat percepţia care se impusese în perioadele de linişte că maşinăriile de partid pot bate performanţa oricărui candidat.Efectul dezbaterii de sâmbătă de la Cluj-Napoca a fost foarte vizibil şi în sondajele realizate de duminică şi până azi. Astfel, impresia bună pe care a lăsat-o candidatul liberalilor în confruntarea cu Băsescu a condus la un entuziasm în rândul publicului, similar cu cel pe care candidatul liberal l-a simţit în momentul propunerii lui Iohannis pentru funcţia de premier. Publicul (în special din zona anti-Băsescu) s-a strâns în jurul lui Crin Antonescu, în condiţiile în care majoritatea populaţiei l-a perceput drept câştigător în faţa lui Traian Băsescu în acea confruntare. Şi mai interesant, votanţii lui Geoană din acel moment considerau în proporţie covârşitoare că Antonescu a fost mai bun decât preşedintele în funcţie. Este interesant de aflat însă şi unde s-a produs acest entuziasm. Creşterile lui Antonescu s-au bazat pe redarea speranţei electoratului educat, din mediul urban, activ, cu vârsta cuprinsă între 30 şi 60 de ani (cu o creştere mai pronunţată pe categoria 30-44 ani). Acesta provine din zona electoratului care, de obicei, era îndepărtat de politică în ultimii ani. De asemenea, s-a constatat o creştere importantă de mobilizare în rândul electoratului lui Antonescu pe aceleaşi zone de public şi o creştere specială în categoria militanţilor (persoane foarte interesate de politică, foarte hotărâte să meargă la vot şi cu opţiuni clare). Tot în urma dezbaterii de la Cluj-Napoca, publicurile lui Băsescu şi Geoană păreau a fi intrat într-o oarecare derută, în special publicul candidatului PSD aşteptând de la candidatul propriului partid o acţiune prin care să îndepărteze senzaţia că evită confruntările cu contracandidaţii şi acţiunea directă şi clară în campanie.Analiza datelor din sondaj, precum şi a evoluţiilor din zilele următoare, arată clar că Antonescu este perceput ca marele câştigător al dezbaterii de sâmbătă (în sondajul de miercuri sunt şi mai mulţi oameni care consideră că a fost mai convingător decât Traian Băsescu). Acest fapt duce la întărirea sprijinului pentru soluţia Iohannis, dar şi la pierderi cuantificate pentru Mircea Geoană şi Traian Băsescu. Dacă ar fi să învăţăm ceva din momentul Iohannis, ne amintim că acea creştere a lui Antonescu a fost acoperită prin evitarea subiectului şi impunerea altor teme pe agenda publică. Fiind vorba de o creştere volatilă, ea se „resoarbe” în câteva zile. După ea, rămâne ceea ce s-a sedimentat în realitate. După momentul Iohannis, bonusul de voturi obţinut atunci de Antonescu s-a estompat în urma constituirii unor alte teme pe televiziuni şi în presa scrisă. Şi acum, creşterea lui Antonescu nu poate fi de durată, dar ea există în prezent. Momentul de acum însă pare a fi mult mai fluid, în sensul în care a crescut foarte mult aşteptarea publicului pentru confruntări între principalii trei candidaţi la preşedinţie. Crin Antonescu poate ajunge în turul doi dacă îşi menţine avansul (încă fragil şi, pe zi ce trece, mai mic) câştigat după confruntarea de sâmbătă. Aceasta se face, probabil, tot prin discurs şi prin mobilizarea celor care îl simpatizează. Pe de altă parte, Mircea Geoană poate compensa acest aflux de simpatie pentru Antonescu printr-o mult mai bună organizare a partidului în ultimele zile şi prin mobilizarea activiştilor şi susţinătorilor la vot. O dezbatere organizată în ultimele zile de campanie poate fi, în acest moment, clarificatoare pentru cine poate să îl învingă pe Traian Băsescu, în condiţiile în care majoritatea electoratului (în prezent la cca 53%) consideră că actualul preşedinte nu mai trebuie să fie reales.
Sondaj Operations Research, 17 noiembrie

View more presentations from inpolitics.

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *