Tema zilei: Vor acoperi Iohannis si PNL mizeriile ”strategice” ale lui Basescu?
1 comentariu / 3368 vizualizări / 8 iunie 2015
E o performanță uriașă să recunoaștem, aceea ca înaintea unor consultări la nivel înalt în jurul unui subiect de maximă importanță națională să nu aflăm absolut nimic despre poziția partidelor parlamentare. Știm doar că liberalii nu concep prezența lui Ponta, iar premierul se duce, totuși, parcă pentru a le testa rezistența nervilor. Ce știm, însă, despre strategia națională de apărare și despre posibilitatea ca Iohannis să acopere mizeriile produse de Traian Băsescu în domeniu? Deocamdată, nimic. Ori, poate asta s-a și urmărit?
Vom face un efort uriaș, în rîndurile care urmează, să conccentrăm la maxim un subiect foarte serios, dar și foarte stufos.
Oficial, președintele a chemat azi partidele la consultări pe marginea noii Strategii de apărare, document pentru care legea îi dă termen pînă pe 21 iunie spre a-l elabora.
Ce e strategia și cui servește ea?
Răspunsul, în principiu, e simplu, și e dat de legea 473/2004, care spune că, alături de programul de guvernare, strategia e principalul document care fundamentează planificarea apărării la nivel național.
O chestiune eminamente militară, trebuie spus în clar, fără legătură cu alte subiecte.
Strategia de apărare e cu totul altceva decît strategia de securitate națională, chiar dacă acest din urmă concept nu e reglementat printr-o lege specială, precum 473/2004. De el se vorbește, însă, în legea CSAT, despre care aflăm că are printre atribuții promovarea strategiei de securitate naţională a României şi a strategiei naţionale de apărare a ţării, operînd, deci, distincții clare.
Și Constituția vorbește răspicat, la art.119, de două chestiuni distincte: ”CSAT organizează şi coordonează unitar activităţile care privesc apărarea ţării şi securitatea naţională, participarea la menţinerea securităţii internaţionale şi la apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară”.
(Aliații strategici americani au, spre exemplu, nu mai puțin de patru strategii: de Securitate Naţională, de Apărare Naţională, Militară Naţională și de Securitate Internă).
Strategia de apărare trebuie elaborată de președinte, în maxim 6 luni de la depunerea jurămîntului și trebuie aprobată de parlament, avînd o durată de valabilitate egală cu a mandatului prezidențial, de cinci ani.
De aici încolo, lucrurile se complică dramatic. Din 2005 pînă azi, în România s-a reușit votarea unei singure strategii – și aceea cu mare întîrziere, în noiembrie 2008– din cauza neînțelegerilor între președinte și parlamentari.
Un alt proiect, elaborat de Băsescu în al doilea mandat, a rămas definitiv la sertar.
De ce s-a ajuns aici?
Simplu: Traian Băsescu a făcut un talmeș-balmeș amețitor, combinînd conceptele de apărare și securitate, rezultatul fiind o strategie care purta numele ”de Apărare a țării”, dar în care se înșirau chestiuni fără nicio legătură cu domeniul militar.
Printre acestea se numărau:
– diminuarea capacitatii de aplicare a legii de catre unele institutii ale statului;
– capacitatea administrativa redusa la nivel central si local;
– politizarea excesiva a unor institutii, atat la nivel local cat si national;
– coruptia, cu implicatii asupra functionarii institutiilor statului si cu efecte negative asupra vietii cetateanului;
– evaziunea fiscala, contrabanda si practicile specifice economiei subterane;
– lipsa unui mecanism coerent de previziune, prognoza, programare, planificare, executie si control care sa sustina conducerea bugetara in sistem multianual si pe baza de rezultate, pornind de la coerenta in formularea si implementarea politicilor publice si in asa fel incat sa fie respectat nivelul unor indicatori care este stabilit in functie de diverse interese, intelegeri si tratate ale Romaniei pe plan international;
– dezechilibre bugetare generate de decizii politice gresite;
– scaderea calitatii serviciilor publice de sanatate;
– crima organizata, presiunile si influenta pe care aceasta incearca sa le exercite asupra institutiilor statului, asupra mass-media si asupra unor reprezentanti ai clasei politice;
– fenomenul campaniilor de presa la comanda cu scopul de a denigra institutii ale statului, prin raspandirea de informatii false despre activitatea acestora;
– presiunile exercitate de trusturi de presa asupra deciziei politice in vederea obtinerii de avantaje de natura economica sau in relatia cu institutii ale statului;
– decalajul de dezvoltare intre regiunile Romaniei;
– tendintele demografice negative si procesul de imbatranire a populatiei;
– calitatea scazuta a sistemului de educatie prin degradarea actului educational, cu efecte directe asupra evolutiei societatii romanesti prin deprofesionalizarea acesteia;
– degradarea coeziunii familiilor ca urmare a fenomenului de migratie, cu consecinte puternic negative asupra copiilor si tinerilor;
– deficiente in protectia si functionarea infrastructurii critice.
ovidiule, ziaristul e simpatizant psd , sa-l intelegem… cred ca a votat ponta in niembrie 2014 si acum sufera ca idolul sau e la un pas de bulau