CURS VALUTAR
1 EUR = 4.9691 RON DOWN | 1 USD = 4.5463 RON DOWN | 1 GBP = 5.8319 RON DOWN

Un tunel in Muntenegru

0 comentarii / 1797 vizualizări / 1 iulie 2010

Republica Muntenegru, care are 670.000 de locuitori, arata ca un veritabil stat al Uniunii Europene. Desi razboiul din Iugoslavia a intarziat-o in acest proiect. Este o mica Elvetie pe Coasta Dalmata. Si are nu unul, ci doua tuneluri sapate in munte, in lungime totala de 6 kilometri. Despre aceasta lucrare voi vorbi. Motivul este umilinta pe care am simtit-o ca roman atunci cand am trecut, la propriu, prin Muntenegru.

In 1991, Petre Roman, pe atunci prim-ministru al Romaniei, a incercat sa initieze un proiect care ar fi putut asigura o importanta legatura rutiera pentru traficul national dar si locuri de munca pentru mii de familii de mineri. Era vorba de o strapungere prin munti, de un tunel Comarnic – Timis, in lungime de 32 kilometri. Ar fi costat atunci de zece ori mai putin decat solicita acum Bechtel, in baza unui contract batut in cuie. De ce nu s-a facut in 1991? De ce nu s-a facut nici pana azi?

Ministrul Transporturilor, atunci, ca si inca de cateva ori mai tarziu, era Traian Basescu, actualul Presedinte al Romaniei. Tunelul Comarnic – Timis a ramas un simplu gand al unui premier debarcat de reactiunea comunista, pentru ca Traian Basescu s-a opus. Refuzand pana si sa faca un proiect. Si tot el este responsabil, alaturi de ceilalti trei pedelisti care au mai condus acest Minister, ca nu avem nici pana astazi tunelul Comarnic – Timis. O legatura civilizata intre doua provincii istorice romanesti. O artera indispensabila dezvoltarii turismului si schimbului de marfuri.

In Muntenegru, 6 kilometri de tunel au fost construiti intr-un timp record. In circa doi ani. Numai prin forte proprii. La nivelul celor mai inalte standarde ale Europei Occidentale. A costat, tot asa cum ar fi costat Comarnic – Timis in 1991, adica de zece ori mai putin decat va primi Bechtel, daca va face vreodata lucrarile. Iar ceea ce este mai important este ca noi, cu o populatie de peste 20 de milioane de locuitori, esuam de douazeci de ani in materializarea unui proiect rutier indispensabil modernizarii Romaniei, in timp ce Republica Muntenegru, stat nemembru al Uniunii Europene, nebeneficiar al unor fonduri destinate unor asemenea lucrari si cu o populatie de numai 670.000 de locuitori, a reusit. Repet si insist, fara niciun fel de sprijin din afara.

Un tunel prin Muntenegru si absenta unui tunel prin Muntii Carpati ma umileste, ca cetatean roman. Pentru ca un simplu tunel face diferenta dintre o conducere potenta si o conducere impotenta.
Cum ar fi fost Romania, daca nu am fi avut mineriadele, in special cea din septembrie 1991, care a aruncat Romania cu douazeci de ani in urma, izoland-o de valorile occidentale? Cum ar fi aratat Romania, daca miile de familii de mineri ar fi avut de lucru si ar fi putut trai in mod decent? Cum ar fi aratat Romania daca reactiunea comunista nu i-ar mai fi putut asmuti pe mineri impotriva Guvernului?

Iata puterea simbolica a unui simplu tunel. Te mandresti cand il ai si esti umilit ca cetateann atunci cand nu il ai. Ei il au. Noi nu. (Sorin Rosca Stanescu – www.sroscas.ro)

FoloseSte contul de Facebook pentru a comenta

Comenteaza

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

STRTIME=1662721998